- Un informe elaborat pel Govern a través d’ACCIÓ apunta que aquest sector genera 900 llocs de treball i està format principalment per pimes de recent creació
- Es tracta d’un àmbit en creixement que es preveu que generi un mercat global d’1 trilió de dòlars el 2040 i en el qual Catalunya compta amb una diversa cadena de valor
- La proteïna alternativa contempla tots aquells productes que substitueixen els aliments d’origen animal, siguin anàlegs vegetals o noves fonts provinents d’insectes, bolets o carn cultivada a partir de cèl·lules
El sector de la proteïna alternativa a Catalunya està format per 103 empreses que facturen 269 milions d’euros de manera agregada. És una de les principals conclusions d’un estudi d’ACCIÓ -l’agència per la competitivitat de l‘empresa del Departament d’Empresa i Treball- que radiografia per primera vegada aquest àmbit, que es preveu que segueixi augmentant en els propers anys.
L’informe s’ha presentat aquest dimecres en el marc de la jornada ‘Noves oportunitats de negoci en proteïna alternativa’ organitzada a la seu d’ACCIÓ i que ha comptat amb la participació d’empreses catalanes com Zyrcular Foods, Nova Meat, Grup Teresa Carles Flax&Kale, Iberinsect, Blauver Foods i Cultimate Foods. Durant l’acte, el director de l’àrea d’Estratègia Empresarial d’ACCIÓ, Joan Martí, ha assegurat que “es tracta d’un sector estratègic amb altres perspectives de creixement: s’estima que es generarà un mercat global fins al 2040 de 1 trilió de dòlars”. En aquest sentit, ha destacat que “Catalunya ja compta amb una diversa cadena de valor per intentar capturar part d’aquest mercat”.
En el marc de l’informe, s’entén per proteïna alternativa aquells productes que substitueixen els aliments d’origen animal, com ara anàlegs vegetals de la carn o de la llet; substituts del peix i del marisc; carn cultivada a partir de cèl·lules i noves fonts de proteïnes com els insectes, els bolets o les algues. En aquest sentit, l’estudi apunta que el desenvolupament d’aquest sector s’explica pel creixement de la població mundial i que respon a una tendència a l’alça de consumir més aliments d’origen vegetal. De fet, les vendes mundials d’aquests productes han passat de representar 21.000 milions de dòlars el 2017 a més de 27.000 milions el 2022.
La proteïna alternativa a Catalunya
Segons el document, les 103 empreses catalanes dedicades a la proteïna alternativa generen més de 900 llocs de treball. L’informe contempla tant empreses dedicades exclusivament als productes basats en proteïna alternativa (aliments d’origen vegetal o insectes), com d’altres del sector carni o lacti amb línies de productes vegetals, a banda de les especialitzades en ingredients per a la millora del sabor, l’aroma i la textura dels aliments; o en els suplements, entre d’altres.
Es tracta d’un sector en creixement, ja que el 36,9% de les companyies que hi treballen tenen menys de 10 anys i més de dos terços (68%) són pimes. A més, un 10,7% de les empreses són startups. Tot i això, és un àmbit internacionalitzat: prop del 70% de les companyies són exportadores (més de la meitat del total ho fan de manera regular) i el 14,6% són filials catalanes d’empreses estrangeres.
D’altra banda, l’estudi destaca que a Catalunya l’ecosistema de la proteïna alternativa també està format, a banda del teixit productiu, per organitzacions i associacions empresarials; clústers, plataformes de transferència tecnològica i incubadores; universitats i centres de recerca, a més de fires i congressos com Alimentaria o Biocultura, que també se centren en aquest àmbit.
Tendències de futur i oportunitats
Un altre dels aspectes que analitza l’estudi d’ACCIÓ són les oportunitats de negoci que planteja l’àmbit de la proteïna alternativa per a les empreses catalanes al món. Així, el document apunta que països com Singapur, Canadà, la Xina, Sudàfrica, Austràlia, els Països Baixos o França estan experimentant canvis en les tendències dels consumidors que fan créixer la demanda d’aquests productes.
Tot i això, l’informe també analitza els reptes a què ha de fer front el sector. Entre d’altres, s’apunta a la necessitat d’impulsar el desenvolupament tecnològic perquè les empreses centrades en la proteïna alternativa puguin arribar a unes capacitats de producció equivalents a les d’alimentació tradicional. Aquestes innovacions també han de permetre explorar el procés de fermentació i cultiu de cèl·lules per obtenir aquests nous productes.
Segueix-nos a les xarxes _________________________________________________________