1. L’objectiu de l’agenda és actualitzar el Pacte per a la Infància signat fa 10 anys
  2. La nova agenda, presentada amb motiu del Dia Mundial de la Infància, s’estructura en 6 grans eixos amb 25 reptes i un decàleg de drets
  3. Hi han participat 99 infants i adolescents en tallers presencials i 1.211 més en sessions autogestionades

Més d’un miler d’infants i adolescents han participat en la creació d’una nova agenda de 25 reptes, que pretén ser una guia consensuada dels principals desafiaments que hi ha, a nivell de país, per millorar les condicions de vida i el benestar de tots i totes les infants i adolescents de Catalunya.

El conseller Carles Campuzano i la secretària d’Infància, Adolescència i Joventut, Núria Valls, aquest dilluns.{"name":"2023/11/21/16/18/71bb48df-cf61-428b-bb45-55e55924c460.jpeg","author":"DSO","type":"0","location":"0","weight":"62332"}

La guia ha estat elaborada pel Departament de Drets Socials tenint en compte la perspectiva dels joves. La nova agenda es va presentar ahir al vespre en una jornada amb motiu del Dia Mundial de la Infància i té com a objectiu actualitzar el Pacte per a la Infància signat al 2013, ja que tot i que l’esperit del pacte és vigent, la realitat social ha canviat 10 anys després i cal ressituar les prioritats en matèria d’infància.

El conseller de Drets Socials, Carles Campuzano i Canadés, va defensar que el Pacte per a la Infància segueix plenament vigent, alhora que va posar en valor aquest procés participatiu dels infants i adolescents i es va comprometre a treballar per donar resposta als reptes plantejats.

En la confecció de l’agenda hi han participat directament 99 infants i adolescents en tallers presencials així com 1.211 infants i joves més en sessions autogestionades. Provenen d’esplais, CRAE, Casals d’estiu, Consells Municipals d’Infants i Consell Nacional d’Infants i Adolescents de Catalunya (CNIAC). Entre tots han presentat 440 propostes, amb l’ajuda i la guia de 64 adults provinents de l’Observatori dels drets de la infància a Catalunya i la Plataforma d’infància a Catalunya (PINCat).

Aquesta nova agenda situa com a principal repte la pobresa infantil. A més, conté una marcada perspectiva feminista, una mirada inclusiva àmplia, amb una sensibilitat especial amb la salut mental i emocional, i posa l’accent en la crisi climàtica i la sostenibilitat. També recull el dret a la connexió digital i la lluita contra l’excés de pantalles.

Campuzano va dir que aquesta guia és una mostra de l’aposta del Departament d’augmentar i millorar la participació dels infants i adolescents. A més, va destacar que s’ha posat en marxa el projecte ‘Obro feel’ per acompanyar i orientar a través de WhatsApp els joves, especialment aquells en risc de patir trastorns de conducta alimentària, depressió o conductes de risc relacionades amb la salut mental. El conseller de Drets Socials va afegir que les prioritats del Govern són compartides amb els infants i joves: “Si els nostres infants no poden accedir a unes condicions de vida dignes i uns ingressos suficients, reduïm les possibilitats de gaudir d’una societat equitativa i cohesionada”.

Campuzano es marca com a reptes reduir l’abandonament escolar, millorar l’atenció als joves migrats sols i lluitar contra la pobresa infantil. Per això reclama a l’Estat espanyol més recursos i inversió:“Tenim un Estat del Benestar que no inverteix en infància i família, amb xifres només comparables amb Grècia i Itàlia, que hi destina l’1% del PIB, amb una diferència de 3 punts percentuals amb els països capdavanters com Dinamarca o Noruega. És molt important que l’Estat espanyol exclogui dels límits del dèficit públic les inversions en infraestructures socials. I la infància és una infraestructura social fonamental”.

La nova agenda s’estructura en 6 grans eixos:

L'agenda de reptes al voltant de la vida d'infants i adolescents.{"name":"2023/11/21/16/19/121e135c-72fb-484f-bf96-4d1db445f36d.jpeg","author":"DSO","type":"0","location":"0","weight":"67725"}

-Equitat i no discriminació: acabar amb la pobresa infantil, prevenir i abordar qualsevol mena de discriminació i de violència, prevenir i protegir els infants i adolescents sense entorn o suport familiar i assegurar l’habitatge i lluitar contra la pobresa energètica.

-Informació, participació i escolta: canviar la imatge de l’adolescència en positiu, apoderar als infants i adolescents en la defensa i l’exercici dels seus drets i assegurar la participació activa d’infants i adolescents a tot arreu.

-Educació i lleure: Fomentar la continuïtat educativa més enllà de l’escolarització obligatòria, garantir l’accés universal al lleure, l’esport i la cultura, promoure el pensament crític i la reflexió entre els i les estudiants, acabar amb la segregació escolar i eliminar la bretxa digital.

-Entorns segurs i vida saludable: garantir el dret a la tranquil·litat i al joc, crear espais de joc i de trobada inclusius, protegir el medi ambient i impulsar la mobilitat segura i sostenible per a tothom.

-Protecció, cura i convivència familiar: fer possible la conciliació, assolir la corresponsabilitat dels homes en la cura dels fills i filles, construir comunitats que cuiden i augmentar l’acolliment familiar per als infants i adolescents tutelats.

-Accés a la salut: Lluitar contra l’excés de pantalles, promoure l’alimentació saludable i prevenir l’obesitat infantil, garantir que la cartera de salut cobreix totes les necessitats d’infants i adolescents i prevenir i tenir cura de la salut mental i emocional d’infants i adolescents.

Pel que fa al decàleg, els infants i adolescents reclamen 10 drets bàsics: el dret al menjar bo i saludable, a beure aigua, a la identitat de gènere, a accedir al lavabo sempre i arreu, al futur amb la lluita decidida contra el canvi climàtic, al descans, a viure en família, a un habitatge digne, a la pròpia cultura i el respecte a les tradicions i a la connexió digital a l’espai públic.

El contingut de l’agenda parteix dels mateixos infants i adolescents, té una mirada integral i perspectiva de drets. A més, situa les fites que cal assolir, tenint en compte la coresponsabilitat de tots els agents i interpel·lant a tots els actors, i és flexible per adaptar-se a situacions sobrevingudes o inesperades. Els reptes consensuats marquen el rumb i s’avaluen els resultats mitjançant el Sistema d’indicadors d’infància i adolescència de Catalunya (SiiAC).