Sala de premsa

event_note Nota de premsa

El Centre de Tractament de Residus del Vallès Occidental comença a rebre residus municipals

La instal·lació inicia així l’últim tram del període de proves, que s’allargarà fins a finals d’any
 
La construcció d’aquesta instal·lació ha suposat una inversió de 75 milions d’euros del Departament de Medi Ambient i Habitatge, a través de l’Agència de Residus de Catalunya
 
La posada en marxa d’aquesta instal·lació garanteix el màxim aprofitament i reciclatge dels residus generats a la comarca vallesana
Aquest migdia han entrat els primers camions de residus municipals al nou Centre de Tractament de Residus del Vallès Occidental (CTRV), situat a Vacarisses. D’aquesta manera s’han iniciat les proves reals amb residu que es faran a la instal·lació fins a finals d’any.
 
Per comprovar l’inici del procés i l’entrada en funcionament de la instal·lació amb residus municipals han estat presents al CTRV el president del Consorci per a la Gestió de Residus del Vallès Occidental, Joan Carles Sánchez, la directora de l’Agència de Residus de Catalunya, Genoveva Català, l’alcalde de Vacarisses, Carles Canongia, l’alcalde de Sabadell, Manuel Bustos, l’alcalde de Terrassa, Pere Navarro, i el president del Consell Comarcal del Vallès Occidental, Antoni Rebolleda.
 
Amb l’entrada dels primers camions amb residus municipals s’inicia el període de proves amb residu real a la instal·lació. Durant aquest període, i fins a finals d’any, s’ajustaran tots els equips que integren la cadena de tractament: velocitats de les cintes i dels sistemes rotatius, inclinacions, sistemes de regulació i de control, sistemes de captació i depuració d’aire, etc. De manera gradual aniran entrant camions provinents de tots els municipis, de manera que el mes de gener la instal·lació ja funcioni completament i els camions deixin d’anar al dipòsit de Coll Cardús.
 
Caracterització dels residus que arriben al CTRV
 
Des del mes d’octubre s’han anat fent caracteritzacions dels residus representatius que arribaran al CTRV. És a dir, s’ha analitzat la composició d’una mostra representativa dels diferents residus que provenen dels diferents municipis. D’aquesta manera s’ha fet una primera aproximació de les característiques de la fracció RESTA que arriba al CTRV i de quins percentatges de materials poden ser recuperats. Així, es podran actualitzar les dades que es van prendre ara fa quatre anys, quan es va iniciar el procés per a la construcció del nou centre de tractament.
 
Les primeres estimacions indiquen que la fracció RESTA que arriba al CTRV encara té un percentatge destacat de matèria orgànica, pel qual caldrà incidir en la recollida selectiva d’aquesta fracció als diferents municipis per tal de millorar el rendiment del nou centre de tractament.
 
El CTRV
 
El Centre de Tractament de Residus del Vallès Occidental permet dur a terme a la comarca un important canvi de model en la gestió dels residus municipals. D’una banda, s’aposta per la màxima recuperació, i, de l’altra, es garanteix que el rebuig final es redueixi al mínim. La posada en marxa de la planta permet la clausura i recuperació de l’històric dipòsit controlat de Coll Cardús i, alhora, l’augment dels percentatges de recuperació i de reciclatge dels municipis vallesans.
 
El Centre de Tractament de Residus del Vallès Occidental compta amb una planta de tractament de la fracció RESTA, és a dir, els residus barrejats que encara contenen materials recuperables. El tractament de la fracció RESTA és característic del model català de gestió de residus municipals i té per objectiu recuperar el màxim de materials aprofitables abans que els residus vagin a dipòsit. D’aquesta manera, s’obtenen materials que tornen al cicle productiu, amb l’estalvi consegüent de recursos i energia que això suposa.
 
Els residus que arribin al CTRV se sotmeten a un tractament mecànic i biològic per recuperar els materials aprofitables (paper, metalls, plàstics, vidre, etc.) i estabilitzar la matèria orgànica que puguin contenir aquests residus. S’estima que aquest procés de tractament pot reduir fins al 50% els residus que s’han de dur a dipòsit, cosa que en garanteix la màxima valorització i reciclatge. El rebuig resultant del procés de tractament s’embalarà en bales retractilades amb un percentatge de biodegradabilitat molt petit.
 
Els propers mesos s’iniciaran les actuacions per posar també en marxa al CTRV una línia de tractament de la fracció orgànica (restes de menjar i restes vegetals de mida petita) recollida selectivament. Així, els residus orgànics que els vallesans separin a les seves llars se sotmetran a un procés de tractament biològic en aquest centre per obtenir adob apte per a usos agrícoles.
 
L’impuls del CTRV s’emmarca dins les actuacions previstes en el Pla territorial sectorial d’infraestructures de gestió de residus municipals de Catalunya. La seva construcció ha representat una inversió de 75 milions d’euros de la Generalitat de Catalunya a través del contracte – programa amb l’Agència de Residus de Catalunya, que n’és l’ens promotor, conjuntament amb el Consorci per a la Gestió dels Residus del Vallès Occidental que gestiona la instal·lació. 
El Govern a les xarxes
undefined
undefined
undefined
undefined
banner acords
banner butlletins
banner premsa
banner transparencia