El Festival de Cinema Raindance celebra enguany la seva 31ª edició, que tindrà lloc a Londres del 25 d’octubre al 4 de novembre. Consolidat com el festival de cinema independent més gran del Regne Unit, el certamen acollirà Catalunya com a convidada d’honor, presència impulsada pel Departament de Cultura a través de l’Institut Català de les Empreses Culturals (ICEC) i, la seva marca d’internacionalització de l’audiovisual català Catalan Films i l’Institut Ramon Llull (IRL), amb una curada selecció de títols catalans i d’activitats professionals.
En el marc de la Competició Internacional s’han seleccionat quatre llargmetratges de producció catalana. Encapçala la llista l’última pel·lícula d’Isabel Coixet, Un amor (Monte Glauco AIE, Radio Televisión Española - RTVE, Movistar Plus, Buenapinta Media, Perdición Films), estrenada a la Secció Oficial del Donostia Zinemaldia - Festival Internacional de Cinema de San Sebastián, que serà la pel·lícula de clausura del festival.
També es projectarà l’animació de Juanjo Sáez, Heavies tendres (La Productora de Juanjo Sáez, Televisió de Catalunya), estrenada mundialment al Festival Internacional de Cinema d’Animació d’Annecy i el documental La Singla (La Fábrica Naranja, Malandar Films, Inselfilm Produktion), un film de Paloma Zapata amb un gran recorregut per festivals internacionals com el Thessaloniki Film Festival o el Festival de Málaga.
Finalment, el llargmetratge Upon Entry (Zabriskie Films, Basque Films, Sygnatia), un thriller de Juan Sebastián Vásquez i Alejandro Rojas, que va fer la première mundial al Tallinn Black Nights Film Festival, on va obtenir el premi FIPRESCI, també formarà part de la selecció.
A més, el focus català de Raindance acollirà un programa de sis curtmetratges. En primer lloc, es presentaran dos curtmetratges de l’ESCAC que han tingut una àmplia projecció internacional: Trenc d’alba, d’Anna Llargués, estrenat a la Cinéf del Festival de Cannes i La herida luminosa de Christian Avilés, seleccionat a la darrera Berlinale.
L’animació catalana també hi serà present, amb els curtmetratges Él corrió junto a su camarada (BOL Production House), una comèdia negra de Genís Rigol que ha format part de la darrera edició del Shortcat, i Lost at Sea (Noon Films), una fabula documental de Lucija Stojevic i Andrés Bartos, projectada al Festival Internacional d’Animació d’Annecy.
Per últim, Cordelia Alegre presentarà el seu curtmetratge Mestral (Fractal 7), estrenat al D’A, i Miguel López Beraza presentarà Ponto Final (Ringo Media, Makers, Matiné, Bro Cinema), un curt documental que ha passat pel Warsaw International Film Festival i que va formar part del Shortcat 2022.
Pel que fa a les activitats d'indústria, el festival oferirà una jornada professional amb diferents xerrades, una trobada de coproducció i una masterclass amb la directora catalana Carla Simón.
El Departament de Cultura, a través de l’ICEC (Catalan Films i Catalunya Film Commission) i l’IRL seran presents al festival, representant i donant a conèixer la indústria audiovisual catalana a un dels esdeveniments de referència pel cinema independent. El fundador de Raindance i dels British Independent Film Awards, Elliot Grove, posava en relleu el cinema independent català amb aquestes paraules: “Les pel·lícules catalanes compleixen tots els requisits pels quals Raindance és conegut: noves veus, històries originals i un estil cinematogràfic innovador. Estem molt agraïts als nostres companys de Catalan Films i l'Institut Ramon Llull pel seu suport i els seus esforços per defensar el cinema independent. Ens fa molta il·lusió acollir Catalunya com la convidada d'honor a la 31a edició del Festival de Cinema Raindance."
La importància de l’audiovisual català
Des de fa uns anys, el cinema català està deixant una important petjada a Europa. Les produccions audiovisuals de ficció, animació i documental juguen un paper molt rellevant a festivals d’arreu, reben premis internacionals i s’estrenen a pantalles de tot el món. El reconeixement de crítica i públic internacional és unànime, i el prestigi dels professionals catalans és un reflex d’una indústria molt potent, amb un talent i una formació innegable.
L’audiovisual és, pel pes de la seva indústria, el seu potencial com a sector estratègic i la seva capacitat d’internacionalització, un dels eixos del Departament de Cultura per a aquesta legislatura. És prioritari impulsar-lo com a sector que crea imaginari i referents, que dona a conèixer la nostra llengua, la nostra cultura, els nostres paisatges.. i que dinamitza l’economia.
El 2022, el Departament de Cultura va dedicar 40 milions al sector audiovisual. És la xifra més alta posada al servei de les empreses i els professionals de l’audiovisual en els darrers anys i per aquest 2023 està previst mantenir-la. Les línies de subvenció que gestiona l'ICEC cobreixen tota la cadena de valor de l’audiovisual, amb partides destinades, per exemple, al desenvolupament i a la coproducció. Aquest suport ha ajudat a visibilitzar i consolidar alguns dels valors pels quals destaca l’audiovisual català: el talent dels professionals, l’existència de centres de formació reconeguts internacionalment, el treball i compromís d'una indústria audiovisual potent, que beu d’una llarga tradició i que genera una enorme varietat de produccions, i la riquesa d’un nombre amplíssim de festivals que situen el país al mapa internacional.