- L’acte de lliurament dels guardons ha estat presidit pel conseller d’Innovació, Universitats i Empresa, Josep Huguet, acompanyat pel director general de Turisme, Joan Carles Vilalta, i el director de l’Agència Catalana de Turisme, Ignasi de Delàs.
- Tot seguit, Ferran Adrià; Max Stich, president de l’ADAC; i Joan Morales, director de Descobrir Catalunya, han participat en la taula rodona “Claus d’èxit de les destinacions turístiques: el cas de Catalunya”.
El conseller d’Innovació, Universitats i Empresa, Josep Huguet, acompanyat pel director general de Turisme, Joan Carles Vilalta, i el director de l’Agència Catalana de Turisme (ACT), Ignasi de Delàs, ha lliurat avui els IX Premis de Promoció de l’ACT en un acte a la Casa Llotja de Mar de Barcelona.
El jurat, format per professionals de l’àmbit de la comunicació, la innovació, el màrqueting i el sector turístic, ha premiat en cadascuna de les quatre categories els següents treballs:
a. Millor treball periodístic català, estatal o estranger: la revista Descobrir Catalunya per la qualitat dels seus reportatges que mostren la riquesa turística del territori i per l’esforç i la constància d’una revista que ha sabut mantenir un nivell excepcional al llarg dels anys.
b. Millor treball en format multimèdia català, estatal o estranger: el reportatge “L’Accessibilité en Catalogne”, emès en el programa Télématin del canal de televisió France 2, que mostra l’alt grau d’adaptació de l’oferta turística catalana als col·lectius amb discapacitat.
c. Millor campanya de comunicació i màrqueting: l’excel·lent tasca de divulgació turística i cultural de Catalunya duta a terme per l’Automòbil Club Alemany (ADAC) a través de les seves diferents plataformes de comunicació. L’ADAC ha recomanat Catalunya com a destinació turística als seus 17 milions de famílies associades. És un referent i un prescriptor turístic reconegut internacionalment que exigeix alt nivell de qualitat i servei a l’oferta turística.
d. Innovació Turística: Ferran Adrià, en reconeixement a la seva projecció internacional com el millor ambaixador de la cuina catalana. La seva obra és un excel·lent exemple de la combinació d’elements com la tradició, basada en la identitat, i la innovació. La seva genialitat ha contribuït a donar valor a la marca “Catalunya”.
El conseller Huguet ha manifestat la seva satisfacció per la consolidació internacional d’uns premis “amb propostes magnífiques arribades d’arreu” i ha destacatla qualitat dels guanyadors, “en sintonia amb una destinació turística líder mundial com és Catalunya, on el turisme és una activitat essencial per al nostre país amb una contribució molt important a nivell econòmic i social”. Huguet ha destacat que “els guanyadors són tots uns bons ambaixadors de Catalunya. Tots ells han sabut apreciar en la nostra destinació uns valors vinculats a la identitat i la innovació”.
“Claus d’èxit de les destinacions turístiques: el cas de Catalunya”
En el marc de l’acte de lliurament dels IX Premis de Promoció de l’ACT, i un cop recollits els guardons, els premiats han participat en una taula rodona sobre els reptes de futur de les destinacions turístiques.
Catalunya i la seva adaptació als canvis i als nous hàbits i preferències dels clients també ha estat un dels temes que s’han posat sobre la taula.
Ferran Adrià ha destacat la importància de les marques territorials com són les ciutats. Barcelona, Londres o Torí, són les destinacions que els turistes recorden i ha fet una crida a treballar conjuntament administració i empresa per a contribuir, a través de propostes creatives, a la desestacionalització del turisme. En aquest sentit, ha recordat que el nou projecte d’El Bulli que presentarà properament vol ser un pol d’atracció de turisme.
Per la seva banda, el president de l’ADAC, Max Stich, ha assegurat que Catalunya ocupa un lloc molt destacat com a destinació turística per als centreeuropeus. Segons dades del seu automòbil club, malgrat la crisi, s’ha incrementat el flux turística cap a la península. Potenciar nous productes o productes emergents com ara l’accessibilitat i salut i benestar i ser els primers en posicionar-se entre aquests col·lectius.
Joan Morales ha reivindicat el paper i la importància del turisme de proximitat, especialment del turista català que encara té molt per descobrir. Els quatre eixos en els quals considera que ha de treballar Catalunya són per a Morales: l’equilibri territorial, l’autenticitat, la sostenibilitat i la identitat.
Uns Premis de Promoció renovats
La novena edició d’aquests guardons, que fins ara reconeixien treballs periodístics que fomentaven el turisme a Catalunya, s’ha adaptat a les necessitats dels nous temps i n’ha ampliat l’abast. En aquest sentit, l'Agència Catalana de Turisme ha creat dues noves categories "Millor campanya de comunicació", ja sigui publicitat, noves publicacions, catàlegs o imatges corporatives, i "A la innovació turística", per a persones, empreses o organismes que demostrin la capacitat d’innovació de Catalunya.
En aquesta edició s’han presentat més de setanta treballs i projectes procedents de Catalunya, de la resta de l’Estat espanyol, Suècia, Itàlia, Bèlgica, Països Baixos, França, Alemanya, Regne Unit, Estats Units i la Xina.
Han pogut optar als premis d’aquesta novena edició les propostes publicades, difoses o aplicades per primera vegada entre l’1 de gener i el 31 de desembre de 2009. La dotació d’aquests premis és de 6.000 euros per a cada una de les categories.
Guanyadors d’edicions anteriors
Alguns dels premiats d’altres edicions han estat: TV3; “El Suplement” de Catalunya Ràdio; les revistes Pànxing Pirineus, Geo i National Geographic; les editorials Pòrtic Enciclopèdia Catalana, Cossetània Edicions, Penguin i Triangle Postals; “Le Guide du Rotard”; l’agència alemanya de notícies DPA; la periodista Antònia Justícia, de La Vanguardia; el periodista nordamericà Joe Ray; el diari belga Le Soir; Russkoe Radio, de la Federació Russa; Canal Viajar TV; la Televisió de Xangai; el canal rus NTV; i el canal I-Tele del grup Canal Plus de França, entre d’altres.