1. Amb motiu de l'inici del curs escolar, el president de la Generalitat i la consellera d’Educació, Anna Simó, van visitar l'Escola Mercè Rodoreda (Barcelona) acompanyats del Delegat de la Generalitat a Barcelona, Joan Borràs
  2. Pere Aragonès destaca que la prioritat del Govern és "millorar la qualitat del sistema educatiu" i per això està "reduint ràtios, garantint la inclusió de tots els alumnes i impulsant la llengua catalana"

El dimecres 6 de setembre va començar el curs escolar 2023-2024. 1.052.623 alumnes d'educació infantil, primària i secundària obligatòria van tornar a les aules en un nou curs marcat per l'increment de la plantilla docent i la posada en marxa de mesures com el val per comprar material escolar.

Amb motiu de la inauguració del curs escolar, el president de la Generalitat, Pere Aragonès, i la consellera d’Educació, Anna Simó, van visitar l'Escola Mercè Rodoreda de Barcelona acompanyats del Delegat de la Generalitat a Barcelona, Joan Borràs.

La directora de centre, Àngels Cadena, va oferir una visita guiada a les autoritats, acompanyada per la cap d'estudis, Marta Castilla, i la secretària, Yolanda Garcia. Tot seguit, es va celebrar una reunió a porta tancada amb l'equip directiu i representants de l'AFA de l'escola.

En roda de premsa, el president Pere Aragonès va lloar la tasca de l'Escola Mercè Rodoreda, ubicada al barri barcelonès de La Prosperitat. Aragonès va destacar que es tracta d'un centre educatiu "que s'ha caracteritzat per la innovació pedagògica, pel treball per afavorir sempre la inclusió dels alumnes, i per l'obertura al barri", assegurant que és un exemple del model d'escola que el Govern vol per a Catalunya.

Inversions en educació

El president de la Generalitat va recordar que l'executiu està invertint "com mai abans en l'àmbit educatiu". En l'inici del curs escolar, Aragonès va posar el focus en els tres eixos que vertebren les inversions en educació: la reducció de les ràtios a les aules, la millora de les eines de benestar emocional i d'inclusió de l'alumnat i l'impuls a la llengua catalana com a llengua de cohesió del país.

Pere Aragonès va assenyalar que "mai com ara hi havia hagut tants docents a l'escola catalana", afegint que aquest curs s'incorporen 1.200 nous mestres. "Se sumen als 3.500 que es van incorporar el curs passat", va remarcar. En paral·lel també s'ha fet una aposta clara per reduir la ràtio d'alumnes/docents, i ja s'ha aconseguit que "el 86% dels grups d'i3 de l'escola pública i el 66% de l'escola concertada tinguin menys de 20 alumnes per classe”.

Aragonès també va recordar que enguany s'han posat en marxa els vals escolars de 100 euros per comprar llibres de text i material escolar, una experiència que va qualificar de "molt positiva". El 80,5% de l'alumnat d'educació primària ja ha activat el seu val. A més a més, va posar en valor la incorporació de més de 300 professionals per a l'acompanyament d'infants i famílies amb necessitats educatives especials i de 3.400 referents de coeducació, convivència i benestar emocional a tot Catalunya a les escoles del país.

Impuls de la llengua catalana

Durant les seves declaracions, el president va reivindicar que "el model d'escola catalana ha estat un èxit en molts aspectes" i que "l'escola en català ha jugat un paper essencial per mantenir la cohesió social del país". Per aquest motiu va lloar "l'impuls i la revalorització del català, no només com a llengua d'aprenentatge, sinó com a llengua d'ús, com a llengua de cohesió, com a ascensor social i com a sinònim de millora del sistema educatiu".

En aquesta línia, va explicar que "continuarem mantenint i reforçant les aules d'acollida" i desplegant el Pla de foment de la llengua catalana als centres educatius, a través del qual enguany es formaran 800 centres més en usos lingüístics.

Per la seva part, la consellera d'Educació va destacar que l'Escola Mercè Rodoreda de Barcelona és "modèlica" des del punt de vista de l'educació 360, la que imbrica el centre amb el seu entorn, i, en aquesta línia, va apuntar que pròximament una quarantena de municipis se sumaran als Plans Educatius d'Entorn (PEE), un instrument que potencia la dimensió comunitària de l'educació perquè "l'escola sigui el centre neuràlgic de la vida del barri". En aquest sentit, també va esmentar que els resultats educatius dels centres amb PEE "són dels millors, independentment de la complexitat del centre".