- L’escultura, que representa un sant Salvador, quedarà exposada a l’Espai 0, fins a finals de novembre
- L’obra va ser recentment adquirida pel Departament de Cultura en el marc de la política d’adquisicions de la Col·lecció Nacional
Aquest matí s’ha presentat, al Museu de Lleida, l’escultura gòtica dedicada a sant Salvador, del Mestre d’Albesa. L’escultura, de grans dimensions, és de pedra i conserva tota la policromia. L’obra va ser recentment adquirida pel Departament de Cultura en el marc de la política d’adquisicions de la Col·lecció Nacional.
La iconografia mostra una representació de Crist del Judici Final, que segueix els trets habituals del Mestre d’Albesa, a qui s’atribueix l’obra: ulls ametllats, cabells rinxolats que cauen de costat deixant el front obert, i una barba partida, amb tirabuixons al bigoti. El Mestre d’Albesa, imitador de l’art de Bartomeu de Robió, és un dels artífexs més representatius de l’anomenada Escola de Lleida d’escultura del segle XIV.
L’escultura procedeix de Vilanova de Segrià, tal com consta als documents de la família que n’era la propietària, i en un informe redactat el maig de 1938, després que fos requisada durant la Guerra Civil Espanyola i traslladada posteriorment a Lleida. Al Museu de Lleida hi ha un dosser policromat provinent, també, de Vilanova de Segrià. Tot i que es desconeix si les dues peces havien format part d’un mateix retaule, les dimensions i la comparació estilística amb el realitzat pel mateix escultor a Albesa, conservat encara avui al seu lloc original, podrien fer-ho creure.
En tot cas, conèixer la procedència d’aquesta figura suposa un valor afegit per al museu, doncs no passa el mateix amb altres tres escultures exemptes de gran qualitat, i també atribuïdes al Mestre d’Albesa, conservades al seu fons: una Mare de Déu amb el Nen, un Sant Antoni arribat des del MET, i un sant Antoni Abat, adquirit també per la Generalitat l’any 2021.
El Museu de Lleida ja coneixia l’existència d’aquesta escultura i va mostrar el seu interès l’any 2014, fet pel qual el Departament de Cultura la va protegir incorporant-la en el Catàleg del Patrimoni Cultural Català, fins a la seva recent adquisició.
Amb la incorporació d’aquesta escultura al fons del museu es completa la part dedicada a l’Escola de Lleida, un dels episodis destacats del Museu de Lleida i un dels que configura la seva personalitat i identitat. Aquesta adquisició i dipòsit per part de la Generalitat de Catalunya s’emmarca en la política d’adquisicions del Museu de Lleida, que persegueix potenciar l’ingrés d’obres relacionades amb aquest episodi fonamental en la història del territori.
Amb aquesta adquisició, El Departament de Cultura continua apostant per engrandir la Col·lecció Nacional i en concret la del Museu de Lleida, com ja ha fet anteriorment amb altres peces com són la Mare de Déu de les Avellanes, l’arqueta procedent també del Monestir de les Avellanes, la col·lecció de ceràmica catalana del segle XVII, o el Sant Antoni Abat, també del Mestre d’Albesa. Totes formen part de l’exposició permanent del museu.