1. Els tràmits per presentar denúncies per furts i les autoritzacions de menors per viatjar a l'estranger seran els primers serveis que s’implementaran
  2. El trasllat al món virtual de totes les gestions que assumirà la nova comissaria suposarà un gran estalvi econòmic per a la ciutadania i l'administració

El Govern ha aprovat destinar 10,65 milions d’euros al desenvolupament de la Comissaria Virtual de la Policia de la Generalitat- Mossos d’Esquadra i a l’impuls de la modernització i adaptació de les eines digitals del cos en l’àmbit judicial.

D’aquesta manera, la Comissaria Virtual dels Mossos d’Esquadra inicia a partir d’avui la primera fase de desplegament per donar resposta als reptes actuals que planteja la seguretat ciutadana i apropar els serveis policials a la ciutadania a través de mitjans electrònics, a més d’investigar els fets comesos a través de la xarxa en l’àmbit del cibercrim. La nova Comissaria Virtual, que s’anirà desplegant en diferents fases, forma part del Pla de Transformació Digital 2030 de la Policia de Catalunya.

La partida econòmica aprovada pel Govern permetrà construir el nucli del nou sistema de la Comissaria Virtual que inclourà, entre altres, el desenvolupament dels diferents tràmits que s’hi podran dur a terme, es controlarà i millorarà la qualitat de les dades així com la creació d’eines d’anàlisi per valorar els serveis oferts i eines d’intel·ligència artificial i de predicció.

Una eina moderna i accessible per als ciutadans

Aquesta innovadora plataforma té com a objectiu principal apropar els serveis policials per canals en línia. Així, permetrà realitzar diverses gestions de forma telemàtica, entre les quals destaquen les denúncies, una funcionalitat fonamental per a la prevenció i persecució dels delictes. En una primera fase, s’implementarà la presentació de denúncies per furts i autoritzacions de menors per viatjar a l’estranger, que representen el 25% del total de denúncies i atestats.

La Comissaria Virtual, a banda de la possibilitat de posar denúncies, oferirà altres funcionalitats per a la ciutadania. Es podrà accedir a informació actualitzada sobre consells de prevenció, alertes i notícies rellevants per a la seva seguretat. Això permetrà una major consciència i participació activa de la ciutadania en matèria de seguretat i contribuirà a la creació d'un entorn més segur per a tothom.

A més, en fases ja avançades d’implementació d’aquesta plataforma, es proporcionarà un canal de comunicació directa amb les autoritats competents per facilitar la resolució de consultes i dubtes relacionats amb la seguretat ciutadana. Els ciutadans tindran l'oportunitat de rebre suport i orientació de professionals qualificats, de manera que es fomentarà la confiança en les institucions i el sistema de justícia.

La Comissaria Virtual permetrà la prestació de serveis policials de manera telemàtica i, per tant, s’evitarà al màxim els desplaçaments a les comissaries per efectuar presencialment determinats tràmits. És a dir, comportarà una sèrie d’avantatges i d’estalvis tant per a la ciutadania com per a la pròpia administració. En el cas de la Direcció General de la Policia, les hores del personal operatiu de les Oficines d’Atenció al Ciutadà (OAC) que ara es dediquen a la gestió de certs tràmits podran dedicar-se a realitzar altres tasques i col·laborar amb altres unitats operatives.

D’altra banda, el Govern ha aprovat també una partida d’un milió d’euros, que s’executarà en els pròxims dos anys, per implementar mecanismes per a l’intercanvi de les evidències digitals entre el Cos de Mossos d’Esquadra i els òrgans judicials. També servirà per assolir l’anomenat atestat digital, l’intercanvi de documents associats i evidències digitals i la implementació de la signatura digital als sistemes d’informació de mossos.