- Catalunya avança cap a la transformació digital: El desplegament, per part del Govern, de 7.000 km de fibra òptica pública la gran fita a curt termini
El secretari de Telecomunicacions i Transformació Digital, Sergi Marcén, ha comparegut avui al Parlament de Catalunya per explicar quines són les línies estratègiques del Govern per avançar cap a la transformació digital a Catalunya, amb l’objectiu que tota la ciutadania es beneficiï de les noves tecnologies, avançar cap a un govern eficient i assolir un major benestar per a tothom.
L’estratègia de Transformació Digital se centra en quatre pilars: mantenir l’actual servei i evitar l’obsolescència, redissenyar tots els tràmits actuals per centrar-los en els usuaris, orientar l’organització a les dades i treballar amb una perspectiva innovadora.
“Cal ampliar les infraestructures digitals per connectar tot el territori, promoure solucions aterrades als reptes socials i tecnològics, disposar de serveis públics digitals i efectius i transformar els processos i entorns de l’administració per a què siguin eficients, proactius, innovadors i cibersegurs”, ha explicat el secretari Marcén.
Pel Govern és fonamental treballar per reduir les desigualtats digitals i per aquest motiu està compromès a fer avançar el desplegament de la xarxa de fibra òptica de la Generalitat. En el curt termini, la infraestructura de fibra òptica de titularitat pública disposarà de 7000 km de xarxa, donant servei a 617 municipis i 1.192 nuclis associats, que sumen el 95,6% de la població del país. A més, la xarxa també arribarà fins a 856 polígons industrials. Marcén ha reblat que “és imprescindible superar la desigualtat en l’accés digital i els serveis que porta associats per garantir l’equilibri i la igualtat d’oportunitats entre territoris”. En aquesta línia, i per tal d’afrontar els propers reptes digitals de forma conjunta amb el territori i l’ecosistema, la Secretaria de Telecomunicacions i Transformació Digital convocarà properament el Pacte Nacional per la Societat Digital.
Una administració digital més eficient, cibersegura i proactiva
En el marc de l’administració digital, l’objectiu és garantir uns serveis públics digitals i efectius i transformar els processos de l’administració perquè siguin eficients, proactius i innovadors: “Hem reduït el temps de resposta de l’administració catalana de dues setmanes a 48 hores”, ha dit Marcén. El secretari també ha detallat davant dels diputats les línies mestres en l’àmbit de la intel·ligència artificial, la protecció de dades i la ciberseguretat com a eix clau per prevenir i aturar la ciberdelinqüència.