. Els estafadors van visitar la víctima a casa seva fent-se passar per dos operaris, i mentre un la va distreure fent tasques de manteniment, l’altre va regirar el domicili per buscar diners, joies i la llibreta d’estalvis

. Van triar la víctima per la seva especial vulnerabilitat després d’aconseguir les seves dades personals de forma fraudulenta

Agents de la Policia de la Generalitat-Mossos d’Esquadra de la Unitat d’Investigació de la comissaria de Sants-Montjuïc van detenir entre meitats i finals de setembre cinc persones i en van identificar tres més, les quals estan en crida i cerca, com a integrants d’un grup criminal especialitzat a sostreure diners i objectes de valor a persones d’edat avançada fent-se passar per falsos operaris de la companyia del gas.

Les detencions i identificacions són el resultat d’una investigació policial, iniciada arran de la denúncia d’una dona de 86 anys de Barcelona, a qui van sostreure 70.000 euros dels seus estalvis fent diverses transferències del seu compte bancari. Després d’investigar els fets, es va poder determinar que els presumptes autors formaven part d’un grup especialitzat en robatoris a gent gran pel mètode del fals operari del gas o electricitat, amb què enganyaven les víctimes per entrar al seu domicili i poder buscar-hi diners, joies i llibretes bancàries o targetes de crèdit sense aixecar sospites.

La víctima va rebre una trucada al telèfon fix de casa seva l’1 de febrer de 2023 amb la qual se l’avisava que rebria en poca estona la visita d’uns operaris per fer-li la revisió del gas. Al cap d’uns minuts, un home i una dona la van visitar fent-se passar per revisors i, mentre un la distreia fent veure que realitzava algun tipus de manteniment tècnic, l’altre va aprofitar per robar-li joies i una llibreta d’estalvis, la qual tenia el codi secret anotat.

Dies més tard la víctima es va adonar que li faltava la llibreta bancària i diverses joies. Quan es va adreçar al banc es va adonar que li havien sostret 70.000 euros dels seus estalvis, extrets a partir de diverses transferències i reintegraments. Aquest fet va deixar en una situació de gran vulnerabilitat la víctima, ja que es va quedar sense els estalvis de tota la seva vida.

Els detinguts van triar la víctima per la seva situació de vulnerabilitat, en tractar-se d’una dona de més de 80 anys i que es trobava sola en el moment dels fets. Amb ella, i com en la resta de víctimes que seleccionaven, hi contactaven per telèfon minuts abans d’adreçar-se amb el pretext de fer una revisió del gas. Poc després la visitaven, en parella, sempre un home i una dona, i un cop dins del pis un dels components del grup entretenia la víctima mentre l’altre regirava les diverses estances del domicili per buscar diners, joies, targetes de crèdit o llibretes bancàries. Si no trobaven anotat el codi secret de les targetes o les llibretes, no dubtaven en intimidar la víctima o fer ús de la violència per aconseguir-ho. Tant abans com després que la víctima s’adonés del robatori, feien reintegraments o transferien diners del seu compte bancari al d’altres persones que actuaven com a testaferros.

La investigació continua oberta i totes les persones detingudes han passat a disposició judicial.


Consells de seguretat

·Les visites de comercials de llum o gas que no hàgiu sol·licitat no estan permeses.

  1. La companyia distribuïdora oficial avisa amb una carta del dia de la revisió.
  2. Si algú es presenta a casa vostra per oferir-vos algun servei d’aquest tipus, truqueu a la companyia o al 112.


Per tal d’evitar robatoris i estafes, es recomana seguir els consells de seguretat següents:

·Si el vostre domicili disposa de videoporter o porter automàtic, no obriu sense preguntar qui és i on va.

  1. Demaneu veure l’acreditació.
  2. En cap cas no permeteu el pas al vostre domicili a persones desconegudes, especialment si no heu concertat la cita amb l’empresa.
  3. La inspecció de la vostra instal·lació de gas s’ha de realitzar cada 5 anys. L’obligació de fer aquesta inspecció s’anuncia prèviament per escrit (enviat per l’empresa distribuïdora de gas).
  4. Si algú es presenta a casa vostra per oferir-vos algun servei relacionat amb el gas o la llum truqueu a la companyia o al 112.

Durant la inspecció, no doneu ni ensenyeu cap rebut ni dada bancària i no pagueu cap import en efectiu, el cost de la revisió es carregarà al rebut mensual.


Oficina de Comunicació

Barcelona, 08 de setembre de 2023