1. La recepció dels missatges en les proves que s’han realitzat fins al moment mostra una recepció del missatge alta, al voltant del 90%, segons l’enquesta habilitada
  2. Fins a les 12.00 h el telèfon d’emergències 112 havia atès fins a 700 trucades de ciutadans que havien rebut el missatge d’alerta

El conseller d’Interior, Joan Ignasi Elena, ha qualificat avui d’“èxit” la prova d’enviament de missatges d’alerta de Protecció Civil als telèfons mòbils de la vegueria de Barcelona. El conseller ha comparegut a les 11.30 h, posteriorment a l’enviament realitzat a la ciutat de Barcelona, i els resultats de l’enquesta habilitada (amb més de 6.000 enquestes respostes fins a les 12.00 h) mostra una recepció al voltant del 90% en les zones on ja s’ha realitzat l’enviament. L’enquesta anònima, que no recull cap dada personal, es pot respondre al següent enllaç: https://arcg.is/0Cqby8.

El telèfon d’emergències 112 ha atès, fins a les 12.00 h, un total de 700 trucades de ciutadans que o bé no coneixien la prova o volien demanar-ne informació.

La prova s’ha realitzat des de les 10.00 h del matí amb l’enviament al Vallès Oriental, Maresme, Santa Coloma de Gramenet, Sant Adrià de Besòs i Badalona. Posteriorment, s’ha dut a terme a la ciutat de Barcelona, a les 11.00 h. A les 12.00 h s’ha procedit a enviar al Vallès Occidental, mentre que a les 13.00 h es farà a l’Hospitalet i el Baix Llobregat.

El conseller, que ha comparegut acompanyat de la directora de Protecció Civil, Marta Cassany, ha qualificat "d'èxit" la prova del sistema d’alertes: "Prop d'un 90% de la ciutadania ha rebut el missatge. Estem molts satisfets”.

Aquesta prova serveix per comunicar més i millor. Es tracta de donar excepcionalment a la ciutadania d’un lloc concret missatges molt clars d’una acció concreta que han de fer", ha explicat. Segons Elena, “la tasca d'informació prèvia al simulacre ha estat enorme. S’ha informat a tothom, escoles, ajuntaments, comerç, transport públic, aeroport i la resta d'entitats i institucions”.

Finalment, el titular d’Interior ha agraït a Protecció Civil “la magnífica planificació i organització" i a la ciutadania per "l’esforç de fer l’enquesta posterior". També al CAT112 per la "bona gestió" en la gestió de les “700 trucades rebudes fins ara”.

Per la seva banda, la directora de Protecció Civil, Marta Cassany, ha valorat que “es tracta d’una eina molt útil perquè en molt poc temps es pot arribar a molta gent”. Al mateix temps, Cassany ha destacat que “en una situació real és molt important que la ciutadania llegeixi bé el que demana el missatge”.

Elena ha presidit a la sala CECAT la reunió de seguiment de les proves, junt amb la directora Cassany, la directora general del CAT112, Irene Fornós, el delegat territorial del Govern a Barcelona, Joan Borràs, el director de serveis territorials d’Interior a Barcelona, Manel Sorribas, i tècnics i comandaments de Protecció Civil de la Generalitat, Bombers de la Generalitat, Mossos d’Esquadra, Cos d’Agents Rurals i SEM.

L’objectiu de l’enviament massiu de missatges ha estat testejar el sistema d'alertes i familiaritzar la població en cas d'una emergència. El text enviat ha estat el següent: “PROVA D’ALERTA DE PROTECCIÓ CIVIL DE LA GENERALITAT DE CATALUNYA. No truquis al 112, és una PROVA. En una emergència real rebries instruccions per protegir-te”.

Per difondre la prova, Protecció Civil de la Generalitat ha contactat amb les diferents administracions locals de l’àmbit on es durà a terme, Renfe, Adif, TMB, AENA, Port de Barcelona, centres universitaris, grans superfícies comercials, així com als diferents departaments de la Generalitat. També s’ha fet una campanya informativa per xarxes socials, amb anuncis en mitjans digitals i falques de ràdio.

Un sistema que s’ha utilitzat ja 5 vegades en situacions d’emergència reals

Amb la prova d’avui Protecció Civil completa la implantació de l’eina de missatgeria d’alertes de Protecció Civil a telèfons mòbils a tot Catalunya. Fins ara, Protecció Civil ha dut a terme quatre proves per provar l’eina i familiaritzar la població. La primera, el 28 de febrer a Lleida, l'Alt Pirineu i l'Aran, la segona, el 12 d’abril a les vegueries de Tarragona, les Terres de l’Ebre i el Penedès, en què es va produir una errada en l’enviament que va fer que molts telèfons no rebessin el missatge, la tercera, el 27 d’abril a les vegueries de la Catalunya Central i Girona, i la quarta, el passat 13 de juny per repetir la prova a les vegueries de Tarragona, les Terres de l’Ebre i el Penedès. 

Igualment, el sistema s’ha utilitzat amb enviaments d’alertes reals de Protecció Civil amb instruccions concretes per a la població en les següents emergències: el mes d’agost: als incendis forestals del Perelló, Portbou, la Selva del Camp i de Mont-roig del Camp. També, el passat 3 de setembre, a Alcanar pels aiguats del Montsià. Al conjunt de l’Estat espanyol, l’eina s’ha utilitzat en 11 cops des que es va posar en marxa en emergències reals. Catalunya és, amb diferència, el territori on s’ha fet més ús d’aquesta eina per avisar la població que es troba en situació de risc imminent.

1  

Imatges

Foto

Foto 90026