· Un dels canvis més rellevants és la identificació dels grups de població més vulnerables per atendre’ls millor en cas d’emergència

El Govern ha aprovat la revisió del pla especial d’emergències per nevades a Catalunya NEUCAT, que incorpora canvis en aspectes com la identificació dels col·lectius d’especial vulnerabilitat per millorar la seva atenció en cas d’emergència; el reforç del Comitè Tècnic en l’àmbit territorial i l’ampliació de les mesures de protecció a la població específiques per nevades, entre altres.

Alguns dels principals canvis, incorporats al pla l’any 2022, han estat la identificació dels grups de població d’especial vulnerabilitat perquè totes les actuacions de protecció tinguin en compte l’existència de persones que puguin pertànyer a aquests col·lectius i es vetlli per la seva especial atenció.

Aquest canvi s’ha fet en el marc de les previsions del Reial Decret 734/2019, de 20 de desembre, pel qual es modifiquen les directrius bàsiques de planificació de protecció civil i plans estatals de protecció civil per a la millora de l’atenció a persones amb discapacitat i col·lectius en situació d’especial vulnerabilitat.

Altres canvis rellevants han estat el reforç de la figura del Comitè Tècnic, que podrà fer reunions a escala territorial. D’aquesta manera ,es podrà disposar de la informació territorial sobre incidències i afectacions per la nevada i facilitar-la al Comitè Tècnic, establert en l’àmbit central, tenir una millor composició de l’emergència i facilitar una millor presa de decisions de la direcció del pla pel que fa a les mesures d’emergència per la protecció de la població. Fins ara, no estava prevista aquesta figura territorial, tot i que es desplegava de forma informal.

El Comitè Tècnic l’integren els comandaments i responsables tècnics dels principals organismes que formen part del pla NEUCAT i, en especial, del Servei Meteorològic de Catalunya, dels serveis d’emergència, del Servei Català de Trànsit i dels serveis de mobilitat de carreteres de la Generalitat de Catalunya i les altres administracions públiques. Aquest organisme avalua els possibles efectes de la nevada a partir de les previsions i també fa un seguiment de les afectacions durant l’episodi de neu per tal d’avançar-se a situacions greus proposant a la direcció del pla les mesures de protecció a la població més adients en cada cas, com poden ser determinades restriccions de mobilitat en les zones de més risc.

La revisió del pla també ha permès millorar els criteris de desactivació, fixant com a criteri la necessitat de comprovar el restabliment dels serveis bàsics essencials per a la població (en especial aigua, electricitat, telecomunicacions i mobilitat). Alhora, s’han reforçat les mesures de recuperació establint la necessitat d’un seguiment posterior de les actuacions i la recuperació a través dels organismes responsables de la resposta postemergència en l’àmbit municipal.

D’aquesta manera, es pretén garantir que l’emergència no finalitzi fins que la població no tingui restablerts els serveis mínims, encara que sigui de forma provisional (per exemple grups electrògens en el cas de l’electricitat) i, alhora, que la resposta tingui una continuïtat en la postemergència, especialment pel que fa a l’atenció a la població afectada.

En aquesta revisió també s’han ampliat les mesures de protecció a la població específiques per nevades detallant les actuacions que caldrà dur a terme:

  1. En el cas de tall de carreteres, l’atenció de la població atrapada i la comprovació de les necessitats bàsiques que puguin requerir.
  2. En cas de població aïllada al domicili, el desplegament d’un dispositiu “porta a porta” en els casos que .sigui necessari per comprovar l’estat de les persones.
  3. En el cas de manca de subministrament elèctric, valorar l’existència de població vulnerable i població amb discapacitats per prioritzar el restabliment del servei, així com donar suport a les empreses responsables dels subministraments per facilitar el restabliment del servei, com per exemple en el trasllat de grups electrògens o l’accessibilitat a la zona afectada.

La revisió de NEUCAT aprovada avui també consolida les modificacions introduïdes al Pla a través de les sis darreres actualitzacions (2015 - 2020). Entre aquestes, destaca la incorporació d’una operativa específica relacionada amb les estratègies d’anticipació per a la gestió de les emergències. Concretament, es va establir l’activació del comitè tècnic amb antelació mínima de 12 hores, la determinació de les mesures preventives (talls de carreteres preventius o altres similars) amb antelació mínima de 5 hores i el desplegament operatiu dels organismes del pla (Mossos, Bombers, SEM, Creu Roja ...) al CECAT per garantir la coordinació en la resolució de les incidències. També es van concretar les mesures a desenvolupar pels municipis abans d’una gran nevada, amb l’objectiu de que estiguessin preparats per a l’acollida de població en cas que fos necessari.

Altres actualitzacions realitzades entre 2015 i 2020 i recollides en l’actual revisió del pla NEUCAT són:

  1. La incorporació de l'assessorament jurídic per millorar la definició de les mesures d'emergència i la seva aplicació des d’una perspectiva de l’equilibri de drets.
  2. La simplificació de les fases del pla, eliminant la fase d'avís i unificant les fases emergència - 1 i emergència – 2 per facilitar l’aplicació del pla i fer-lo més entenedor per als organismes que en formen part, per als municipis i per a la ciutadania en general.
  3. L’ampliació de l’anàlisi de risc incloent les rutes de transport escolar, de manera que es disposa de la informació de les rutes i dels seus responsables per poder ser informats en cas de previsió de nevada i mantenir la coordinació directa en cas d’afectació a aquest servei, vetllant així per a la protecció i atenció dels menors d’edat en els desplaçaments escolars.

Totes aquestes mesures han permès que, en les últimes nevades, el sistema d’emergències i protecció civil hagi estat activat abans de l’episodi de neu, prenent mesures anticipades a les afectacions greus i evitant així situacions de col·lapse a les vies i en especial evitant que hi hagi persones atrapades a les carreteres sense assistència.