1. L’objectiu principal és disminuir la sinistralitat en una via on durant els primers vuit mesos de 2023 s’ha incrementat la sinistralitat en més de 1.200 accidents respecte a 2019  
  2. El conseller Elena ha destacat que aquest nou sistema té una vocació de prevenció i cal llegir-la i interpretar-la com un element de protecció dels conductors dels vehicles pesants i de la resta de conductors 
  3. El cos de Mossos d’Esquadra és la primera policia de l’Estat en disposar d’aquest innovador sistema

La Policia de la Generalitat – Mossos d’Esquadra, a través de la Direcció General de la Policia, ha adquirit un nou sistema de control a distància que permet fer una lectura a distància de tacògrafs intel·ligents de 1a i 2a generació en camions i vehicles d’alt tonatge. El sistema, basat en antenes DSRC, aporta fins a 25 dades diferents en cada lectura i permet aturar per a un control només els camions que puguin haver comès alguna infracció, amb l’objectiu de reduir la sinistralitat. Mossos d’Esquadra és el primer cos policial de l’Estat en disposar d’aquest sistema.

Aquest matí, a l’espai ocupat antigament pel peatge de Martorell de l’AP-7, una trentena d’efectius de la Divisió de Trànsit de Mossos d’Esquadra en coordinació amb el Servei Català de Trànsit han participat en el primer control de tacògrafs mitjançant aquest innovador sistema. Agents del cos amb la col·laboració de l’helicòpter del SCT han dut a terme aquest control amb 81 camions inspeccionats, dels quals s'han fet 32 denúncies per no respectar el temps de conducció i descans. També s’han detectat 2 alcoholèmies positives o 4 denúncies d’infraccions sobre transports, entre d’altres.

El conseller d’Interior, Joan Ignasi Elena ha recordat que “la mesura té una vocació de prevenció per tal d’evitar l’accidentalitat; cal llegir-la i interpretar-la com un element de protecció dels conductors dels vehicles pesants i de tots els conductors que circulen en aquell moment”. Elena ha recordat que el principal objectiu del Govern “és la reducció de l’accidentalitat i, en particular, de la mortalitat dels accidents de trànsit”.

Elena ha posat en valor que “després de l’increment de gairebé el 40% d’accidents mortals durant els primers mesos de l’any, es va iniciar un conjunt de mesures que han permès disminuir a la meitat la mortalitat a l’AP-7”

El conseller ha reclamat a la DGT que s’agilitzi la llista d’espera “inacabable” per poder examinar-se del carnet professional com a conseqüència de la falta de personal.

La lluita contra la manipulació de tacògrafs és una de les prioritats de la Divisió de Trànsit de Mossos d’Esquadra, ja que qualsevol mena de manipulació d’aquest aparell pot afectar els sistemes de seguretat del vehicle, com poden ser els EBS o els canvis de marxes, la qual cosa implica un risc molt alt en la seguretat viària. Actualment, la fatiga és la principal causa d’accidentalitat entre els conductors professionals. 

El dispositiu de control que avui s’ha establert pretén reduir l’accidentalitat dels vehicles de transports de mercaderies a l’AP-7, amb un control més eficaç i intel·ligent dels temps de conducció i de descans estipulats, entre d’altres. També té l’objectiu de controlar la correcta estiba de les mercaderies, així com el de controlar l’excés de pes que deteriora el ferm de la via.

L’alliberament dels peatges de l’AP-7 a finals de l’estiu de 2021, juntament amb la de la pandèmia, ha provocat un augment de trànsit en aquesta via, que en el cas dels vehicles pesants arriba fins al 40%. En concret, l’AP-7 ha incorporat de mitjana 12.000 vehicles totals més i 3.700 vehicles pesants més des de l’alliberament dels peatges. Aquest increment de mobilitat es correlaciona amb un augment de la sinistralitat. Per aquest motiu, la Divisió de Trànsit de Mossos i el Servei Català de Trànsit han incrementat els controls periòdics intensius de vehicles de transports de mercaderies pesants.

Aquests macrocontrols han contribuït a reduir en un 50% els accidents mortals a l’autopista AP-7. Alhora, en les ITV que Trànsit realitza de forma aleatòria a carretera juntament amb Mossos, s’ha detectat algun defecte en el vehicle en un 50% de les inspeccions. De les infraccions dels conductors de camions, destaca l’increment de les sancions per avançaments (de 400 l’any passat a 1.576 enguany)

A més, aquest 2023 han mort 6 conductors de vehicles pesants, la mateixa xifra que en el mateix període del 2019 i del 2022.

Mesures per reduir els accidents amb camions implicats

El Servei Català de Trànsit ha preparat un paquet de mesures i propostes de solució per reduir els accidents amb camions implicats a l’AP-7 i al conjunt de la xarxa viària, entre les quals destaquen:

  1. En col·laboració de Mossos d’Esquadra incorporar, en els macrocontrols, nova tecnologia que permeti fer una millor avaluació de l’estat del vehicle especialment dels pneumàtics.
  2. Sol·licitar a la Dirección General de Tráfico (DGT) el reforç d’examinadors específics per a l’obtenció del permís de conduir de vehicles pesants. Les federacions d’autoescoles estimen que, en aquests moments a Catalunya, hi ha més de 5.000 persones que estan esperant fer les proves pràctiques per a l’obtenció d’aquest permís. 
  3. En coordinació amb el Departament d’Empresa i Treball i el Departament de Territori establir un Programa de Formació de Primera Acollidaper a tots els conductors que s’incorporin mitjançant els bescanvis de carnets.
  4. Incrementar el programa d’inspeccions tècniques de vehicles (ITV) a carretera de forma aleatòria i a tot el país. 
  5. Per part del Departament de Territori i amb la col·laboració del Servei Català de Trànsit establir un programa de formació Formació 3.truck per reforçar, amb formació eminentment pràctica i voluntària, l’obtenció dels Certificats d’aptituds per a conductors professionals (CAP).
  6. Elaboració d’un programa de conducció segura per a la sensibilització dels conductors de camions que accedeixen al CAP, amb la presència de les víctimes de trànsit i treball en grups dels factors de risc. En el CAP de 35 hores es formen 20.000 alumnes/anuals, i existeixen 189 centres de formació a tot Catalunya.
  7. Per part del Departament d’Empresa i Treball, el Departament de Territori i el Departament d’Interior es crea, i es reuneix per primera vegada aquesta tarda, la Taula del Transport de Mercaderies on es realitza el seguiment de les mesures recollides en aquest informe i on s’aborden les principals problemàtiques del sector del transport per carretera, la millora de la seguretat i la reducció de la sinistralitat.

Cal destacar que l’SCT estableix anul·lament restriccionsa la circulació de vehicles pesants i que en els darrers anys ha incorporat limitacions, especialment a l’AP-7, per tal de garantir la seguretat viària i la mobilitat en operacions especials. 

D’altra banda, actualment s’està desplegant un pla d’intervenció a l’AP-7 acordat amb el Ministerio de Transporte i Medio Ambiente que incorpora dues noves limitacions de circulació de vehicles pesants pel carril de la dreta (limitació del trams de l’Ebre i limitació del tram de Martorell). I a més, amb la participació del Departament d’Empresa i Treball, s’està elaborant material formatiu per a la seguretat viària en el treball.