1. Es presenta un primer document que té com a finalitat oferir una guia pràctica per a les universitats catalanes que vulguin implementar aquesta modalitat formativa en graus i màsters
Formació Dual universitària{"name":"2023/07/11/15/18/f1d3a930-8e45-48e1-a4e7-baefea6c040c.jpeg","author":"DREU","type":"0","location":"0","weight":86807}

El conseller de Recerca i Universitats, Joaquim Nadal i Farreras, ha subratllat avui que “fem passes endavant de caràcter constructiu per aixecar un nou model educatiu per integrar el món laboral amb l’acadèmic” durant la cloenda de la Jornada de Treball per al Desenvolupament de la Formació Dual en el Sistema Universitari de Catalunya. El conseller ha fet èmfasi en la importància d’aquest projecte com una eina clau per orientar als estudiants a l’hora de fer la transició i també per unir esforços i objectius entre empreses i universitats: “Que no ens puguin dir que la universitat va per un lloc i el teixit productiu va per l’altre”. “Heu treballat molt i heu treballat bé, ara el que us demano és que avancem cap a una concreció tangible de la formació dual”, ha reblat.

En la jornada d’avui, organitzada pel Departament de Recerca i Universitats, a través del Consell Interuniversitari de Catalunya (CIC), amb la col·laboració del Departament d’Empresa i Treball, el Grup de Treball per a la promoció i el desenvolupament de la formació dual en el sistema universitari de Catalunya ha presentat un primer document que té com a finalitat oferir una guia pràctica per a les universitats catalanes que vulguin implantar aquesta modalitat formativa en graus i màsters universitaris. La formació dual universitària es desenvolupa, de manera complementària, en una empresa amb l’objectiu de millorar la formació integral i l’ocupabilitat de l’estudiantat i es realitza sota la supervisió i lideratge formatiu del centre universitari.

Aquesta guia, que contempla recollir les aportacions dutes a terme durant la jornada d’avui, proposa un marc per definir i organitzar el marc de relacions entre els estudiants, la universitat i les entitats que protagonitzen la formació dual per tal de preveure, entre d’altres, els protocols de formalització de la relació entre l’empresa i l’estudiantat, o els mecanismes de selecció dels aprenents. El detall del document preveu un contracte laboral específic de formació dual universitària per comptabilitzar l’activitat laboral retribuïda de l’estudiant que ha d’assegurar la possibilitat de compaginar l’activitat formativa al centre universitari, així com el temps màxim de contractació o el percentatge de crèdits corresponents a l’activitat en l’empresa de la titulació.

Aquest projecte s’inspira en altres models tant d’àmbit internacional com nacional, en concret el model francès i alemany. Així mateix, té molts punts de coincidència amb el programa de Doctorats Industrials a Catalunya, que des de fa deu anys impulsa el Departament de Recerca i Universitats. Aquesta modalitat de doctorat no deixa de ser una forma d’integració de treball i formació, seguint els principis de la modalitat dual, adaptada al nivell de doctorat. Pel que fa al sistema universitari català, l’experiència més important és la Universitat de Lleida, que des del curs 2012-2013 ha estat incorporant diversos programes formatius en modalitat dual. Actualment, altres universitats, com la URV, també tenen algunes experiències de dual.

El Grup de Treball per a la promoció i el desenvolupament de la formació dual en el sistema universitari de Catalunya, constituït el març del 2021, està format per membres del Govern, de l’Agència per a la Qualitat del Sistema Universitari (AQU), per les 12 universitats catalanes i el Servei d’Ocupació de Catalunya (SOC).