- Amb l’objectiu de promoure un canvi de cultura respecte el bullying, el Departament ha organitzat la Jornada “Obrim els ulls davant l’assetjament escolar”, amb col·laboracions d’organitzacions com Unicef o Save the Children
- Educació multiplicarà per 10 els recursos dedicats als programes de prevenció #aquíproubullying i d’Enfocament Restauratiu Global i garantirà que tots els centres educatius hagin fet formació en prevenció d‘assetjament els pròxims dos cursos
- Tot l’alumnat que iniciï l’ESO rebrà formació específica sobre assetjament i cada centre haurà de tenir referents de convivència entre l’alumnat
- El curs vinent s’implanta la figura del docent coordinador de coeducació, convivència i benestar en tots els centres educatius
- Se simplifiquen i s’unifiquen els protocols de violència escolar de 4 a 1 de sol, més clar, més àgil, per facilitar la detecció a direccions i docents
- Implantació del Registre de Violències contra l’Alumnat (REVA) a inicis del curs vinent
- Gonzàlez-Cambray: “Requerim un canvi de mirada de tota la societat. Vol dir que segurament si fem les coses com fins ara, no ens n’acabarem de sortir, requerim que passi una cosa diferent de la que ha passat fins ara. Ara en l’assetjament ens toca posar l’accent sobretot en la detecció”
El Departament d'Educació presenta cinc mesures per liderar un canvi de paradigma en la lluita contra l’assetjament escolar. Serà a partir del curs que ve, amb l’objectiu de promoure entre els centres educatius una nova mirada respecte el bullying. Així s’ha explicat aquesta tarda durant la celebració de la Jornada “Obrim els ulls davant l’assetjament escolar”, en col·laboració amb organitzacions com Unicef o Save the Children.
El conseller d’Educació, Josep Gonzàlez-Cambray, ha declarat durant la jornada que “Requerim un canvi de mirada de tota la societat. Vol dir que segurament si fem les coses com fins ara, no ens n’acabarem de sortir, requerim que passi una cosa diferent de la que ha passat fins ara. Ara en l’assetjament ens toca posar l’accent sobretot en la detecció”.
Les 5 mesures
1. El Departament d'Educació multiplicarà per 10 els recursos dedicats als dos programes que disposa de sensibilització envers l’assetjament: el programa de prevenció #aquíproubullying i l’Enfocament Restauratiu Global i garantirà que tots els centres hagin fet formació en prevenció de l’assetjament els pròxims dos cursos. Així doncs, Educació impulsarà aquests dos programes amb recursos específics i eines formatives. Per un centre, adscriure’s a aquests programes representa una feina i un compromís de 3 anys per acabar canviant la cultura de centre en relació a l’assetjament. La inversió passa de 150.000 euros a 1,5 milions el proper curs.
2. També s’implantarà a partir del curs vinent la figura de el coordinador de coeducació, convivència i benestar a totes les escoles i instituts de Catalunya. Els coordinadors –que serà un docent del centre- rebran formació del Departament d'Educació i la seva tasca serà la de coordinar en matèria de convivència, coeducació i benestar/malestar de l’alumnat. Aquesta figura està prevista en la LOPIVI -Ley Integral de Protección a la Infancia y la Adolescencia frente a la Violencia-, aprovada el juny de 2021.
3. Al marge de la participació dels centres als dos programes específics sobre assetjament, tot l’alumnat de 1r d’ESO durà a terme una formació de sensibilització sobre l’assetjament, que organitzarà el Departament. A més, dins del pla Les escoles lliures de violències, cada centre haurà de tenir referents de convivència entre l’alumnat, una figura essencial per combatre l’assetjament entre iguals.
4. Unificació dels protocols d’assetjament. En cas de produir-se una situació d’assetjament en un centre educatiu, el Departament té a l’abast de tots els centres diversos protocols on s’estableix quin és el circuit d’actuació. Aquests documents, que estan en constant revisió i actualització, aporten orientacions i recursos per a cada fase del circuit d’intervenció.
Pel que fa als protocols específics d’assetjament, amb l’objectiu de simplificar la tasca a les direccions de centres i als docents, Educació unificarà en un únic protocol els 4 existents: Assetjament i Ciberassetjament, Violència masclista, Odi i discriminació, i LGBTI. D’aquesta manera, quan calgui activar un protocol, consultar-ne els circuits d’intervenció o conèixer els recursos existents, els professionals disposaran d’un únic marc comú que els facilitarà i agilitzarà la feina. Per tant, els centres ja no hauran de diagnosticar quin és el protocol adient per a cada circumstància, atès que serà el mateix document que ho tipificarà.
5. Posada en marxa del REVA. Destaca també com a novetat pel curs que ve la implantació del Registre de Violències contra l’Alumnat (REVA).El REVA és una base de dades de nova creació que permetrà sistematitzar el registre de les situacions de violència que viu l’alumnat.
Els objectius d’aquesta nova eina són:
-Facilitar la gestió de casos de violència.
- -Unificar els criteris d’actuació segons protocols.
- -Agilitzar el circuit de comunicació entre els diferents agents.
- -Registre estadístic de tots els casos de violències de Catalunya.
Dos programes per un canvi de mirada
El programa #aquiproubullying s’emmarca en el Projecte de Convivència i posa a l’abast dels centres la formació, estratègies i recursos per elaborar un projecte de prevenció, detecció i intervenció davant l’assetjament. I ho fa amb la participació de tota la comunitat escolar, especialment de l’alumnat qui actuarà com observador i agent actiu. Actualment, hi participen 262 centres.
De la seva banda, Enfocament Restauratiu Global (ERG) proporciona recursos i formació per promoure la resposta positiva al conflicte, la reparació de danys i la restauració de relacions en el marc del projecte de convivència de centre. El curs actual hi participen 170 centres.
“Obrim els ulls davant l’assetjament escolar”
Totes aquestes mesures s’han exposat en una jornada organitzada pel Departament d’Educació que ha portat per nom “Obrim els ulls davant l’assetjament escolar”. Aquest acte, dirigit a centres educatius i a professionals de la Inspecció Educativa, tenia la finalitat d’incrementar la sensibilització del conjunt del sistema educatiu cap a l’assetjament escolar. S’ha comptat amb la participació de centres educatius d’arreu del país que han exposat les seves bones pràctiques en el desplegament dels programes #aquíproubullying i Enfocament Restauratiu Global, i on també hi ha intervingut una persona adulta que quan era alumna va ser víctima de bullying, que ha fet una crida a no abaixar la guàrdia davant aquesta problemàtica social.
2 de maig de 2023