·La primera de les sessions s’ha celebrat al Baix Llobregat amb l’objectiu de formar i oferir eines a les direccions dels centres educatius
Aquest matí han començat les jornades formatives sobre el benestar de l’alumnat i les situacions de violència. És la primera de les 12 sessions que se celebraran a tots els serveis territorials d’Educació de Catalunya, i que han començat avui al Baix Llobregat.
A través d’aquestes jornades s’exposen, als assistents, les novetats principals d’aquest curs, pel que fa a l’àmbit del benestar i la prevenció de la violència. Així, es detalla la implementació de la nova figura del referent en coeducació, convivència i benestar de l’alumnat, i la unificació dels diferents protocols sobre assetjament existents en un únic protocol. Alhora, s’hi plantegen casos pràctics d’acompanyament a l’alumnat per tal que els docents puguin saber quines passes han de seguir en diferents supòsits.
Les sessions s’adrecen a les direccions dels centres educatius de primària i secundària i al coordinador o coordinadora de coeducació, convivència i benestar de l’alumnat. Presenta, cada jornada, el director o la directora dels serveis territorials d’Educació. A continuació, hi intervenen les directores generals d’Atenció a la Família i Comunitat Educativa, Raquel Garcia, i d’Alumnat, Anna Chillida, que exposen les novetats del nou curs en l’àmbit del benestar i la prevenció de les violències. La ponència inaugural és a càrrec del psicòleg especialista en la prevenció de la conducta suïcida, Fran Villar. Després tenen lloc els supòsits pràctics i l’exposició sobre la transferència al centre educatiu.
Referent de coeducació, convivència i benestar
Aquest curs s’ha posat en marxa la figura del coordinador o coordinadora de coeducació, convivència i benestar emocional, amb més de 3.400 coordinadors; un per a cada centre educatiu. La persona referent té com a funcions principals, entre d’altres:
-Vetllar perquè el projecte educatiu del centre incorpori els vectors de benestar emocional, coeducació, ciutadania democràtica i consciència global.
-Garantir el respecte de tot l’alumnat.
-Fomentar entre la comunitat educativa l’ús de mètodes de resolució pacífica dels conflictes.
-Promoure estratègies per identificar possibles situacions de risc i impulsar les mesures d’intervenció.
-Donar a conèixer i proposar activitats formatives adreçades a la comunitat educativa sobre aquest àmbit.
Aquest curs també s’ha presentat com a novetat la fusió, en un únic document, dels protocols existents de violència masclista, LGBTI, assetjament i odi, i discriminació, per tal de facilitar a docents la detecció de les violències als centres.
19 de setembre de 2023