·És un document elaborat pel Departament de Territori amb més d’un centenar de propostes per fomentar els desplaçaments a peu, incrementar la seguretat dels vianants, potenciar la mobilitat saludable o millorar la sostenibilitat ambiental
·El Departament treballarà conjuntament amb la resta d’administracions implicades en el desenvolupament de l’Estratègia per establir un calendari d’actuacions i fer el seguiment de la seva implantació
El Consell Executiu ha aprovat l’Estratègia catalana del vianant 2030, un document elaborat pel Departament de Territori que inclou un centenar de propostes i solucions que pretenen fomentar els desplaçaments a peu, incrementar la seguretat dels vianants, millorar la sostenibilitat ambiental i fomentar la mobilitat saludable.
Es tracta d’accions com ara implementar xarxes de vianants segures per connectar els barris, establir itineraris segurs, tenir en compte sempre les necessitats dels vianants i ciclistes en qualsevol projecte de construcció, potenciar un urbanisme que pacifiqui el trànsit o reforçar l’educació viària en els currículums de l’educació obligatòria.
Les propostes, de fet, estan classificades en 10 eixos diferents:
- Conèixer millor la mobilitat dels vianants.
- Donar a conèixer la marxa a peu com a mode de transport.
- Construir i mantenir infraestructures segures i atractives per als vianants.
- Dotar d’espai públic els vianants d’acord amb les seves necessitats.
- Dissenyar els vehicles per a la reducció de possibles lesions als vianants.
- Incorporar la Visió Zero per a la seguretat dels vianants.
- Impulsar les noves tecnologies en els desplaçaments dels vianants.
- Impartir coneixement i desenvolupar actituds i comportaments.
- Assegurar el gaudi del benestar, l’accessibilitat i la tranquil·litat a l’espai públic.
- 10.Reforçar el compliment de la normativa per protegir els usuaris vulnerables.
L’augment dels desplaçaments a peu
L’Estratègia presenta un pla d’acció per millorar la situació dels vianants en els pròxims set anys. L’objectiu és que la proporció de desplaçaments locals a peu sigui, com a mínim, del 60% al centre de les ciutats i del 50% als districtes exteriors l’any 2030. Les proporcions actuals són del 54% i del 40%. L’Estratègia pretén que els espais públics de la ciutat proporcionin a les persones que hi resideixen i a les que la visiten l’oportunitat i les ganes de caminar.
Calendari d’actuacions
La intenció del Govern és que altres administracions, així com institucions, empreses o organismes s’adhereixin a l’Estratègia per tal de poder implementar el conjunt de mesures de forma coordinada i eficient.
Un cop aprovat el document, el Departament de Territori, a través de la Direcció General de Transports i Mobilitat, disposa de sis mesos per elaborar un primer programa d’actuacions a partir de les propostes de l’Estratègia, amb el detall de les accions, les fórmules d’implementació i el finançament necessari.
ODS
La promoció de la mobilitat a peu està alineada amb 10 dels 17 Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS): salut i benestar, igualtat de gènere, energia assequible i no contaminant, indústria, innovació i infraestructura, reducció de les desigualtats, ciutats i comunitats sostenibles, producció i consum responsables, acció pel clima, vida d’ecosistemes terrestres, i aliances per aconseguir els objectius.
L’Estratègia Catalana del Vianant encaixa plenament amb els objectius de la Setmana Europea de la Mobilitat i amb els plantejaments d’instruments de planificació de la mobilitat aprovats per la Generalitat de Catalunya com són l’Agenda Urbana i el Pacte Nacional de la Mobilitat Sostenible i Segura, entre altres eines.