- El conseller d’Innovació, Universitats i Empresa, Josep Huguet, acompanyat del director dels serveis territorials del Departament a Girona, David Mascort, ha signat avui amb l’Ajuntament de Girona un protocol de col·laboració per promocionar els recursos turístics intangibles de la ciutat, identificats en el en el Pla d’Implementació dels Recursos Intangibles de Catalunya que ha elaborat el Departament.
- El conseller també ha signat avui 8 acords de col·laboració amb els ajuntaments de Cervià de Ter, Llagostera, Quart, Salt, Sant Julià de Ramis, Sarrià de Ter, Sant Gregori, Vilablareix, i amb la mancomunitat de la Vall de Llémena. Amb els protocols signats avui ja són gairebé 120 els municipis catalans que han subscrit acords de col·laboració per a la promoció dels respectius recursos intangibles. Aquests projectes s’emmarquen en el Pla d’Implementació dels Recursos Intangibles de Catalunya, que identifica prop de 2.000 recursos intangibles arreu de Catalunya.
Girona promocionarà el seu turisme a través de 20 recursos intangibles vinculats al patrimoni històric, les rutes nacionals, les arts escèniques, la ciència o la tecnologia. El conseller d’Innovació, Universitats i Empresa, Josep Huguet, acompanyat del director dels serveis territorials del Departament a Girona, David Mascort, ha signat avui amb l’Ajuntament de Girona un protocol de col·laboració per promocionar els recursos turístics intangibles de la ciutat, identificats en el en el Pla d’Implementació dels Recursos Intangibles de Catalunya que ha elaborat el Departament.
En aquest març, a la seu de la delegació del Govern a Girona, el conseller també ha signat 8 acords de col·laboració amb els ajuntaments de Cervià de Ter, Llagostera, Quart, Salt, Sant Julià de Ramis, Sarrià de Ter, Sant Gregori, Vilablareix, i amb la mancomunitat de la Vall de Llémena. Amb aquestes signatures, el Departament assenta les bases de la col·laboració amb el món local de les comarca del Gironès per impulsar accions vinculades als recursos identificats en aquesta zona pel Pla i el Catàleg de Recursos Intangibles de Catalunya. Ja són gairebé 120 els municipis que han subscrit acords de col·laboració per a la promoció dels respectius recursos intangibles.
20 recursos intangibles a la ciutat de Girona
El Pla i el Catàleg situen en el municipi de Girona diversos recursos intangibles considerats i vinculats a les marques La Catalunya dels ibers, grecs, romans i visigots ( 800 ac-700 dc ), El naixement de Catalunya ( 700-1200), La Catalunya dels monarques. L’esplendor medieval ( 1200-1500), La Catalunya rebel (1500-1740) , Catalunya de la il·lustració a les repúbliques (1740-1875) , Catalunya i la Febre de l’or , catalanisme i anarquisme (1875-1930) i a la marca La Catalunya de la creativitat i de les llibertats (1980-actualitat.
En aquest sentit Girona articularà la seva promoció turística a través dels recursos intangibles vinculats als Ibers, Els grecs Els romans, El període paleocristià i visigòtic, Pirineu Comtal, Camí de Sant Jaume, Castells de frontera, Panteons reials de Catalunya, Les ciutats reials, La Catalunya jueva, Espais renaixentistes i barrocs, Bruixes, La Guerra del Francès, La primera industrialització: obrers i burgesos, Modernisme i renaixença, País de les arts escèniques i de l’espectacle, País de la ciència i la tecnologia, País de cinema, País de cultura i País de producció artística.
Cervià de Ter posarà en valor el Camí de Sant Jaume
En el context El naixement de Catalunya( 700-1200), el municipi de Cervià desenvoluparà actuacions vinculades a l’intangible turístic del Camí de Sant Jaume, en concret s’impulsaran iniciatives turístiques relacionades amb el conjunt monumental del municipi i també amb el Monestir de Santa Maria.
El Megalitisme a Llagostera
Vinculada a la marca Els primers habitants de Catalunya, Llagostera articularà la seva promoció turística a través del recurs intangible El Magalitisme. Impulsarà juntament amb Tossa de Mar l’Itinerari megalític de la Serra de Cadiretes. La Ruta inclou la visita als menhirs d’en Llac i Motllor, així com al paradolmen d’en Garcia.
Quart posarà en valor l’intangible vinculat al País de l’artesania
El Pla i el Catàleg situen al municipi de Salt un recurs intangible vinculat a la marca La Catalunya de la creativitat i de les llibertats( 1980-actualitat). D’aquesta manera promocionarà accions de posada en valor turístic al voltant del recurs País de l’artesania. El municipi ha treballat conjuntament amb Artesania Catalunya en el projecte Oficis Singulars de la ceràmica negra de Quart. Aquesta és una zona considerada d’interès artesanal.
Salt, País de les arts escèniques i de l’espectacle
El municipi de Salt articularà la seva promoció turística a través del recurs intangible País de les arts escèniques i de l’espectacle, vinculat a la marca La Catalunya de la creativitat i de les llibertats( 1980-actualitat). Promocionarà actuacions relacionades amb la celebració del Festival de Teatre “Temporada Alta”.
Els Ibers, els Romans i el període paleocristià i visigòtic a Sant Julià de Ramis
En el context de La Catalunya dels ibers,grecs, romans i visigots(800ac-700dc), el municipi de Sant Julià de Ramis promocionarà el seu turisme a través del recursos intangibles Els Ibers, els Romans i el període paleocristià i visigòtic.
Els Romans a Sarrià de Ter i a Vilablareix i els Remences a la mancomunitat de la Vall del Llémena
Sarrià de Ter i a Vilablareix articularà la seva promoció turística a través del recurs intangible Els Romans, vinculats a La Catalunya dels ibers, grecs, romans i visigots(800ac-700dc). D’altra banda als municipis de la mancomunitat de la Vall del Llémena se situa el recurs de Els Remences, vinculats a la marca La Catalunya dels monarques: l’esplendor medieval (1200-1500). D’aquesta manera s’impulsarà la creació de la Ruta dels Remences, aprofitant les iniciatives i els recursos existents a la zona.
El marc: el Pla d’Implementació i el Catàleg de Recursos Turística Intangibles de Catalunya
Aquestes actuacions s’emmarquen en el Pla d’Implementació dels Recursos Turístics Intangibles de Catalunya, que ha impulsat el Departament i que identifica prop de 2.000 recursos intangibles arreu de Catalunya, tots ells amb potencial de ser posats en valor turístic. La realització del Pla i també del Catàleg de recursos turístics intangibles de Catalunya s’emmarca en del Pla Estratègic del Turisme a Catalunya 2005-2010, que ha impulsat el Departament a través de la Direcció General de Turisme, i que és el resultat de tres anys de treball en el qual hi han col·laborat diversos equips interdisciplinaris i prop una cinquantena d’especialistes.
En aquest sentit, la iniciativa té la voluntat de d’esdevenir un instrument útil, que impulsi la creació de productes turístics de referència, que sigui capaç d’integrar les ofertes disperses i consolidar la posició de Catalunya com a destinació turística integral de qualitat. D’aquesta manera es pot multiplicar de forma exponencial l’oferta del país en el camp del turisme cultural, tan de cara al turisme domèstic com respecte al turisme internacional. El Departament ha editat uns 500 exemplars d’aquest Pla, que també es pot consultar a través del web del Departament.