1. El repte pretén convertir el català en la llengua comuna de la població, independentment de la seva llengua primera
  2. La campanya es reprèn a vuit poblacions gironines entre octubre i desembre 



La campanya “21 dies. D’entrada, en català”, impulsada pel Consorci per a la Normalització Lingüística (CPNL), recupera la iniciativa de conscienciar la població catalanoparlant que, durant almenys 21 dies, mantingui el català i el faci servir d’entrada, en iniciar qualsevol conversa i independentment de l’origen de l’interlocutor. Tindrà lloc a vuit localitats gironines des de l’octubre fins al desembre. 

Aquesta proposta, impulsada pel CNL de Girona, respon a la demanda dels alumnes del CPNL que estan aprenent català i que, fora de l’aula, troben dificultats per practicar-lo en altres espais. L’objectiu és oferir-los l’oportunitat de parlar la llengua en un context real per tal de millorar-ne l’aprenentatge. La campanya ha passat, a finals de l’any passat i a principis d’aquest, per Santa Coloma de Farners, Breda, Llagostera, Caldes de Malavella i Salt.

El repte per als catalanoparlants és que, després dels 21 dies inicials, es consolidi l’hàbit de mantenir la llengua i s’eviti l’automatisme d’abandonar-la, sovint per prejudici cap a persones que no tenen el català com a llengua primera, tot i que l’entenen i la saben parlar. La campanya es mantindrà durant tot l'any 2024. 

Aquesta iniciativa, que s’ha reprès a Besalú a l’octubre, acabarà a Palafrugell el 3 de desembre. Entremig, passarà per Blanes, Lloret de Mar, la Bisbal, Olot, Arbúcies, Figueres i Girona. A cada municipi es desenvoluparà durant unes tres setmanes, que es considera el temps que cal per incorporar un hàbit, però es pretén que la població no deixi d’utilitzar el català de manera quotidiana passats els 21 dies. En algunes localitats anirà acompanyada de tallers de sensibilització lingüística per a treballadors de l'Administració que fan atenció al públic per sensibilitzar-los de la importància de parlar, d’entrada, en català, i no canviar de llengua en funció de l’aparença de l’usuari.

En el web de la campanya “21 dies. D’entrada, en català” es poden consultar els testimonis de diverses persones compromeses amb l’ús el català, com ara Kameron Taylor, exjugador del Bàsquet Girona, i Alejandro Rodríguez, estudiant de català al Servei de Català de la Selva i Santa Coloma de Farners. També s’hi poden trobar experiències de participants en els reptes de 21 dies que han tingut lloc fins ara i se n’afegiran més a mesura que la iniciativa arribi a les localitats previstes.

La campanya ha estat presentada a diversos municipis per personatges públics com Maria Mercè Roca, Neus Rossell, Carme Sansa, Matthew Tree, Laia Palau o Josep M. Fonalleras. 


La cabina de ràdio de la Queta, a Figueres i Girona

El repte dels 21 dies, que començarà a Girona i Figueres el 7 de novembre, coincidirà amb la presència de la cabina de ràdio de la Queta a la capital de l’Alt Empordà. En el marc de la campanya de la Queta “Provem-ho en català. Molt per parlar, molt per viure!”, el Govern ha impulsat el pòdcast més gran que s'ha fet mai en català per fomentar l’ús del català. La cabina, que serà a Girona els dies 4 i 5 de novembre i a Figueres, els dies 7, 8 i 9 de novembre, passarà pels municipis principals de totes les vegueries del país. Tothom qui entri a la cabina i hi enregistri la seva veu per mitjà de diferents activitats que podrà escollir formarà part d’aquest pòdcast i rebrà un arxiu amb el seu enregistrament.