Aquest mes de novembre, el Departament d’Acció Climàtica, mitjançant Prodeca, ja té previstos diversos esdeveniments de promoció comercial al Japó, Alemanya, Mèxic, el Regne Unit, els Estats Units, Kuwait, Ghana, Nigèria i Zàmbia, amb la participació de més de 150 empreses catalanes
El Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural , mitjançant Prodeca, organitza en el darrer trimestre de l’any una vintena d’actuacions comercials en alguns dels mercats estratègics per a les empreses catalanes: els Estats Units, el Japó, Mèxic, Xina, el Brasil, Colòmbia, el Perú, Carib, el Regne Unit, Alemanya, Costa d’Ivori, Ghana, Nigèria, Zàmbia, Sud-àfrica, Kuwait i l’Aràbia Saudita.
Aquestes actuacions formen part del Pla d’internacionalització de Prodeca 2023, fomenten la internacionalització de les empreses catalanes i s’emmarquen en l’objectiu 3 del Pla: incrementar el valor percebut dels aliments catalans tot visualitzant i dinamitzant les empreses i productes catalans presents als diferents mercats.
En coordinació amb sis agències de màrqueting internacional i el suport d’algunes delegacions del Govern a l’exterior, la tipologia d’actuacions implementades són:
- Catalan Food Workshops
Són tallers de productes catalans, dirigits per un xef o sommelier, adreçats a professionals (distribuïdors, majoristes i minoristes, xefs, sommeliers, caps de compra de restaurants, hotels i càtering, etc.) on els importadors presenten productes. Els tallers tindran una modalitat orientada a les menges de Nadal on es promouran productes fine food, vins i especialitats nadalenques. Són esdeveniments amb un caràcter més divulgatiu que es podran complementar amb l’organització de Catalan Food Master Class, sessions dirigides per un xef, sommelier o prescriptor de reconegut prestigi.
- Catalan Food Show
Es tracta d’una mostra de productes catalans en què els expositors són els importadors i els visitants són distribuïdors, majoristes i minoristes, xefs, caps de compra de restaurants, hotels i càtering, etc. Aquest format obre la porta que, en el mateix recinte, es puguin organitzar tallers Catalan Food Master Class o Catalan Food Taste.
- Catalan Food Street Show
En aquestes fires de productes catalans, els expositors també són els importadors, però s’adrecen principalment al públic final, amb la possibilitat d’incorporar una zona de degustació de productes catalans o de propostes gastronòmiques.
- Promoció en Punts de Venda (PPV)
Sota la denominació Catalan Food i el nom de l’establiment, és prevista l’exposició de productes catalans a establiments comercials, acompanyats d’una zona de degustació de gastronomia catalana, amb l’objectiu d’incentivar la compra i donar a conèixer aquests productes entre els consumidors d’aquests mercats.
Mercats amb un creixement de consum alimentari per sobre de la mitjana mundial
Prodeca ha escollit aquests mercats per la projecció comercial que suposen per a les empreses catalanes. Aquests 17 mercats (els Estats Units, el Japó, Mèxic, el Brasil, Xina, Colòmbia, el Perú, Carib, el Regne Unit, Alemanya, Costa d’Ivori, Ghana, Nigèria, Zàmbia, Sud-àfrica, Kuwait i l’Aràbia Saudita) representen el 53,20% del consum mundial en alimentació l’any 2022 i suposaran el 55,61% l’any 2027.
Addicionalment, aquests mercats tenen una previsió de creixement en consum alimentari, en conjunt, de prop del 20% fins a l’any 2027, per sobre de la mitjana mundial del 14,55% (l’única excepció és el Japó, amb una previsió de creixement per sota del 4%).
Les empreses catalanes disposen, doncs, d’una oportunitat excel·lent per consolidar la seva presència en aquests mercats estratègics. Les exportacions catalanes en aquests 17 països van representar l’any 2022 prop del 30% tant en volum com en valor. Una mostra de la importància i tendència creixent que suposen aquests mercats és el creixement de les exportacions catalanes en els darrers 10 anys: dels anys 2012 a 2022, les vendes de productes catalans han augmentat prop d’un 130% en valor i un 100% en volum, en línia amb l’aposta pel camí del volum al valor que ha realitzat el sector agroalimentari en els darrers exercicis.
Més de 150 inscripcions en les pròximes actuacions #CatalanFood arreu del món
Prodeca ha obert convocatòria a les empreses catalanes per participar a les primeres actuacions en aquests mercats estratègics. Les inscripcions d’empreses catalanes ja sumen més de 150.
Així, els dies 22 i 23 de novembre se celebrarà el Catalan Food Street Show Tokyo, una mostra gastronòmica al centre de Tòquio (als jardins de Shibuya Cast) en què s’exposaran més de 60 productes catalans i s’espera la presència de més de 2.000 visitants. L’esdeveniment comptarà també amb una zona de degustació de vi català maridat amb tapes elaborades pel prestigiós cuiner lleidatà Josep Barahona, establert al Japó des de fa més de 30 anys.
De l’1 al 10 de desembre, 10 restaurants catalans del país nipó celebraran la Setmana Catalana al Japó, en què adaptaran la seva carta durant aquests dies per presentar un menú centrat en la gastronomia catalana i amb els productes catalans com a protagonistes.
Els dies 20 i 29 de novembre, estan previstos el Catalan Food Showcase Berlin i el Catalan Food Showcase Londres, respectivament, un esdeveniment de promoció de la gastronomia i dels productes agroalimentaris catalans presents a Alemanya i al Regne Unit adreçada a periodistes i creadors de contingut, en col·laboració amb les delegacions del Govern a Alemanya i el Regne Unit. Els esdeveniments comptaran amb la participació d’una quarantena d’empreses catalanes en cada cas i els convidats tindran l’oportunitat de participar a diversos tallers gourmet, familiaritzar-se amb els productes catalans i degustar els plats en un showcooking en directe.
Als Estats Units, se celebraran dos actes Catalan Food Christmas Workshop, el 5 de desembre a Nova York i el 12 de desembre a Washington. En col·laboració amb la Delegació del Govern als Estats Units, els actes consistiran en una jornada d’exposició de producte català i un taller de productes de Nadal a càrrec de la xef Úrsula Disset. L'actuació s’adreça a 40 professionals seleccionats de la zona d’influència en cada un dels esdeveniments promocionals, principalment botigues gourmet irestaurants, i té com a objectiu posicionar els productes catalans en un segment de valor.
També a Mèxic, en col·laboració amb la Delegació del Govern a Mèxic, es preveu la celebració d’un Catalan Food Christmas Mèxic el pròxim 23 de novembre que comptarà amb un espai d’exposició, degustació i venda de més de 50 productes catalans a través dels seus importadors al país. L’esdeveniment s’adreçarà sobretot al consumidor final i a la comunitat catalana a Mèxic, però també es preveu l’assistència de prescriptors, influenciadors i premsa especialitzada.
La setmana del 4 al 10 de desembre, se celebra el Catalan Food Dean & Deluca, una promoció de punt de venda a Kuwait, amb l’exposició i venda d’un centenar de referències catalanes al supermercat que la cadena té a un dels carrers més transitats de Kuwait.
També amb vistes a la campanya de Nadal, al continent africà s’han organitzat tres promocions en punt de venda. Del 19 al 22 de desembre, es durà a terme el Catalan Food Wines Show, actuacions de promoció de vins catalans a tres punts de venda a Accra (Ghana), Lagos (Nigèria) i Lusaka (Zàmbia) de manera simultània. A Ghana, la promoció es realitzarà a Bacchus Wine & Liquor, una de les botigues de vins amb més vendes del país, mentre que a Nigèria es treballa amb Arzeh Integrated Limited, una de les marques amb més experiència en la distribució del mercat africà, i a Zàmbia amb Kazuma Enterprises Limited, la distribuïdora més gran del país. Aquestes tres promocions tindran el suport de diverses actuacions de màrqueting per incrementar el coneixement sobre els vins catalans en aquests mercats.
Prodeca presenta la web internacional CatalanFood.com
#CatalanFood és la marca de referència per a les actuacions agroalimentàries de màrqueting internacional i correspon també al nom del web des d’on es difonen les singularitats de l’alimentació i la gastronomia de Catalunya i les actuacions de cada àrea geogràfica on les empreses catalanes implementen accions.
La posada en marxa d’aquest web té com a objectiu ser la porta d’entrada del públic internacional en el producte català, eminentment professional, que vol conèixer la realitat del producte català, la cultura gastronòmica de Catalunya i el potencial comercial del seu sector empresarial.