- L’autobús, operat per Moventis, entrarà en funcionament dilluns 12 de juny
- La renovació d’aquesta línia amb un bus elèctric forma part de la iniciativa del Govern de descarbonització de la mobilitat
El conseller de Territori, Juli Fernàndez i Olivares, i el president de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), Toni Segarra i Barreto, acompanyats del president de l’EMD de Bellaterra, Ramon Andreu, de l’alcalde de Cerdanyola del Vallès, Carles Cordón, del secretari de Mobilitat i infraestructures, Marc Sanglas i Alcantarilla, del conseller delegat de Moventis, Josep Maria Martí, i del rector de la Universitat Autònoma de Barcelona, Javier Lafuente i Sancho, han visitat aquest matí l’estació de Bellaterra d’FGC coincidint amb la posada en servei del nou autobús elèctric que connectarà, a partir de dilluns vinent dia 12 de juny, l’estació de Ferrocarrils amb el Parc de l’Alba, a Cerdanyola del Vallès.
L’autobús, operat per Moventis, té una llargada de 8,3 metres, capacitat per a 43 persones usuàries, és accessible i el seu consum és de 75 kWh per cada 100 km. La càrrega nocturna de les bateries es realitzarà a les cotxeres de l’empresa operadora.
La línia de Bellaterra-Parc de l’Alba té una demanda de 24.000 viatges anuals i afavoreix el desplaçament sostenible de les persones que treballen en aquest parc científic i tecnològic mitjançant l’ús del transport públic, en aquest cas amb la intermodalitat entre bus i tren. El servei també fa parada a la UAB.
En la presentació del nou bus, el conseller de Territori, Juli Fernàndez, ha assenyalat que “millorem un servei de connexió d’un punt clau del país”, on es concentra el “coneixement, la recerca i la investigació”. El conseller ha recordat que la renovació del bus “forma part d’una estratègia” per electrificar i “fer més sostenibles” les set línies de bus que uneixen estacions d’FGC amb nuclis urbans i industrials, en una iniciativa que suposarà la reducció de l’emissió de 800 tones anuals d'emissions. Fernández ha reiterat el compromís amb el transport públic: “tot, a tot arreu i per tothom”, amb “tots els trens i totes les vies”, en referència a la demanda de la Generalitat per a la gestió integral del servei de Rodalies.
També han assistit a la visita el director general de Transports i Mobilitat, Oriol Martori Gallissà, el director d’FGC Operadora, Oriol Juncadella i Fortuny, el director del Parc de l’Alba, Pere Solà, i el director general d’e-busKar, Ángel Luís Estrella, entre d’altres autoritats.
Descarbonització de la mobilitat
El Departament de Territori, a través de la Direcció General de Transports i Mobilitat i Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), està renovant amb autobusos elèctrics la flota de les set línies interurbanes que actualment connecten estacions d’FGC amb nuclis urbans i industrials propers. Seran les primeres set línies interurbanes 100% elèctriques de la Generalitat.
Ferrocarrils ha realitzat els estudis tècnics-econòmics per a fer possible aquesta electrificació tan aviat com sigui possible a les línies d’aportació a la seva xarxa, facilitant d’aquesta manera la realització de l’electrificació als operadors implicats en aquests serveis. A més, FGC contribueix econòmicament al cost diferencial que facilita el canvi, mitjançant els convenis de cofinançament a mida de cada línia.
El mes de març es va renovar amb autobusos elèctrics la línia que enllaça l’estació de Sant Joan d’FGC amb el Polígon Can Sant Joan i el desembre passat la que enllaça l’estació d’Olesa de Montserrat d’FGC amb Esparreguera. Precisament el servei entre l’estació d’Olesa d’FGC i Esparreguera ha registrat un augment de la demanda del 6,4% durant el primer quadrimestre de 2023, respecte el mateix període de 2022.
Les altres línies previstes d’electrificar són Sant Vicenç dels Horts-Torrelles de Llobregat, Capellades-estació, Piera-urbanitzacions i Piera-Hostalets de Pierola. En total, s’acabaran substituint 12 autobusos dièsel per autobusos elèctrics. La utilització dels vehicles elèctrics és ja habitual en les xarxes de transport urbà però no així en les xarxes de transport interurbà on la necessitat d’autonomia dels vehicles per a la prestació dels serveis fa que no hi hagi encara una indústria de vehicles elèctrics de transport públic totalment desenvolupada i cal ajustar cada actuació a les característiques i necessitats de cada servei.
Aquesta és una iniciativa que respon a la política de descarbonització de la mobilitat que impulsa el Govern i que suposarà la reducció de l’emissió de 800 tones anuals de gasos amb efecte hivernacle a l’atmosfera. És una acció que contribueix a la millora de la qualitat de l’aire i també a la reducció de la contaminació acústica. Es tracta, de fet, d’una iniciativa inclosa en el Compromís d’Acció Climàtica del Govern i en l’Estratègia 10/30 d’FGC, d’acord amb l’Agenda 2030 de les Nacions Unides.
Foment de la intermodalitat bus-tren
Ferrocarrils col·labora, des de l’any 2000, amb diferents operadors en el finançament de línies d’autobús interurbanes, competència de la Generalitat de Catalunya (a través de la Direcció General de Transports i Mobilitat), en tant que són en part o en la seva totalitat línies de bus que aporten viatgers a Ferrocarrils i assumint el supòsit que si no existís la línia de bus la persona que avui fa l’enllaç no utilitzaria el servei ferroviari.
D’aquesta manera, es fomenta la intermodalitat bus-tren, coordinant horaris, establint uns enllaços de qualitat i promovent a la vegada l’ús del transport públic.
El Parc de l’Alba
El Parc de l’Alba és la transformació territorial més extensa de Catalunya, amb 408 hectàrees. Aquest desenvolupament urbanístic, promogut conjuntament per la Generalitat de Catalunya i l’Ajuntament de Cerdanyola del Vallès a través del Consorci Urbanístic, comprèn tres grans àmbits d’actuació: un parc científic i empresarial tecnològicament avançat, al voltant del Sincrotró Alba; un barri de 5.377 habitatges sostenibles per a 15.000 residents; i un corredor verd d’interès metropolità.
El Consorci Urbanístic, constituït l’any 2001, té com a objectiu implementar les millors infraestructures possibles i alhora, minimitzar l’impacte ambiental així com millorar la qualitat ambiental de l’entorn.
Actualment, i a banda del Sincrotró Alba, el Parc de l’Alba ha aconseguit atraure empreses de primer nivell, com ara: SENER, Natura Bissé, Stradivarius, Caixabank, IBM i T-Systems.
1