1. La consellera d’Educació també ha remarcat que cal refer i enfortir el compromís polític, social i individual per l’escola catalana i contra la involució lingüística que comporta la involució política”
  2. “Consolidarem les millores iniciades i continuarem revertint els impactes negatius dels contextos socials i econòmics i de les polítiques d’austeritat que durant molts anys han impactat en el servei públic d’educació”
  3. Ha fet aquestes declaracions en el debat monogràfic sobre la situació de l’educació i el sistema educatiu al Parlament
HC Simó Parlament (1){"name":"2023/06/27/16/45/c861597b-e076-4de5-b98f-dc85fd7391ed.jpg","author":"Educació","type":"0","location":"0","weight":131606}


La consellera d’Educació, Anna Simó i Castelló, ha manifestat que “m’agradaria propiciar un diàleg que sumi. Sempre pensant en l’alumnat, que ha d’estar al centre de totes les nostres polítiques, de tots els nostres esforços”. En aquest sentit, ha afegit que “aquest compromís de diàleg que els estic transmetent avui no és només l’expressió d’una voluntat política. És una exigència de país. Perquè avancem junts en la construcció del model d’escola que sempre hem defensat des de Catalunya i que haurem de defensar amb totes les forces”. Així ho ha expressat aquesta tarda en el debat monogràfic sobre la situació de l’educació i el sistema educatiu al Parlament.


També, en relació al model d’escola catalana, Simó ha parlat de “la involució de drets lingüístics” al País Valencià, a les Illes i a l’Aragó a causa de l’ascens al poder de la dreta i l’extrema dreta espanyola: “Ens assenyalen i ens avisen que Catalunya serà la pròxima. Hi tenim molt en joc”. És per això que ha advertit que “ens hem de preparar per afrontar una ofensiva, davant la qual hi trobaran aquesta consellera i aquest Govern en defensa dels nostres drets i les nostres institucions”. “Cal refer i enfortir el compromís polític, social i individual per l’escola catalana i contra la involució lingüística que comportaria la involució política”, ha assenyalat.


La consellera Simó, sobre el sistema lingüístic, ha volgut recordar que aquesta legislatura s’ha aconseguit canviar el marc legal per tal que “l’aprenentatge de les llengües l’establissin els centres amb els seus projectes lingüístics i protegir-los d’ingerències externes i alienes a la pedagogia”. “El model d’escola catalana és un model de consens de país, un model que volem millorar i que volem enfortir”, ha declarat.

Reversió de les polítiques d’austeritat

HC Simó Parlament (2){"name":"2023/06/27/16/46/cb772ef4-625a-4db9-b726-3239690a58f4.jpg","author":"Educació","type":"0","location":"0","weight":194814}


La titular d’Educació també s’ha referit a la voluntat de consolidar les millores educatives obertes: “Consolidarem les millores iniciades i continuarem revertint els impactes negatius dels contextos socials i econòmics i de les polítiques d’austeritat que durant molts anys han impactat en el servei públic d’educació, en el servei d’educació de Catalunya”. Ha explicat que els canvis que s’han iniciat en aquests darrers mesos són millores pel sistema, sobretot per l’alumnat i que “són mesures que han costat molt i molt d’aconseguir i han vingut per quedar-se”.


Pel que fa al col·lectiu docent, Simó ha assegurat que “són el factor clau de la qualitat del sistema”. Ha afegit que “una de les meves prioritats com a consellera és refer i millorar la confiança entre l’administració i els docents. I ho vull fer demanant corresponsabilitat per iniciar un diàleg obert i sincer”. En aquest sentit, ha manifestat que “tenim l’absoluta voluntat política de revertir les retallades que els docents pateixen des de fa anys i que tancarem tan ràpidament com ho permeti la distribució dels recursos disponibles”.


La consellera Simó també ha remarcat el paper del Consell Escolar de Catalunya: “El màxim òrgan de participació del Departament és el Consell Escolar, que volem Educatiu. Des del Departament ens el creiem i volem reforçar el seu paper consultiu i participatiu i d’oportunitat per als consensos”. Ha exposat que s’ha avançat el procés de modificació de la llei del Consell Educatiu de Catalunya, ampliat amb representació de les direccions i de l’educació no formal, entre d’altres. “La voluntat és que les grans decisions educatives de futur les prenguem amb consens amb el Consell Educatiu de Catalunya i amb tots els òrgans de participació del Departament”, ha recalcat.



11 reptes i millores en l’àmbit educatiu


Anna Simó i Castelló ha exposat els 11 reptes i millores en la planificació de l’oferta escolar vinculades als Pressupostos de la Generalitat per al 2023, que destinen gairebé 7 mil milions d’euros a l’educació. Són l’increment de la distribució equilibrada de l'alumnat per combatre la segregació escolar, la baixada de ràtios, la gratuïtat de l’etapa inicial, l’increment del nombre d’escoles bressol rurals, la reducció de l’abandonament escolar prematur a través d’un Pla de xoc en cooperació amb els ajuntaments, l’abordatge de l’assetjament amb l’increment dels recursos dedicats als programes de sensibilització, la coeducació, la digitalització del sistema educatiu, la formació professional docent, la millora dels recursos pel servei educatiu inclusiu i la reordenació de la formació professional.


Una altra qüestió que la consellera Simó ha tractat durant la seva intervenció ha estat la reducció dels nivells competencials de l’alumnat. Ha dit que “el principal adversari dels consellers d’Educació és el cofoisme, hem de reconèixer les debilitats per superar-les, com ara les proves de competències bàsiques”. En relació als resultats de les proves, ha destacat que “la situació global de l’educació després de la pandèmia és molt complicada arreu del món” i que “ens preocupen perquè mostren percentatges baixos de comprensió lectora, una competència que repercuteix en el conjunt dels aprenentatges”.


És per això, que Simó ha afirmat que “com a Departament d’Educació hem de trobar solucions que perdurin en el temps i que generin impacte positiu sobre el nostre alumnat i sobre els reptes i debilitats del sistema”. Sobre aquestes solucions, ha precisat que, després de més d’un any de treball, s’està acabant de concretar una estratègia de foment de les biblioteques escolars i comprensió lectora. També ha esmentat el paquet de mesures, recursos i formacions per millorar els resultats en llengües i en matemàtiques que es van anunciar al desembre de 2022.



27 de juny de 2023


2  

Imatges

HC Simó Parlament (1)

HC Simó Parlament (1) 131606

HC Simó Parlament (2)

HC Simó Parlament (2) 194814