La guia, que inclourà un mapa que facilitarà la identificació i localització dels productors, també es podrà consultar en format digital a través del web Gastroteca.cat i serà accessible a través dels telèfons mòbils de darrera generació

El conseller d’Innovació, Universitats i Empresa, Josep Huguet, acompanyat de la directora general de Comerç, Gemma Puig, i del cap de la unitat de Comercialització Agroalimentària, Ramon Sentmartí, ha presentat avui la guia “Compra a Pagès” per incentivar la venda directa de productes agroalimentaris al consumidor. L’acte ha comptat també amb la presència del cuiner Ferran Adrià. La guia, que conté més de mig miler d’explotacions que fan venda directa a Catalunya, recull informació de productors agroalimentaris que, de manera individual o agrupada, venen els seus productes directament al consumidor, sigui a la mateixa explotació, en mercats i fires, per internet, etc.
Compra a pagès presenta una fitxa d’explotacions agràries domiciliades a Catalunya que ofereixen de manera regular productes de la seva pròpia explotació, siguin frescos o elaborats. En el cas dels productes elaborats, la matèria primera principal prové exclusivament de la seva pròpia explotació, amb els corresponents permisos sanitaris. La guia inclou agricultors professionals, explotacions agràries prioritàries (EAP) i agrupacions de productors que almenys el 50% dels seus socis són agricultors professional o EAP.
La guia en format paper es distribuirà a través de les oficines territorials del DIUE i els consells comarcals, i el mapa es trobarà també en les oficines de turisme, organismes locals i entitats del sector, així com en diferents fires i mostres gastronòmiques i agroalimentàries. A més, es podrà consultar en format digital a través del web Gastroteca.cat i també serà accessible gratuïtament a través dels telèfons mòbils de darrera generació, amb l'avantatge que la informació està geolocalitzada i s'ofereix a l'usuari per ordre de proximitat a partir de la seva posició.
Consum de proximitat
La publicació d’aquesta guia s’emmarca en el conjunt d’iniciatives que el Departament d’Innovació, Universitats i Empresa està portant a terme per a promoure el consum de proximitat, responsable i sostenible que comporta múltiples beneficis. El fet de minimitzar la distància física entre el lloc d’origen del producte i el lloc de consum del producte suposa, d’una banda, una millora mediambiental evident atès que implica la reducció del transport i, conseqüentment, de les emissions de CO2 i, de l’altra, millores de les propietats organolèptiques –frescor i gust- dels productes, ja que un producte fresc que sigui proper es pot collir en el seu moment més òptim i arribar en poques hores al consumidor, sense necessitat de passar per càmeres frigorífiques i/o passar per tractament per a fer-los més perdurables.
Una altra conseqüència del consum de proximitat és que promou el contacte directe entre el productor i el consumidor; que facilita la comunicació i millor comprensió entre tots dos. Així, el productor té la informació sobre què valora i com vol el producte el consumidor, i aquest darrer guanya igualment en informació i en confiança entorn els productes que consumeix.
Finalment, un altre factor a tenir en compte és la proximitat estacional: incentivant el consum dels productes de temporada es contribueix a diversificar també el gust del consumidor. En aquest sentit, els productes propers de temporada s’estalvien tractaments per a fer-los perdurables més enllà de la seva estacionalitat.
Tots aquests aspectes de la proximitat, representen un guany social evident que es tradueix en benefici per als productors, comerciants i els consumidors finals i que contribueix a generar sinergies de complicitat entre els diferents sectors productius i els consumidors en un territori determinat. En aquest sentit, la guia vol ser també un reconeixement al col·lectiu de la pagesia que dedica part del seu esforç i treball diaris a l’elaboració de productes agroalimentaris de qualitat.
Altres iniciatives del Departament per fomentar el producte local
Des del DIUE, a través de la Unitat de Comercialització Agroalimentària del CCAM (ens adscrit a la Direcció General de Comerç), aquests darrers tres anys s’han impulsat diferents accions per a promoure la comercialització dels productes agroalimentaris locals (productes de la terra):
- La gastroteca.cat, que amb 3 anys de vida ha esdevingut el portal de referència dels productes locals i la gastronomia catalana, amb informació interactiva de 400 productes de la terra, especificant les seves característiques, propietats, temporada, etc.; prop de 3.000 punts on poder comprar aquests productes; 500 restaurants que hi aposten clarament en les seves cartes; un miler de receptes pròpies de la cuina catalana; informació de fires, rutes enoturístiques, entrevistes, novetats.... El portal té actualment entorn les 50.000 visites mensuals i prop de 1.500 admiradors - seguidors a la xarxa (facebook i twitter).
- Campanyes com ‘Aquest Nadal, tasta Catalunya’ (per promoure els lots de Nadal amb productes de la terra i que ha comptat amb la implicació de més de 250 establiments); o ‘CÀTering amb el bo i millor de la nostra terra’, amb una vintena d’empreses de càtering que ofereixen aquest servei posant en relleu els productes locals.
- Col·laboracions amb iniciatives com els premis CARTAVI que promou l’Associació Vinícola Catalana, adreçats a premiar i difondre les millors cartes amb vins catalans; la campanya ImpliCA’T: consumeix productes de la nostra terra! que porten a terme des de la Federació de Cooperatives Agràries de Catalunya; els Mercats de la terra impulsats des de diferents entitats i associacions locals; la creació i implementació de la marca CATALU’NYAM promoguda per la Confederació de Comerç de Catalunya, l’Associació de Mercats Municipals de Catalunya i la Unió de Pagesos; el suport a la iniciativa de ‘restaurants km0’ que lidera Slow Food a Catalunya; o les campanyes que hem fet conjuntament amb el DAR i la Federació Catalana DOP-IGP per a difondre el coneixement social d’aquests distintius.
- El Pla d’Acció de l’Alimentació i Agricultura Ecològiques 2008-2012, un Pla aprovat pel Govern i en el que hi participen 5 departaments més i Presidència i que té com a finalitat promoure el consum i la comercialització dels aliments ecològics, amb més de cent actuacions programades i un pressupost global de 36 milions d’euros.
- El decret sobre la venda directa que el Departament d’Innovació, Universitats i Empresa està treballant conjuntament amb el Departament d’Agricultura, Alimentació i Acció Rural (DAR).
Perfil del productor de venda directa
Com a pas previ a l’elaboració de la guia, el Departament va dur a terme un treball de camp per recollir tota la informació dels productors agroalimentaris susceptibles de participar en la iniciativa. Aquest treball s’ha fet amb la col·laboració de les oficines territorials del DAR, la Federació de Cooperatives Agràries de Catalunya, els consells comarcals, els consells reguladors del Consell Català de la Producció Agrària Ecològica, del Consell Català de la Producció Integrada i dels diferents distintius d’origen i qualitat, així com les organitzacions agràries i un ampli nombre d’entitats i associacions que treballen en i pel sector.
La guia inclou informació de 510 explotacions de 351 municipis diferents, de les quals se’n desprenen els següents resultats:
Ús de les TIC
Els resultats de dades del punt de venda principal de l’explotació, demostren que un 91% d’explotacions tenen accés a Internet, i el 48% té pàgina web per promocionar l’explotació i els seus productes.
Tipologia de productors
Dels 510 productors que participen en la guia “Compra a pagès”, 308 són agricultors professionals, i 148 són Explotacions Agràries Prioritàries i la resta són agrupacions. El paper de les agrupacions de productors, sobretot cooperatives, té una dimensió molt important: 320 explotacions pertanyen a una entitat que li dona suport a la seva activitat, i moltes participen en més d’una entitat.
Potencial Turístic
La majoria de les explotacions (75%) fan promoció dels seus productes, i ensenyen les seves instal·lacions als consumidors i visitants, mentre un 53% fan altres activitats de promoció com participació en mercats i fires. Un 21% participen en rutes turístiques, i un 9% tenen allotjament de turisme rural i promouen l’agroturisme.
Les Terres de l’Ebre i Tarragona destaquen per fer promoció a les explotacions agràries, el 80% (110) dels productors ensenyen les instal·lacions i fan rutes. Hi ha gran varietat de productes agroalimentaris de qualitat amb dues denominacions d’origen, el vi i l’oli.
El perfil del productor que fa venda directa està molt associat la producció ecològica. Un 30% tenen el segell del CCPAE (Consell Català de la Producció Agrària Ecològica), i encara hi ha un gruix relativament important de productors que estan en procés de tramitació d’aquest segell de certificació ecològica. També hi ha productors que disposen d’altres distintius com producció integrada, DO Catalunya, DO Conca de Barberà, DO Costers del Segre, DO Empordà, DO Montsant, DO Penedès, DO Pla de Bages, DO Tarragona, carnet artesà etc. I destaca el creixement del moviment Slow Food que representa un 3%.
Tipologia de productes
Els productes més produïts a Catalunya vinculats a la venda directa són els de la categoria hortalisses, tubercles i bolets. Principalment, a les comarques de Barcelona, Girona i Alt Pirineu i Aran.
Les comarques de Lleida, Terres de l’Ebre i Tarragona són eminentment productores de fruita seca, dolça, melmelades i confitures. I a les comarques de Catalunya Central els productes protagonistes són carns, embotits i derivats.



