El sector de la fleca i pastisseria industrial a Catalunya factura més de 1.000M€ anuals
Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural
Presidència
query_builder 25 abril 2023 12:00
event_note Nota de premsa
El sector de la fleca i pastisseria industrial a Catalunya factura més de 1.000M€ anuals
Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural
Presidència
1 Documents adjunts
Catalunya compta amb 86 empreses del sector de la fleca i la pastisseria industrial, que s’estima que facturen 1.001 milions d’euros anuals, i 7.393 treballadors
El sector exporta més del 40% de les vendes als mercats internacionals, una evolució creixent en els darrers anys
La Promotora dels Aliments Catalans (PRODECA) presenta el “Mapeig del sector de la fleca i la pastisseria industrial a Catalunya”, en el marc de la celebració de la fira ISM 2023, la fira més gran del món dedicada als dolços i snacks que se celebra a Colònia del 23 al 25 d’abril
El sector de la fleca i pastisseria industrial a Catalunya compta amb un teixit industrial format per 86 empreses i 7.393 treballadors, que agregades s’estima que facturen 1.001 milions d’euros anuals. Aquesta xifra augmentaria fins a més de 1.500M€ (i el volum d’ocupació superaria els 11.000 professionals) si es tingués en compte el total de volum de negoci dels grups amb seu a Catalunya i amb presència fora del territori.
Així es desprèn del “Mapeig del sector de la fleca i la pastisseria industrial a Catalunya” que ha elaborat PRODECA, la Promotora dels Aliments Catalans, amb l’objectiu de dimensionar i caracteritzar un dels sectors estratègics de l’agroalimentari català, així com analitzar les seves tendències de negoci i detectar els principals reptes de les empreses catalanes per al futur. L’informe s’ha realitzat a partir de l’elaboració d’entrevistes a empreses i entitats i l’anàlisi de més de 640 societats mercantils potencials que duen a terme activitats pròpies de fleca i pastisseria industrial del Registre Mercantil.
Catalunya lidera el sector de la fleca i la pastisseria industrial a l’Estat espanyol, amb la presència de quatre empreses en el Top 10, destacant Europastry, líder internacional, Pastisart i Atrian Bakers.
Segons el mapeig, el 73% de la facturació es concentra en 16 empreses, aquelles amb més de 200 treballadors (el 8% del total). El 27% restant es distribueix entre empreses amb menys de 10 treballadors (20% de les empreses), de 10 a 49 treballadors (53%) i les que compten entre 50 i 199 treballadors (19%).
El mapeig diferencia el sector entre dos segments estratègics: el producte fresc (producte per a fleques, forns i restauració) i el congelat (masses ultracongelades, centrats en el retail). Pel tipus d’estratègia empresarial, destaquen les companyies amb un enfocament de foodservice (22%), marca gran consum (22%) i gourmet (20%). És rellevant també aquelles empreses amb un enfocament en segment nínxol (com productes sense gluten, productes ecològics, etc.), que representen el 9% del total, i són les que mostren un creixement mitjà anualitzat de gairebé el 30%, molt per sobre del creixement mitjà del 2% del conjunt de les empreses del sector.
Les dades mostren una aposta per la internacionalització del sector, amb més d’un 45% de les vendes destinades als mercats internacionals (dades del 2022), assolint gairebé els 500 milions d’euros exportats (497,45M€). De fet, amb l’excepció del 2020, l’evolució de les exportacions ha mantingut una tendència creixent en els darrers anys, amb un augment del 83% respecte a 2017.
Principals canvis al negoci i reptes per al futur
El mapeig analitza l’evolució que ha sofert el sector en els darrers anys, tant pel que fa a consumidors i mercat, en els canals de venda i la mateixa indústria. Així, l’informe detecta una major preocupació per part del consumidor pels productes saludables, tot i l’augment del consum de productes de pastisseria industrial (amb l’excepció del pa). Pel que fa als canals de venda, les grans superfícies dediquen més espai a la fleca i brioixeria, sobretot a través de l’externalització amb proveïdors de referència. També s’observa un creixement a través de cadenes de forn i del model bake-off del retail de la gran distribució, sobretot de la part de restauració ràpida (bars, cafeteries, fleques). Finalment, pel que fa a la indústria, es consolida el procés de concentració, sobretot en el segment de masses congelades, i l’aposta per la innovació empresarial en productes més saludables, sense deixar de banda el consum indulgent, i en la sostenibilitat.
Per últim, el mapeig també identifica palanques de creixement per al sector i principals reptes estratègics, com el contacte i comercialització directa cap al consumidor, la industrialització de producte sense perdre les característiques diferencials (per incrementar el temps de caducitat, el desenvolupament d’un mercat turístic per a productes de referència locals o l’aplicació d’estratègies amb menor impacte mediambiental (ja sigui el disseny d’envasos o les estratègies d’aprovisionament local).
El sector dels dolços i snacks català, present a la fira ISM de Colònia
PRODECA presenta el “Mapeig del sector de la fleca i pastisseria industrial” en el marc de la fira ISM, el saló més gran del món dedicat als dolços i snacks, celebrada a Colònia (Alemanya), entre el 23 i el 25 d’abril.
En l’edició del 2022, ISM va registrar més de 1.000 expositors de 56 països i 15.000 visitants de prop d’un centenar de països. La fira reuneix anualment el sector internacional per a presentar les últimes tendències i nous productes i és punt de trobada entre elaboradors i compradors internacionals.
Entre els expositors, es troben fabricants i distribuïdors de xocolates, dolços, pastisseria, galetes, aperitius, snacks de fruites i verdures, entre d'altres. I pel que fa als visitants, s’hi troben compradors minoristes i majoristes de dolços i importadors d'alimentació i begudes, supermercats, càtering, restauració, proveïdors de food-service, pastisseries, operadors cash & carry, cadenes, plataformes online, operadors de vending, entre altres, tant d'àmbit regional com internacional.
En l’edició del 2023 hi participen 25 empreses catalanes, 10 de les quals ho fan a l’estand de PRODECA – Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural, sota la marca “Catalunya, on el menjar és cultura”, amb l’objectiu de contribuir a la promoció comercial d’aquest sector.
Empreses catalanes participants sota la marca “Catalunya, on el menjar és cultura”: