La primera sessió del programa en l’àmbit laboral s’ha desenvolupat aquest dimecres a ENDESA

L’activitat es basa en sessions pràctiques de conducció molt específiques pel que fa al contingut i metodologia


El programa Formació 3.0 per a motoristes, impulsat i desplegat pel Servei Català de Trànsit (SCT) i ANESDOR (Associació Nacional d’Empreses del Sector de les Dues Rodes), posa en marxa, en col·laboració amb l’Institut Català de Seguretat i Salut Laboral (ICSSL) del Departament d’Empresa i Treball, una prova pilot per a col·lectius de treballadors d’empreses que facin servir la motocicleta en desplaçaments per motius laborals (tant per anar i tornar de la feina com durant la jornada de treball).

La primera sessió del programa formatiu en l’àmbit laboral s’ha desenvolupat aquest dimecres amb la companyia ENDESA. Aquesta activitat es basa en sessions pràctiques de conducció molt específiques pel que fa al contingut i metodologia, i eficients pel que fa a resultats, amb una durada per a cada grup de dues hores aproximadament.

El coordinador dels instructors de la Formació 3.0, Ferran Roca, ha explicat que “aquest programa té l’objectiu d’ajudar-nos a veure els nostres errors en la conducció i a corregir-los. Vetlla perquè hi hagi un bon posicionament a la carretera, per veure-hi com a motoristes i per ser vistos pels altres usuaris de la xarxa viària, i també per fer un bon ús de totes les tècniques de conducció de la motocicleta (la frenada, l’acceleració, etc.). Hem de poder-nos anticipar a les diferents situacions per minimitzar riscos, a la carretera i sobretot a la ciutat”.

Per part seva, la responsable del Servei de Prevenció d’Endesa a Catalunya, Noèlia Gil, ha valorat molt positivament aquesta iniciativa i ha destacat que, “per la seva empresa, la mobilitat segura dels treballadors és un valor molt important”. A més, ha apostat per seguir treballant i col·laborant amb l’administració pública per fomentar una conducció segura i responsable. Gil també ha explicat que la possibilitat de també posar en pràctica els coneixements apresos en la formació per a motoristes, ha despertat l’interès dels empleats.

José María Riaño, secretari general d’ANESDOR ha afegit que "la moto està guanyant presència en l’àmbit laboral. D’una banda, són cada cop més les persones que l’escullen per resoldre els desplaçaments diaris al treball, i de l’altra, ha anat incrementant notablement en els últims anys el número d’empreses que resolen la distribució i desplaçaments de l’última milla amb flotes de moto. Per això ens sembla important portar la formació avançada de motoristes a l’àmbit laboral i minimitzar els riscos sense renunciar als avantatges de mobilitat i medi ambient que ofereixen aquests vehicles".

La dinàmica en empreses de l’activitat Formació 3.0, que organitza l’SCT i l’ICSSL amb la col·laboració d’ANESDOR i TCC, es basa en grups d’uns 5 motoristes guiats per instructors molt experimentats que n’avaluen la forma de conduir i els ofereixen elements de millora personalitzats. Una de les característiques de l’activitat és la flexibilitat horària, ja que s’ha dissenyat tenint en compte la càrrega de treball dels treballadors i en aquest sentit, s’ofereixen diverses opcions d’horaris perquè els participants i les seves empreses puguin escollir el que s’adapti millor a les seves necessitats laborals.

Enguany, més de 800 motoristes han participat en les sessions en obert del programa Formació 3.0 i l’any passat fins a 753 motoristes més van passar per aquesta experiència formativa, amb una mitjana d’edat de 47 anys i amb 20 anys de conducció. El 2022, el programa va comptar amb la presència de dones motoristes en 20 de les 24 sessions. Un dels objectius de l’edició d’enguany és mantenir i incrementar la participació en relació al gènere d’una forma més proporcional i equitativa, i també estendre les sessions formatives per a conductors d’aquests vehicles de dues rodes a altres àmbits com l’urbà i el laboral.

Endesa inicia el programa de Formació 3.0 per a motoristes en el marc del seu compromís amb la Salut i Seguretat laboral en totes les seves activitats. Aquest programa s’incorpora al Pla de formació en conducció segura 2023-2027 dirigit a tots els treballadors i especialment a aquelles persones que durant la jornada laboral fan més desplaçaments. La formació en Prevenció de riscos laborals i en particular, la formació en seguretat viària són un dels eixos claus per consolidar la cultura de la seguretat a l’empresa.

Sinistralitat a la feina

Segons dades del Departament d’Empresa i Treball, aproximadament el 12,5% del total d’accidents de treball estan relacionats amb el trànsit. Si ens fixem en la gravetat, però, els accidents laborals relacionats amb el trànsit representen aproximadament el 34,5% del total d’accidents mortals a la feina. Aquestes xifres demostren la necessitat de dur a terme actuacions preventives i formar els treballadors per a evitar aquests incidents, que tenen un impacte directe en la seva integritat física, però també un cost social i econòmic molt rellevant. Per tot això, les empreses han de conscienciar-se sobre aquesta problemàtica i assumir la seva responsabilitat a l’hora d’evitar accidents laborals de trànsit.

Les motocicletes són una realitat en aquest tipus de desplaçaments que duen a terme els treballadors; per això cal posar especial atenció en la prevenció dels riscos (personals o laborals) que comporta la utilització d’aquests vehicles. La formació contínua amb motocicleta és una part primordial per a prevenir possibles accidents, perfeccionant la tècnica de conducció i identificant els punts febles per a corregir-los.

Sinistralitat dels motoristes

Enguany han mort 45 motoristes i 285 més han resultat ferits de gravetat. El 2022, 42 motoristes van perdre la vida a les carreteres catalanes, el que suposa un 14% menys de víctimes mortals respecte al 2019. En aquest sentit, la formació viària és imprescindible per a la reducció de la sinistralitat. L’SCT considera prioritària la prevenció de morts i ferits greus en el col·lectiu de motoristes, i és en aquest marc que s’ofereix aquest programa de formació contínua, pràctica i gratuïta.

La Formació 3.0 forma part de la triple acció que l’SCT durà a terme aquest 2023 per reduir la sinistralitat d’aquest col·lectiu vulnerable, juntament amb campanyes de comunicació i informatives i controls més dinàmics amb l’ús de motos espiell a peu de carretera.