Montse Bergés destaca la intenció de la fira “d’atreure vocacions entre els joves”, perquè molts expositors permeten conèixer de prop sortides professionals vinculades a l’activitat aeronàutica

Marc Sanglas ressalta que el fet que aquesta mostra sigui l’única del seu sector a Catalunya i a l’Estat espanyol fa palès que “fora de l’àrea de Barcelona també es poden organitzar aquests esdeveniments de referència en àmbits estratègics i punters”

Inauguració LleidaAirChallenge
Montse Bergés, Marc Sanglas, Joan Jaume i Daniel Albalate, en un estand de la fira
{"name":"2023/10/07/14/10/13f46968-96a8-44c7-8a75-df4a27041864.jpeg","author":"DTGL","type":"0","location":"0","weight":91943}


La 8a Fira aeronàutica LleidaAirChallenge ha obert avui les portes a l’aeroport de Lleida-Alguaire, amb 96 expositors, un 11% més que l’any anterior, corresponents a escoles de pilots, escoles de tripulants de cabines, empreses d’helicòpters, aeroclubs del territori, federacions aèries, empreses de fabricació i reparació d’aeronaus, escoles de mecànics i empreses dedicades al New Space i noves tecnologies aeronàutiques i de l’espai.

El certamen, que se celebra fins demà diumenge, canvia enguany d’ubicació i es desplega a la plataforma industrial de l’aeroport. Aquesta zona s’ha vist reforçada amb l’estratègia de l’aeroport dels darrers anys, que ha comportat l’ampliació dels usos cap a activitats aeronàutiques com, entre altres, la formació, noves tecnologies i desenvolupament industrial aeronàutic.

En l’acte d’inauguració de la fira hi han assistit la delegada del Govern a Lleida, Montse Bergés; l’alcaldessa d’Alguaire, Imma Roca; el secretari de Mobilitat i Logística, Marc Sanglas; el secretari general de Territori, Joan Jaume; el president d’Aeroports de Catalunya, Daniel Albalate; el director de l’aeroport, Antoni Serra, i el director de la fira, Antoni Gil, entre altres.

Tres grans espais

LleidaAirChallenge disposa de tres grans espais. El primer espai de la fira està dedicat a New Space i noves tecnologies aeronàutiques i de l’espai. Hi exposen empreses de formació de pilots de drons, de solucions aèries relacionades amb les noves mobilitats aèries, o de coets. Enguany hi torna a haver el taller de drons per a infants i s’amplien les seves exhibicions, amb demostracions de les aplicacions d’aquests aparells en activitats com ara la logística o el servei d’imatges. El sector dels drons agafa cada cop més peu a la fira atesa la seva embranzida com a punt de referència molt important del sector tecnològic, per les possibilitats d’usos presents i futurs i per la creixent presència d’aquest tipus d’empreses, que enguany sobrepassen la vintena. Un segon espai acull l’àmbit de la formació: escoles de formació de pilots d’aviació general o pilots comercials, tripulants de cabina, mecànics aeronàutics i controladors aeris, entre d’altres expositors del sector aeronàutic. El tercer reuneix empreses del sector aeronàutic. Hi estan ubicats expositors de fabricació, venda i lloguer d’aeronaus, empreses de manteniment, federacions i aeroclubs, entre altres. Hi ha una quinzena d’empreses que exposaren les seves, a l’espai exterior de la fira.La mostra inclourà per primera vegada la compravenda d’aeronaus de segona mà, concretament de tres avionetes i un helicòpter, que estaran a l’abast i a prova dels possibles clients interessats.

Montse Bergés ha ressaltat que la Fira LleidaAirChallenge dóna cabuda a expositors vinculats als cinc àmbits en què es basa el desenvolupament de l’aeroport, que són el comercial, el tecnològic, l’industrial, el New Space i la formació. A banda de referir-se a l’oportunitat comercial, de negoci i de creació de sinèrgies per al sector que representa la fira, Bergés ha destacat també la possibilitat d’atreure vocacions entre els joves, perquè molts expositors permeten conèixer de prop sortides professionals vinculades a l’activitat aeronàutica, com ara la de pilots, mecànics o tècnics de cabina.

Marc Sanglas ha destacat que el fet que LleidaAirChallenge sigui l’única fira que s’organitza al voltant d’aquest sector a Catalunya i a l’estat espanyol contribueix a “posar en el mapa aeronàutic” l’aeroport de Lleida-Alguaire, una infraestructura que “s’està posicionant en mercats industrials emergents i d’alt valor afegit, com els de l’energia verda de l’hidrogen i els motors de coets dins l’estratègia New Space”. Per altra banda, Sanglas ha afirmat que LleidaAirChallenge demostra que “fora de l’àrea de Barcelona també es poden organitzar fires de referència en àmbits estratègics i punters”. Per últim, s’ha referit a la fira com “una bona ocasió perquè la ciutadania vingui a conèixer les instal·lacions de la zona industrial de l’aeroport i comprovi sobre el terreny els avenços que fa la infraestructura com a punt potent d’atracció d’inversions”.

Activitats i jornades

Enguany, per primer cop, el públic pot gaudir de dos simuladors de vol, un de vols comercials i un altre de competició, on els visitants poden experimentar el pilotatge d’una aeronau. Els visitants també poden gaudir de demostracions de les diferents tipologies d’aviació esportiva amb autogirs, paramotors i aeromodels, organitzades per la Federació Aèria Catalana, així com d’avions històrics, d’un helicòpter del cos dels Mossos d’Esquadra i d’enlairaments de globus captius. La pista d’aterratge estarà oberta a visitants que arribin en avionetes.

Per altra banda, durant els dos dies de la fira estan programades 11 conferències relacionades amb les diferents orientacions estratègiques de l’aeroport i ens les possibilitats laborals d’aquestes.

Avui dissabte, la fira, que és d’entrada lliure i compta amb aparcament gratuït, estarà oberta al públic de 10.00 a 20.00 hores, i demà diumenge, de 10.00 a 14.00 hores. Hi ha servei de bar i diversos foodtrucks.

Les edicions anteriors de LleidaAirChallenge s’havien celebrat a principis del mes de juny. Enguany, per evitar la calor extrema d’aquelles dates, l’organització ha traslladat les dates de la fira als dies 7 i 8 d’octubre.

Atès que la fira s’ha programat en la zona industrial de l’aeroport i, per tant, no interfereix en l’aviació comercial, es mantindran els vols a Palma de Mallorca del divendres i del diumenge.