- El pòdcast més gran que s’ha fet mai en català, iniciativa desenvolupada en el marc de la campanya Provem-ho en català. Molt per parlar, molt per viure!, ja ha visitat deu ciutats principals de les vegueries catalanes
- El seu recorregut finalitzarà el 19 de novembre, moment en què, amb les veus recollides, es crearà el pòdcast més gran que s’ha fet mai en català
La cabina de ràdio de la Queta, la iniciativa engegada en el marc de la campanya Provem-ho en català. Molt per parlar, molt per viure!, ja ha recollit la participació de més 500 persones en la meitat del seu recorregut. Des del 23 de setembre, data en què es va posar en funcionament a la ciutat de Barcelona, aquesta cabina de ràdio mòbil ha visitat deu municipis principals de les vegueries catalanes, on els ciutadans han pogut visitar-la per afegir-se al projecte.
La cabina ha anat recollint les reflexions i les veus de la ciutadania i ha reflectit la pluralitat d’accents i de parles. El seu recorregut finalitzarà el dia 19 de novembre, després de visitar set ciutats més per tot el territori. Serà en aquell moment que, a partir del material recopilat, es crearà el pòdcast més gran que s’ha enregistrat mai en català. Tal com va explicar la consellera Natàlia Garriga en la posada en marxa de la iniciativa, l’enregistrament servirà per a activar la llengua, fomentar l’ús del català independentment del nivell dels parlants i perquè “entre tots i totes demostrem que el català és divers, té molts accents i és útil per a tothom”.
Dins de la cabina, els participants poden escollir 4 opcions segons el seu nivell de català i les seves preferències: respondre preguntes relacionades amb el seu ús del català; practicar la llengua en una conversa amb la Queta; fer un karaoke amb la cançó Començar, que els Tyets, les Marala i el Kelly Isaiah han interpretat per a la campanya; o bé donar una mostra de veu per al projecte AINA, per tal de normalitzar el català en les tecnologies digitals. Els participants també han anat rebent la gravació de la seva pròpia participació al correu electrònic, material que han pogut anar compartint amb les seves amistats o a través de les xarxes socials.
Fins al moment, les ciutats que la cabina ha trepitjat, per ordre, són Barcelona, Sabadell, Terrassa, Manresa, Igualada, Tàrrega, Reus, Tarragona, Tortosa i Lleida. I les restants seran Tremp, Girona, Figueres, Vic, Vilafranca del Penedès i Vilanova i la Geltrú. Aquests municipis compten també amb un centre del Consorci per la Normalització Lingüística.
En alguns dels municipis, la cabina també ha servit com a epicentre per a la realització d’esdeveniments culturals. És el cas de la ciutat de Tortosa, on va acollir dos episodis en directe d’‘Oye Polo’ i ‘La Trinae’, pòdcasts de Ràdio Primavera Sound.
El pòdcast més gran en català, una acció més dins de la campanya de la Queta
Des del seu llançament, la campanya de comunicació de la Queta ha difós la importància de “provar-ho en català” a través dels mitjans de comunicació digitals i impresos, sales de cinema i un gran desplegament de cartells a la xarxa de transports i serveis públics de tot Catalunya.
Alhora, ha activat el web de campanya https://moltperparlar.cat/, amb un argumentari complet per aprendre català i per fer-lo servir, i un recull exhaustiu de recursos d’aprenentatge. Des de la seva posada en funcionament, el mes de març, el web compta amb més de 82.000 visualitzacions i prop de 73.000 usuaris. S’hi poden descarregar tota mena de materials de campanya i hi ha l’accés a propostes dinàmiques i entretingudes, com un karaoke o una coreografia de la cançó.
Una de les peces de difusió centrals de la campanya és la cançó ‘Començar’, interpretada per The Tyets, Marala i Kelly Isaiah. El videoclip publicat del com-s’ha-fet compta amb més de 110. 000 visualitzacions a YouTube.
Enllaç: https://youtu.be/G_WneihyLZ8
Amb la finalitat d’arribar a diferents sectors de la població nouvinguda, els continguts de la campanya es difonen en sis idiomes: a banda del català, se’n fa difusió en castellà, àrab, amazic, romanès, xinès mandarí i urdú. I també amb la voluntat d’introduir la llengua en nous col·lectius, sobretot per fomentar el català entre influenciadores especialitzades en famílies, entre altres propostes, s’ha dut a terme l’acció “Mammaproof ho prova”, amb vídeos de mares d’orígens diversos que viuen a Catalunya i que recomanen plans en català per fer en família.
Enllaç: https://www.mammaproof.org/barcelona/mammaproof-ho-prova-catala/
A més, la campanya coordina i organitza altres activitats de foment de l’ús del català en sectors específics de la societat, com l’àmbit de la salut, l’empresarial o l’educatiu, amb una agenda pública d’activitats pel territori, que es pot consultar al web.