- Els treballs es duen a terme en diferents parts del traçat entre Manresa i Olesa de Montserrat i abasten una longitud total de 4 quilòmetres
- En deu revolts s’instal·len noves travesses amb tacons a sota dels carrils per evitar que es dilatin durant episodis d’altes temperatures
- És una de les accions del nou pla de Ferrocarrils per incrementar la resiliència de les seves infraestructures davant l’emergència climàtica, amb una inversió de 36 milions d’euros
Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) ha iniciat aquest cap de setmana els treballs de renovació de 6.500 travesses en diferents parts del traçatentre Manresa i Olesa de Montserrat de la línia Llobregat-Anoia, una intervenció que té com a objectiu prevenir la dilatació de carrils durant episodis d’altes temperatures. L’actuació, que abasta una longitud total de 4 quilòmetres, és una de les accions previstes en el nou Pla d’Adaptació al Canvi Climàtic de la Infraestructura Ferroviària d’FGC, que té com a objectiu garantir la resiliència de les infraestructures de Ferrocarrils als nous fenòmens climàtics.
Les travesses retirades, de fons pla, es trobaven a la fase final de la seva vida útil. En deu revolts concrets del traçat, Ferrocarrils les substitueix per unes travesses que, com a novetat, incorporen tacons de formigó a la zona de contacte amb el carril. Aquests tacons permeten un fregament més gran amb el balast i aporten, per tant, més rigidesa a la via. D’aquesta manera, s’aconsegueix que els carrils guanyin resistència lateral i no tinguin dilatacions en episodis d’onades de calor o en dies amb un contrast tèrmic gran entre les temperatures mínimes i màximes.
Les noves travesses amb tacons s’implanten en revolts perquè són els punts de la via susceptibles de produir-se dilatacions de carril. La instal·lació d’aquests nous tipus de travesses, combinada amb la renovació de travesses de fons pla, es duu a terme a la línia Llobregat-Anoia perquè és d’ample mètric, el tipus de via més exposat a aquesta incidència. Fins ara, Ferrocarrils ja havia provat amb èxit aquestes travesses amb tacons en alguns revolts del ramal de Martorell a Igualada de Ferrocarrils. La intervenció d’ara al tram de Manresa a Olesa és la primera d’envergadura en aquest sentit. El pressupost total de l’obra és d’1,8 milions d’euros (abans d’IVA)..
Els treballs continuaran el cap de setmana del 2 i 3 de desembre
La renovació de 6.500 travesses s’ha iniciat aquest cap de setmana coincidint amb el tall del servei ferroviari motivat per les obres de manteniment dels túnels de la Puda i de Firmat i dels ponts metàl·lics de Marganell, Boades i Carretera de Vic, cinc infraestructures que es troben en el tram Manresa-Olesa.
Els treballs continuaran el cap de setmana del 2 i 3 de desembre, quan es tornarà a tallar la circulació ferroviària del tram Manresa-Monistrol (dissabte i diumenge) i del tram Monistrol-Olesa (des de l’inici del servei fins a les 9h i des de les 20h fins al final del servei). Igual que aquest cap de setmana passat, el servei en aquests dos trams, durant les franges d’afectació, es prestarà amb busos alternatius. Els treballs es completaran en dies posteriors, ja únicament en horari nocturn.
Paral·lelament, també s’estan renovant les travesses d’algunes corbes del ramal d’Igualada de la mateixa línia Llobregat-Anoia, on les travesses actuals, en aquest cas, sí que es troben encara dins del període de vida útil. En els revolts elegits, s’ha optat per renovar una de cada quatre travesses, amb l’objectiu de reforçar la resistència lateral de la via en aquestes corbes.
Un pla per incrementar la resiliència de les infraestructures al canvi climàtic
La mesura està inclosa dins del nou Pla d’Adaptació al Canvi Climàtic de la Infraestructura Ferroviària d’FGC, una eina de planificació estratègica de Ferrocarrils per adaptar al canvi climàtic les seves infraestructures, amb l’objectiu d’incrementar-ne la resiliència. El document sorgeix a partir d’una diagnosi de vulnerabilitat de les infraestructures front al canvi climàtic elaborada prèviament per Ferrocarrils. El pla té una inversió prevista total de 36 milions d’euros, per actuacions a executar en el període 2022-2026.
A més de la instal·lació de travesses amb tacons, altres accions del pla per reforçar la resistència lateral de les vies són pintar carrils de color blanc, per afavorir una disminució de la seva temperatura, o aplicar resina al balast per solidificar-lo i aportar més robustesa al conjunt de la plataforma viària.
El pla també preveu actuacions per prevenir incidències davant de pluges intenses, ratxes de vent fort, glaçades o sequera. D’aquesta manera, incideix en el reforç d’actuacions de manteniment com la protecció de talussos i vessants, la revisió d’obres de drenatge; el manteniment de catenàries, i la supervisió de xarxes elèctriques i de telecomunicacions, tant a les vies com a les estacions.
Les accions s’emmarquen dins del constant procés de renovació de les instal·lacions, equipaments i localitzacions que duu a terme FGC per continuar donant un servei de qualitat a les persones usuàries, amb l’objectiu d’assegurar la robustesa de les instal·lacions i la fiabilitat i puntualitat en el servei.
A la pràctica, moltes de les actuacions ja s’estan duent a terme des de fa anys, en el marc de les polítiques de Ferrocarrils per mitigar els efectes del canvi climàtic, com la reducció de gasos amb efecte hivernacle i la descarbonització de la mobilitat. Ferrocarrils compta amb l’Agenda d’Acció Climàtica 2030, que incorpora la sostenibilitat ambiental com un valor estratègic per a l’empresa, la societat i l’entorn. De fet, FGC s’ha adherit als compromisos d’acció climàtica de la Generalitat de Catalunya i incorpora qüestions relatives al canvi climàtic tant a l’Agenda Estratègica 10/30 com en l’Estratègia d’Activisme 2020-2030.
1