Aquesta setmana, del 5 a l’11 de juny, des del Servei Català de Trànsit (SCT) coordinem amb Mossos d’Esquadra i Policies Locals una campanya intensiva de controls de transport escolar, de menors i viatgers, tant en zona interurbana com en zona urbana.Aquestes inspeccions tenen com a objectiu garantir i augmentar la seguretat viària dels desplaçaments col·lectius que es fan amb autocars.
Coincidint amb l’època de colònies escolars i d’excursions i, per tant, amb més mobilitat d’aquest tipus de transports, els agents posaran el focus en aquest sector de vehicles i vigilaran sobretot les condicions administratives i del servei i també l’estat dels vehicles (pneumàtics, senyalització, enllumenat...).
Entre d’altres aspectes, controlaran si disposen d’una autorització administrativa específica per a realitzar el servei; el compliment de les parades o itineraris fixats per part dels xofers, així com l’ús dels sistemes de seguretat passiva, com el cinturó de seguretat o els sistemes de retenció infantil. En el marc d’aquestes inspeccions també es podran realitzar controls d’alcoholèmia i drogues als conductors i vigilància de distraccions com l’ús del mòbil.
A la darrera campanya de control de transport escolar i de viatgers (gener 2023) es van sancionar 219 vehicles dels 716 controlats. La majoria d'autocars i autobusos denunciats van ser per les condicions del vehicle i per incomplir les condicions administratives. Convé recordar que la ciutadania (usuaris, pares, professors) pot col·laborar en la tasca de denúncia d’irregularitats en aquest tipus de transport trucant al telèfon 112.
Les dades de sinistralitat viària dels autocars en zona interurbana confirmen que són un col·lectiu segur, de fet en el darrers 5 anys, des del 2018 s’ha registrat una única víctima mortal (conductor), 14 ferits de gravetat i 289 ferits lleus a les carreteres catalanes. Tanmateix per augmentar el grau de seguretat dels usuaris i passatgers d’aquests transports col·lectius cal recordar que el cinturó de seguretat també s’ha de portar cordat en aquells autobusos i autocars que en porten. L’ús d’aquest element de seguretat passiva redueix el risc de morir un 75% i el fet de no utilitzar-lo multiplica per 25 el risc de patir lesions greus o mortals en cas de bolcada o gir brusc. Segons la normativa de trànsit, tots els autocars matriculats a partir de l’octubre de 2007 n’han de disposar.