1. A partir de demà a primera hora hi haurà tres vehicles addicionals disponibles des de Vilanova i la Geltrú, passant per Sitges, per arribar a Barcelona, la despesa dels quals es facturarà a Renfe com a operador responsable del servei
  2. El Departament demana a l’Administrador d’Infraestructures Ferroviàries informació sobre l’avaria i obre un expedient informatiu a Renfe per conèixer l’operativa alternativa activada arran de l’incident
  3. El conseller Fernàndez torna a reclamar, des del Parlament, el traspàs íntegre de Rodalies a la Generalitat “perquè ho necessiten els ciutadans i ciutadanes d’aquest país; l’interès del Govern de la Generalitat és l’interès de la gent que fa servir el tren cada dia”
TER
El conseller Fernàndez aquesta tarda al Parlament.
{"name":"2023/05/02/21/10/c4c95e06-f2f3-4f9e-ac26-709aa0a9e7ee.png","author":"TER","type":"0","location":"0","weight":628897}


El Departament de Territori reforçarà a partir de demà el servei de bus que connecta les poblacions de Vilanova i la Geltrú i Sitges amb Barcelona per tal d’oferir una alternativa de transport públic als ciutadans de la línia R2 Sud de Rodalies de Catalunya, els principals afectats per l’avaria que es va produir dilluns al vespre i que va afectar el servei ferroviari. Els reforços de demà i els que siguin necessaris activar en pròxims dies, tenint en compte la diferència de capacitat entre un autobús i un tren (60 persones al bus i més 500 al tren), es mantindran fins que se solucioni l’afectació. A més, el Departament ha demanat per carta a l’Administrador d’Infraestructures Ferroviàries (Adif) la informació i previsió de resolució de l’avaria i ha obert un expedient informatiu a Renfe per conèixer l’operativa i servei alternatius que està oferint per a totes les persones usuàries que no poden utilitzar el tren.

El reforç del servei de bus que ofereix el Departament i que es facturarà a Renfe, ja que és l’operador el responsable d’oferir servei alternatiu en cas d’avaria, consisteix en la posada a disposició de tres vehicles addicionals des de Vilanova i la Geltrú des de les 6.30 h del matí per arribar a Barcelona (entrada per la Gran Via). Aquests busos faran també parada a Sitges. Aquest mateix dispositiu estarà en marxa des de les 16 h per cobrir les tornades de migdia i tarda i s’activaran a demanda quan es detecti falta de capacitat de les línies de bus exprés que actualment cobreixen els trajectes entre aquests dos municipis del Garraf i Barcelona, els principals perjudicats per l’avaria d’Adif. Així mateix, es realitzarà un control de la demanda per a detectar altres possibles incidències fora de les hores punta per poder també posar-hi més vehicles, si s’escau. Actualment, i arran de les obres d’Adif al corredor sud, des de Vilanova i Sant Pere de Ribes el Departament de Territori ja ofereix reforços del servei habitual a les 6.30 h, 6.45 h i 7 h.

A més, el Departament de Territori farà un seguiment també de l’afectació que l’avaria i la posterior reparació puguin tenir al corredor de l’R2 Nord per tal de reforçar els serveis de bus del tram del Vallès en cas que sigui necessari.

En paral·lel, el Departament s’ha posat en contacte amb els màxims responsables del Ministerio. A més, ha demana a Adif, responsable de la infraestructura, poder conèixer de primera mà les causes de l’avaria i la programació prevista fins al restabliment total de la infraestructura. I, a més, ha obert un expedient informatiu a Renfe, l’operador del servei de Rodalies, perquè informi de l’operativa posada en marxa arran de la incidència i els reforços que s’han dut i es duran a terme per a minimitzar els efectes que l’avaria té sobre el servei ferroviari.

Precisament avui, el conseller de Territori, Juli Fernàndez i Olivares, ha tornat a reclamar el traspàs íntegre de Rodalies a la Generalitat. En una interpel·lació al Parlament, ha explicat que la peça clau del transport ferroviari de Catalunya “ens falla. I això no és una opinió ni una qüestió anecdòtica ni puntual. Perquè una avaria la pot tenir tothom. Però a Rodalies, 8 de cada 10 dies hi ha una incidència greu”.

“El Govern volem ser part de la solució, perquè ho necessiten els ciutadans i ciutadanes d’aquest país. I creiem que si exercim totes les responsabilitat sobre Rodalies podrem tenir un horitzó d’esperança. Per tant, no es tracta només de parlar d’un contracte-programa. Ens cal gestió, inversió i infraestructura i tenir la responsabilitat i la capacitat en els tres àmbits. Per això hem posat sobre la taula del ministeri la proposta d’assentar un compromís polític en aquest sentit. Perquè l’interès del Govern de la generalitat no és l’interès de Renfe o d’Adif, és l’interès de la gent que fa servir el tren cada dia, de les empreses que necessiten que els treballadors i treballadores tinguin un transport públic fiable”, ha reblat.