1. Tots dos van ser programes de treball amb el sector pioners, creats per l’ACT per certificar les destinacions i les empreses turístiques amb una oferta i serveis adaptats a les necessitats de les famílies i dels esportistes

L’Agència Catalana de Turisme (ACT) del Departament d’Empresa i Treball celebra enguany els 20 anys de la creació dels programes de promoció i comercialització de Turisme familiar i del Turisme esportiu.

Amb motiu d’aquest aniversari, l’ACT ha organitzat avui un acte a PortAventura World per reconèixer la trajectòria i la implicació de professionals, empreses i entitats afiliades que han fet possible l’evolució d’aquests dos programes. Gairebé 150 persones han participat en aquest esdeveniment, encapçalat per la directora general de Turisme, Marta Domènech i Tomàs, i el director de l’Agència Catalana de Turisme, Narcís Ferrer i Ferrer. L’acte ha comptat també amb les intervencions del president del Patronat de Turisme de la Diputació de Tarragona, Carlos Brull i Fornt, i de l’alcalde de Salou, Pere Granados Carrillo, primer municipi català en rebre la certificació de Destinació de Turisme Familiar l’any 2003.

La directora general ha assegurat que “la diversificació ha de ser la pedra angular en l’estratègia de producte del turisme del nostre país, tal i com marca el Compromís Nacional per un Turisme Responsable, i també en la comunicació i la promoció. I en aquest sentit, aquests programes de treball hi encaixen perfectament en el nou model de turisme que volem per a Catalunya”. En el cas del turisme familiar, Domènech ha volgut destacar que “cal potenciar el desenvolupament d’iniciatives turístiques adreçades a la diversitat familiar per crear una destinació de turisme familiar global en el conjunt del país, tenint en consideració les formes diverses de les famílies actuals i amb una cura específica per aquelles amb més vulnerabilitat”.

Domènech ha aprofitat perdonar les gràcies als assistents “per la vostra dedicació durant tots aquests anys per fer de Catalunya una destinació preferent per fer vacances en família i estades esportives” i ha assegurat que “continuem treballant per l’excel·lència turística, preservant i protegint alhora la nostra cultura, la nostra natura i les nostres tradicions. I, en aquest sentit, aquests dos segments són essencials en la nostra estratègia turística”.

Per la seva banda, el director de l’Agència Catalana de Turisme ha recordat que “la creació dels programes de Turisme familiar i Turisme esportiu va ser una iniciativa pionera a tot l'Estat Espanyol i va suposar una nova manera de treballar i de relacionar-se amb el sector turístic i els seus professionals. Ha estat un projecte essencial per acompanyar empreses i destinacions en fase de maduresa per diversificar el seu producte i contribuir en la promoció i​ acompanyament a la comercialització cap a altres segments de demanda”.

Turisme familiar

El 30 % dels turistes que visiten Catalunya són famílies, més d’11 milions de visitants durant el 2022. Es tracta d’un perfil de molta proximitat, ja que el 58 % són famílies catalanes que pernocten a Catalunya, el 13 % provenen de la resta de l’Estat espanyol i el 29 % restant són famílies estrangeres (majoritàriament franceses, britàniques i irlandeses, alemanyes i dels països nòrdics). Aquests turistes internacionals que viatgen en família realitzen una despesa a Catalunya superior als 3.600 milions d’euros, xifra que representa el 22 % del total de la despesa turística a Catalunya.

Ferrer ha explicat que “ara iniciem un procés de transformació del programa de Turisme familiar, tot repensant la seva estructura actual i definint estratègies noves”. L’aposta passa per acompanyar les destinacions certificades actualment -vuit si parlem de Natura i Muntanya i 19 de Platja en Família- cap a un nou posicionament així com obrir la possibilitat a incorporar noves destinacions. “La novetat principal –explica el director de l’ACT- és el desplegament del Pla de programa de turisme familiar, document que aporta un enfocament estratègic i tàctic per a les àrees clau del Programa: Governança, Producte i Branding. Tot encaminat a transmetre valors com ara educació, convivència, diversió, salut, seguretat i sostenibilitat”.

A data d’avui, el programa de Turisme familiar està format per 490 empreses i destinacions afiliades, sent el programa amb més afiliats de l’ACT. Una xifra que preveu créixer gràcies als nous requisits, incorporant noves categories com els cellers, productors i artesans i treballant de forma transversal amb la resta de programes de l’ACT.

Turisme esportiu

Catalunya és el territori europeu amb la major concentració d’empreses esportives (més de 600), amb uns beneficis prop dels 4 bilions d’euros. Anualment, prop de 260.000 turistes internacionals escullen Catalunya per motius esportius. A això cal afegir més de 700.000 visitants de l’Estat espanyol i Catalunya que van viatjar per motius esportius. La despesa generada per aquests visitants (nacionals i internacionals) representa prop de 270 milions d’euros.

Per continuar impulsant aquest producte i fer front als reptes nous, des de l’ACT s’aposta per fomentar la competitivitat i productivitat entre les empreses, així com la diversificació temporal amb estades d’entrenament i sessions tècniques amateurs; incrementar els ingressos turístics generats pel turisme esportiu i contribuir a incrementar la despesa mitjana diària del visitant a través d’una oferta turística amb un gran valor experiencial. Amb el turisme esportiu, l’ACT busca repartir els fluxos turístics arreu del territori; desenvolupant noves oportunitats de negoci; i crear sinergies i millorar la coordinació entre empreses, administracions i organismes vinculats al turisme esportiu. “En definitiva, posicionar Catalunya com a referent internacional en turisme esportiu. I aquests objectius han de venir de la mà d’accions destacades, com ara la Copa Amèrica, el tercer esdeveniment esportiu amb més repercussió internacional, després dels Jocs Olímpics i els mundials de futbol”, conclou el director de l’Agència Catalana de Turisme.

Destinacions de Turisme Familiar i Destinacions de Turisme Esportiu

Actualment, hi ha certificades per l’ACT 27 Destinacions de Turisme Familiar i nombrosos equipaments que actualment engloben 490 empreses i entitats afiliades i 140 empreses i entitats afiliades al programa de Turisme esportiu, de les quals, 11 Destinacions de Turisme Esportiu.

Destinacions de Platja en família

  1. Salou - 2003
  2. Santa Susanna - 2003
  3. Calella - 2004
  4. Pineda de Mar - 2005
  5. Malgrat de Mar - 2006
  6. Blanes - 2006
  7. Calafell - 2006
  8. Torroella de Montgrí-l’Estartit - 2007
  9. Cambrils - 2007
  10. Roses - 2009
  11. Calonge i Sant Antoni - 2010
  12. Lloret de Mar - 2010
  13. Vila-seca, la Pineda Platja - 2011
  14. Castell – Platja d’Aro - 2013
  15. Sant Feliu de Guíxols - 2014
  16. Castelldefels - 2015
  17. Vilanova i la Geltrú - 2015
  18. El Vendrell - 2015
  19. Sant Pere Pescador - 2016

Destinacions de Natura i Muntanya en Família

  1. Les Valls d’Àneu - 2013
  2. Berga - 2014
  3. Muntanyes de Prades - 2014
  4. Vall de Boí - 2015
  5. Vall d’en Bas-Les Preses - 2017
  6. Els Ports - 2017
  7. Vall de Camprodon - 2019
  8. Pirineus – Noguera Pallaresa - 2019

Destinacions de Turisme Esportiu

  1. Lloret de Mar – 2006
  2. Sort - 2006
  3. Santa Susanna - 2007
  4. Calella - 2009
  5. Castelldefels - 2009
  6. Amposta - 2012
  7. Cambrils - 2012
  8. Salou - 2013
  9. Ametlla de Mar - 2015
  10. L’Hospitalet de Llobregat - 2015
  11. Girona - 2015


Segueix-nos a les xarxes _________________________________________________________

  1. Twitter: @turismecat| @empresacat | @treballcat
  2. Youtube: https://www.youtube.com/turismecat


1  

Imatges

Fotografia de grup de l'acte

Fotografia de grup de l'acte 2517627