Drets Socials

Pilot obro feel

Drets Socials activa un servei de xat per prevenir i detectar problemàtiques de salut mental entre adolescents i joves

query_builder   13 novembre 2023 15:51

event_note Nota de premsa

Drets Socials activa un servei de xat per prevenir i detectar problemàtiques de salut mental entre adolescents i joves

El servei ‘Obro Feel’ es presta mitjançant l’app de missatgeria whatsapp i permetrà acompanyar i orientar joves, especialment aquells que en risc de patir trastorns de la conducta alimentària, depressió o ideació suïcida

La conversa i el suport el presten persones voluntàries de la Fundació Ajuda i Esperança, seleccionades i formades en escolta empàtica i gestió emocional

La Secretaria d’Infància Adolescència i Joventut ha encarregat a la UPF un estudi sobre el comportament de la població jove a les xarxes socials que permeti detectar perfils en risc


Slider{"name":"2023/11/13/09/57/07e55bfe-7267-484f-abe6-053286f65976.jpg","author":"DSO","type":"0","location":"0","weight":39614}

El Departament de Drets Socials ha activat ‘Obro Feel’, un xat de suport emocional per a joves. Es tracta d’una prova pilot que té per objectiu la detecció precoç i la prevenció de problemes vinculats a la salut mental entre la població adolescent i jove, especialment els vinculats a la depressió, la ideació suïcida o els trastorns de la conducta alimentària (TCA). En aquest sentit, es proporciona un espai accessible, íntim, segur i lliure de judicis, on la persona jove pot expressar obertament les seves preocupacions.

Els i les joves que ho necessitin poden contactar amb aquest servei, actiu 24/7, per rebre acompanyament, suport emocional i orientació. Només cal que afegeixin el número de telèfon 680 354 155 als contactes del seu telèfon i iniciïn una conversa mitjançant l’aplicació whatsapp. Una persona voluntària de la Fundació Ajuda i Esperança, seleccionada i formada en escolta empàtica i gestió emocional, li proporcionarà suport personalitzat.

Un cop identificada la situació, es facilitarà al jove l’acompanyament i les eines necessàries per fer front al seu malestar i contribuir positivament al seu dia a dia. En cas de necessitar atenció, s'informarà la persona de com accedir als serveis públics de salut o d’altres recursos al seu abast (oficines joves, associacions i entitats...). Si es detecta una necessitat mèdica immediata, el cas es derivarà a l'equip del Sistema d'Emergències Mèdiques. Aquesta col·laboració per facilitar la derivació s'emmarca en l'acció interdepartamental i intersectorial del Pla de Prevenció del Suïcidi de Catalunya.

És motiu suficient

Pilot obro feel{"name":"2023/11/13/09/56/d52b24ef-ac66-4d17-9c34-0bb956727075.jpg","author":"DSO","type":"0","location":"0","weight":266920}

Per a donar a conèixer el servei, Drets Socials ha engegat una campanya de comunicació al compte d’instagram de joventutcat. Sota l’eslògan “És motiu suficient”, les creativitats presenten situacions vinculades a les tres problemàtiques (depressió, ideació suïcida i TCA) i insten l’usuari a buscar ajuda.

“No sentir il·lusió per les coses que abans t’agradaven”, “No poder gaudir dels amb les teves amistats” o “Pensar que la teva vida no val la pena” són algunes de les premisses que presenten els anuncis. En aquest sentit, la campanya aposta per no banalitzar aquests pensaments, identificar-los com a símptomes i fer prendre consciència a l’adolescent o jove que allò que sent és rellevant i que pot cercar ajuda de manera fàcil i confidencial.

El pilotatge ha comptat amb la col·laboració del Departament de Salut, de professionals de l’àmbit de la salut mental, així com d’algunes joves que han patit aquestes problemàtiques.

Anàlisi de les xarxes socials per detectar perfils de risc

Adolescents i joves són molt presents a les xarxes socials i aquests espais, habitualment molt poc explorats, poden ser una font d’informació cabdal per la detecció precoç de situacions de risc de problemàtiques de salut mental. És per això que la Secretaria d’Infància, Adolescència i Joventut impulsa aquesta prova pilot de detecció de problemes de salut mental a través de les xarxes socials. Per fer-ho, ha contractat el serveis de la Universitat Pompeu Fabra – Barcelona School of Management (UPF-BSM). Aquesta universitat ha desenvolupat un algoritme que permet extreure de les xarxes socials perfils demogràfics i de comportament d'usuaris de persones joves amb tendències suïcides, depressió o trastorns de la conducta alimentària a partir del seu comportament en les xarxes. Concretament s’han recopilat publicacions d'usuaris amb aquestes característiques a les xarxes socials, a l'àrea geogràfica de Catalunya utilitzant un sistema de crawling. Tot l'estudi es va fer amb dades anonimitzades. 

Un subconjunt d'aquestes publicacions ha estat analitzat per psicòlegs o psiquiatres clínics, que han determinat per a cada problema estudiat quines publicacions corresponen a usuaris en risc (etiquetatge). Aquestes publicacions etiquetades s’han fet servir per entrenar un sistema d'aprenentatge automàtic ("machine learning") que aprèn a distingir usuaris en risc.

Un cop classificada una quantitat suficient de publicacions corresponents a usuaris en risc, s’ha realitzat la caracterització dels usuaris amb tendències suïcides, depressió o trastorns de la conducta alimentària. Això ha permès extreure dades com el gènere predominant, la franja d'edat més habitual, els temes que tracten, la interacció amb altres usuaris, etc.

Amb tota aquesta informació la UPF-BSM ha elaborat un informe detallat dels perfils de joves en situació de risc que ha lliurat a la Secretaria d’Infància, Adolescència i Joventut per tal de poder adreçar la campanya de sensibilització i prevenció a usuaris de xarxes socials que encaixin en els perfils extrets.

El Govern a les xarxes
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined
banner acords
banner butlletins
banner premsa
banner transparencia