Direcció General de Comunicació

El Govern reclama a la DGT més examinadors per l¿obtenció del permís de camions i farà més formació i controls

L'Executiu reclama a la DGT més examinadors per l'obtenció del permís de camions i farà més formació i controls

query_builder   29 agost 2023 15:04

event_note Nota de premsa

L'Executiu reclama a la DGT més examinadors per l'obtenció del permís de camions i farà més formació i controls

  1. S'estima que a Catalunya hi ha més de 5.000 persones que estan esperant fer les proves pràctiques per a l'obtenció d'aquest permís
  2. El Govern proposa noves línies de formació per als conductors de camions
  3. Es reforçaran els controls massius de camions a l'AP-7 i en altres punts del país

El Govern reclama a la Dirección General de Tráfico el reforç d’examinadors específics per a l’obtenció del permís de conduir de vehicles pesants. Les federacions d’autoescoles estimen que, en aquests moments, a Catalunya hi ha més de 5.000 persones que estan esperant fer les proves pràctiques per a l’obtenció d’aquest permís.

Aquesta és una de la desena de propostes de solució per reduir accidents amb camions implicats a l’AP-7. Segons un informe que ha preparat el Departament d’Interior, en el qual s’han analitzat 43 trams dels 330 km d’AP-7, amb l’alliberament de peatges, les intensitats mitjanes diàries (IMD) de vehicles totals i de vehicles pesants han augmentat notablement.

L’autopista AP-7 ha incorporat de mitjana 12.000 vehicles totals més i 3.700 vehicles pesants més. Amb puntes d’increments d’IMD en el tram de Martorell a Vilafranca del Penedès que ha incorporat 25.000 nous vehicles de mitjana i 7.600 vehicles pesants de mitjana. Aquest increment de mobilitat es correlaciona amb un increment de sinistralitat.

A l'autopista AP-7, una via ràpida transeuropea, el 2022 hi ha hagut 341 accidents amb vehicles pesants implicats, fet que representa un 30% més d'accidents amb vehicles pesants implicats que el 2019 abans de l’alliberament de peatges. Si bé els 8 primers mesos del 2023 els accidents amb vehicles pesants amb víctimes s’han reduït en un 16% respecte de l’any passat.

A més, l’increment d’accidents amb camions implicats amb conductors de països extracomunitaris ha estat del 100% el 2022 respecte al 2019.

Davant d’això, i, de manera transversal, el Govern també proposa adoptar aquestes altres mesures:

  1. Per part del Departament de Territori, del Servei Català de Trànsit i de Mossos d’Esquadra, continuar amb els controls massius de camions a l’AP-7 i instal·lar sistemes tecnològics de control de pes i tacòmetre. En col·laboració amb Mossos d’Esquadra, incorporar en els macrocontrols nova tecnologia que permeti realitzar una millor avaluació de l’estat del vehicle, especialment dels pneumàtics.
  2. Per part del Servei Català de Trànsit, informar les empreses i associacions representatives del sector del transport de mercaderies dels cursos existents per a la recuperació de punts del permís de conduir i de la possibilitat d’impartir aquests cursos.
  3. Per part del Servei Català de Trànsit sol·licitar a la DGT el reforç d’examinadors per a l’obtenció del permís de conduir de vehicles pesants.
  4. Per part del Servei Català de Trànsit, en coordinació amb el Departament d’Empresa i Treball i el Departament de Territori, establir un Programa de Formació de Primera Acollida per a tots els conductors que s’incorporin mitjançant els bescanvis de carnets.
  5. Per part del Servei Català de Trànsit, amb el suport de Mossos d’Esquadra, incrementar el programa d’inspeccions tècniques de vehicles (ITV) a carretera de forma aleatòria i a tot el país. Aquestes inspeccions es realitzaran per part dels concessionaris acreditats que ja realitzen les ITV habituals.
  6. Per part del Departament de Territori i amb la col·laboració del Servei Català de Trànsit, establir un programa de formació “Formació 3.truck” per reforçar, amb formació eminentment pràctica i voluntària, l’obtenció dels Certificats d’Aptituds per a Conductors Professionals (CAP).
  7. Per part del Departament d’Empresa i Treball, establir una línia específica d’ITV per a vehicles pesants o disposar d’unitats mòbils per realitzar ITV de camions en els diferents territoris amb concessió.
  8. A l’Estat espanyol, la mitjana d’edat dels vehicles pesants està al voltant dels 14,5 anys per sobre de la mitjana d’edat del conjunt de la Unió Europea, i molt per sobre de països com França, Gran Bretanya i Alemanya. Per part del Departament d’Empresa i Treball, avaluar les línies d’ajuts existents per a la renovació de la flota de camions i, especialment, les orientades a la renovació tecnològica incorporant ajudes tècniques a la conducció.
  9. Per part del Departament d’Empresa i Treball, i amb la col·laboració de Mossos d’Esquadra, realitzar inspeccions i obrir investigacions, en aquelles empreses de transport que hagin estat reiteradament sancionades. En aquest sentit, mereixen especial atenció les empreses reincidents en l’incompliment del temps de descans dels conductors.
  10. Per part del Departament d’Empresa i Treball, el Departament de Territori i el Departament d’Interior, crear la Taula del Transport de Mercaderies on es fa el seguiment de les mesures recollides en aquest informe i on s’abordin les principals problemàtiques del sector del transport per carretera, la millora de la seguretat i la reducció de la sinistralitat.

Accions ja en marxa del Departament d’Interior

Per pal·liar la situació a l’AP-7, de moment, Interior ja duu a terme un seguit d’actuacions:

  1. El Servei Català de Trànsit, amb el suport de Mossos d’Esquadra, fa inspeccions tècniques de vehicles (ITV) a carretera de forma aleatòria i a tot el país. Aquestes inspeccions es realitzen per part dels concessionaris acreditats que ja realitzen les ITV habituals.
  2. El Servei Català de Trànsit manté reunions periòdiques amb les principals entitats del sector del Transport i estableix anualment restriccions i limitacions a la circulació de vehicles pesants especialment a l’AP-7.
  3. El Servei Català Trànsit està desplegant un pla d’intervenció a l’AP-7 acordat amb el Ministerio de Transporte y Medio Ambiente que incorpora dues noves limitacions de circulació de vehicles pesants pel carril de la dreta (limitació dels trams de l’Ebre i limitació del tram de Martorell).
  4. El Servei Català de Trànsit amb la participació del Departament d’Empresa i Treball elabora material formatiu per a la seguretat viària en el treball.
  5. La Divisió de Trànsit de Mossos d’Esquadra, amb la col·laboració del Servei Català de Trànsit i amb la participació del Departament d’Empresa i Treball i el Departament de Territori, realitza macrocontrols programats i periòdics de vehicles pesants a l’autopista AP-7.
  6. A més, a escala general, els controls en carretera corresponents als temps de conducció i descans, excés de pes i altra normativa sectorial del transport es fan coordinadament amb Mossos d’Esquadra i el Departament de Territori, a través de la Direcció General de Transports i Mobilitat (DGTM). Aquest any, la DGTM ha incrementat un 20% les inspeccions d’empresa en especial a transportistes amb reiteració infractora.
El Govern a les xarxes
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined
banner acords
banner butlletins
banner premsa
banner transparencia