- La ITC augmenta un 32,4% les actuacions i gairebé un 125% les d’infraccions en matèria de temps del treball (registre horari i hores extraordinàries) des que compta amb el suport de persones expertes informàtiques i noves tecnologies per lluitar contra el frau
- L’import de les sancions proposades arriba als 2.802.192 euros l’any passat, el que significa un increment superior a 1.206.000 euros, un 75,6% més comparat amb l’any anterior
La Inspecció de Treball de Catalunya (ITC), amb el suport dels Mossos d’Esquadra, ha intensificat la campanya de control del temps en el sector del transport.
La ITC ha constatat infraccions de la normativa laboral que han suposat sancions de 85.000 euros, un 217% més respecte el primer trimestre de l’any anterior.
Un total de 124 persones treballadores d’aquest sector es veien afectades per l’incompliment de les normes relacionades amb les condicions de treball de les persones conductores, que van des de les hores extraordinàries fins el dret al descans entre jornada i descans setmanal.
Aquesta quantitat de conductors/es afectats en el primer trimestre de l’any significa un increment del 134’1% en comparació amb els tres primers mesos de 2022, fet que posa en evidència la necessitat de vetllar pel compliment de la normativa de cara a garantir la seguretat i la salut de les persones treballadores.
Persones expertes en tecnologia en la lluita contra el frau en el temps de treball
La campanya de la ITC per vetllar per la seguretat i salut de les persones treballadores en el sector del transport compta amb el suport de persones expertes en informàtica i noves tecnologies per detectar el frau en el temps de treball des de l’any passat.
Aquesta col·laboració amb la ITC per descobrir possibles incompliments en matèria de temps de treball es porta a terme no tan sols en el sector del transport sinó en totes les actuacions dels inspectors i inspectores de treball en la resta de sectors.
De fet, l’any passat la ITC va incrementar les actuacions inspectores en temps de treball, que inclouen el registre horari i les hores extraordinàries, en un 32,4%, la qual cosa va fer que el nombre d’infraccions detectades pugessin un 124,8%.
En números absoluts, el 2022 les actuacions van ser 4.476, una xifra que implica un augment de 1.095 actuacions respecte l’any 2021; i les infraccions van arribar fins les 2.848, el que suposa un increment de 1.581.
La major part d’aquestes actuacions van ser al sector de la hostaleria (1.000); comerç a l’engròs i el detall; reparació de vehicles (599); activitats administratives i serveis auxiliars (599); indústries manufactureres (348); transport i emmagatzematge (340); activitats sanitàries i de serveis socials (224) i construcció (125).
Arran de l’increment de les actuacions i de la detecció i constatació d’infraccions, l’import de les sancions va pujar un 75,6% passant d’1.595.384 euros l’any 2021 als 2.802.192 euros l’any 2022.
Persones expertes en informàtica acompanyen als inspectors i inspectores en les actuacions
Els resultats assolits amb la contribució dels experts en noves tecnologies demostren que l’actuació inspectora és rigorosa ja que permet una anàlisi més acurada de les dades amb l’objectiu de descobrir incompliments de la normativa laboral, el control de la qual era fins ara inaccessible.
En aquest sentit, els inspectors i inspectores de treball poden anar acompanyats de professionals en informàtica a les visites a centres de treball per poder obtenir el registre horari de les persones treballadores.
Gràcies als coneixements d’aquests professionals, la ITC pot accedir a una anàlisi detallada dels sistemes operatius o d’altres equips de les empreses inspeccionades de manera que la ITC pot comprovar l’existència o no de manipulació de les dades del registre horari així com la possible manca de declaració d’hores extraordinàries.
L’aposta de la ITC per comptar amb experts en noves tecnologies té el clar objectiu de detectar el frau en el temps de treball, sobretot en casos que superen els límits legals d’hores extraordinàries o complementaris a realitzar en jornades a temps parcial.
Si bé el registre horari es d’obligat compliment a tots els sectors d’activitat i tipus d’empresa, les hores declarades respecte de les treballades no es corresponen encara amb la realitat.
Exemples concrets dels resultats de l’activitat inspectora
Casos descoberts per la ITC són el de les 20.000 hores fetes en una empresa que, inicialment, va declarar-ne només 2.000, o la realització d’hores extraordinàries en un centre de treball afectat per un expedient de regulació temporal de treball vigent.
Fins i tot, la comprovació dels registres horaris amb el suport de professionals informàtics també està permetent la ITC a aflorar situacions de cessió il·legal de persones treballadores.
Per últim, fins al 31 de març d’enguany, la Inspecció de Treball de Catalunya ha aconseguit incrementar la jornada laboral a 6.554 persones treballadores que tenien un contracte a temps parcial.
Es tracta d’un balanç elaborat un cop detectades possibles irregularitats, a través de l’eina de lluita contra el frau i de la tramesa de cartes a les empreses per instar a la revisió de la situació de les persones treballadores a temps parcial.
Aquesta iniciativa s’emmarca en el marc del Pla de Xoc contra els abusos en la contractació a temps parcial amb l’enviament de 21.196 cartes o comunicacions fet el setembre de l’any passat a Catalunya.
L’enviament de les cartes i comunicacions es va fer una vegada analitzada l’evolució dels percentatges de jornada de determinades empreses en què es detectava que podrien estar comunicant percentatges de parcialitat inferiors a la jornada real realitzada per la persona treballadora.