Cultura

Creatura

L'audiovisual català brilla a la 76a edició del Festival de Cannes

query_builder   9 maig 2023 10:30

event_note Nota de premsa

L'audiovisual català brilla a la 76a edició del Festival de Cannes

  1. La consellera de Cultura, Natàlia Garriga, viatjarà a Cannes dissabte 20 de maig per acompanyar el sector audiovisual català


Creatura
'Creatura' d'Elena Martín
{"name":"2023/05/09/08/14/6418850e-f678-413c-b73d-c395e4afbdcc.jpg","author":"Creatura","type":"0","location":"0","weight":886583}

La 76ena edició del Festival de Cannes (16-27 de maig) compta enguany amb cinc produccions catalanes al festival. A més, sis projectes catalans --des de projectes en desenvolupament a produccions que estan en fase de postproducció-- han estat seleccionats per participar a les activitats que se celebren en el marc del Marché du Film.

La consellera de Cultura, Natàlia Garriga i Ibáñez, viatjarà a Cannes el dissabte 20 de maig per acompanyar el sector audiovisual català. D’altra banda, una delegació de més de setanta empreses participaran en les diferents activitats professionals del mercat. Com en anys anteriors, el Departament de Cultura, a través de l’Institut Català de les Empreses Culturals (ICEC) i la marca d’internacionalització de l’audiovisual català, Catalan Films, serà present a Cannes amb un estand acompanyant la indústria audiovisual catalana.

L’ICEC ha editat un llibret amb la selecció dels films catalans en el festival així com de la presència catalana al Marché du Film.


Cinc produccions catalanes seleccionades al Festival

La nova onada del cinema català brilla enguany a Cannes amb Elena Martín i el seu segon llargmetratge, Creatura (Lastor Media, Vilaut Films, Avalon, Elastica Films, S/B Films), rodat a Catalunya i que competirà en la Secció Oficial de la Quinzaine des Cinéastes. Després de debutar amb Júlia Ist, la directora catalana torna amb un drama ambientat a la Costa Brava on explora el desig femení i la repressió sexual. El film ha estat co-escrit per ella mateixa i per Clara Roquet, i compta amb la direcció de fotografia d’Alana Mejía González, que també ha dirigit la fotografia del curtmetratge La veritable història de la baralla, seleccionat a la Semaine de la Critique i co-produït per la productora catalana Fractal 7.

Inside the Yellow Cocoon Shell, l’òpera prima del director vietnamita Pham Thien An, és una co-producció entre la productora catalana Fasten Films i JK Film, Potocol i Deuxième Ligne, i competirà també en la Secció Oficial de la Quinzaine. A través dels paisatges místics del Vietnam rural, Inside the Yellow Cocoon Shell narra el viatge emocional d’un home que retorna al seu poble, on és perseguit per records i desigs del passat.

L’animació catalana Robot Dreams de Pablo Berger (Blancanieves) ha estat seleccionada en la Secció Oficial del Festival de Cannes Special Screenings. El director s'endinsa en la seva primera incursió en el món de l’animació amb Robot Dreams (Arcadia Motion Pictures, Noodles Production, Les Films du Worso, Lokiz Films AIE), una història d’amistat ambientada a la Nova York dels anys vuitanta.

El curtmetratge català, per altra banda, destacarà per partida doble, amb seleccions a la Semaine de la Critique i a La Cinef. El curtmetratge La veritable història de la baralla (Fractal 7, Antitalent), dirigit per Andrea Slaviček, és una co-producció entre Catalunya i Croàcia que forma part de la selecció oficial de la Semaine de la Critique. Alhora, en el marc de La Cinef (Cinefondation) s’ha seleccionat el curtmetratge Trenc d’alba (ESCAC Films), d’Anna Llargués. La Cinef és una secció que s’emmarca dins de la selecció oficial del Festival de Cannes i que està dedicada a descobrir curtmetratges produïts per escoles de cinema d’arreu del món.


Indústria catalana destacada al Marché du Film de Cannes

La indústria catalana tindrà de nou un paper destacat en el Marché du Film d'aquest any, amb un total de sis projectes seleccionats en diferents espais del mercat així com una delegació de més de setanta empreses. A més, enguany Espanya és el país convidat i en aquest context, s’organitzaran diverses activitats d’indústria (Spanish Screenings goes to Cannes, Spain Showcase a Cannes Docs o Spotlight Asia, entre d’altres), conferències i panels sobre temes com incentius fiscals o distribució, i diverses activitats de networking.

Un any més, el Departament de Cultura tornarà a estar present en l’espai professional de Cannes a través de l’ICEC, que posa a disposició de les empreses i professionals un estand que s’identifica amb les seves marques Catalan Films i la Catalunya Film Commission.

En el marc de les activitats de mercat, s’ha organitzat una trobada de co-producció amb els països nòrdics (Dinamarca, Noruega, Finlàndia, Suècia i Islàndia) per incentivar les relacions entre empreses entre Catalunya i aquests territoris, així com per atraure rodatges i impulsar el talent creatiu i tècnic.

A més, el Short Film Corner acollirà un spotlight del Shortcat 2023 –el programa d’estímul i difusió del curtmetratge català de l’ICEC– i els productors catalans es podran reunir amb programadors de festivals de curtmetratges per promocionar les seves darreres obres. Els 6 curtmetratges seleccionats al Shortcat 2023 seran accessibles per a compradors i distribuïdors internacionals:

  1. Blow (Distinto Films, El Kinògraf, Dos Soles), de Neus Ballús.
  2. Carmen, sense por a la llibertat (15-L Films), d’Irene Baqué.
  3. Él corrió junto a su camarada (BOL Production House), de Genís Rigol.
  4. Has estado, hace tiempo (Zabriskie Films), de Gerard Oms.
  5. Millor la llengua (Amor y Lujo, Rozog Film) de Mar Pawlowski.
  6. Sushi (WKND, Dos Soles, Los Montoya) d’Iván Morales.

El cinema d’animació català també estarà present al Marché du Film a través de la iniciativa Annecy Goes to Cannes, que aquest any ha seleccionat el llargmetratge Rock Bottom (Alba Sotorra, Jaibo Films, GSAnimation&Empatic), dirigit per María Trénor.

El cinema documental també tindrà presència catalana al Marché, amb el projecte Un arbre és un arbre (SuicaFilms, Lastor Media, AXFilms), de Carlos Marqués-Marcet i Aleix Plademunt, emmarcat dins de l’Spanish Showcase a Cannes Docs, un espai on s’exhibeix una cuidada selecció de projectes documentals en fases finals de producció.

Per altra banda, les empreses catalanes Funicular Films i Alba Sotorra Cinema Productions presentaran projectes en desenvolupament en el marc de l’Spotlight Asia.

A més, L’ermita (Filmax i Bixagu Entertainment), de Carlota Pereda, és la proposta seleccionada pel Festival de Sitges dins de Fantastic 7, una iniciativa que busca donar suport a projectes de gènere fantàstic i que compta amb la participació de set festivals de cinema –entre els quals el Festival de Cannes- que cada any escullen un projecte per a la projecció en aquests certàmens.

Addicionalment, tres projectes catalans en post-producció formaran part de Spanish Screenings Goes to Cannes. Els títols són: Sima’s Song (Alba Sotorra, Baldr i Urban Factory), de Roya Sadat, Llobàs (Galápagos Media, Dacsa Produccions), de Pau Calpe i El Salto (Filmax, Cine 365 Films, Virtual Contenidos i Noodles Productions), de Benito Zambrano.

Pel que fa a les activitats d’indústria, es comptarà amb la representació catalana de Xavier Font, productor de Sica (Alba Sotorra, Miramemira, Zuzú Cinema, Amorambre Films, Film Market Fund, Sica Alba Sotorra AIE), estrenada mundialment a la darrera Berlinale i que ha estat seleccionat a l’Spanish Spotlight del Producers Network, un fòrum per promoure la co-producció internacional.

Finalment, en el context del Producers Network es presentarà la publicació Shoot&Coproduce, una eina fonamental per incentivar la co-producció entre Catalunya i el món i on es destaquen, per una banda, aquelles produccions que contribueixen al creixent impacte internacional de Catalunya com a hub cinematogràfic, i per l’altra, ofereix una guia per finançar els projectes audiovisuals a Catalunya i un complet directori d'empreses obertes a participar en projectes internacionals.


El Govern a les xarxes
undefined
undefined
undefined
undefined
banner acords
banner butlletins
banner premsa
banner transparencia