Sala de premsa

event_note Nota de premsa

La guia "Compra a pagès", un referent per al consumidor de productes agroalimentaris locals, inclou 95 explotacions lleidatanes que fan venda directa


Les 95 explotacions de Lleida es distribueixen entre 64 municipis, amb 27 productors al Segrià (17 municipis), 2 a la Segarra (2 municipis), 4 al Pla d‘Urgell (4 municipis), 16 a la Noguera (12 municipis), 21 a l’Urgell (12 municipis), 25 a Les Garrigues (17 municipis). 

La guia, que inclou un mapa que facilita la identificació i localització dels productors, també es pot consultar en format digital a través del web
Gastroteca.cat i és accessible a través dels telèfons mòbils de darrera generació.

El delegat del Govern a Lleida, Miquel Pueyo, el director dels Serveis territorials del Departament d’Innovació, Universitats i Empresa a Lleida, Vidal Vidal, i el cap de la Unitat de Comercialització Agroalimentària del Departament, Ramon Sentmartí, han presentat avui la guia “Compra a pagès” per incentivar el canal de comercialització directa de productes agroalimentaris. A l’acte també han assistit Jordi Sanfeliu, de l’empresa Eco Setrill, la cuinera Mercè Camins, de Casa Mercè de Fontdepou, així com productors, elaboradors i representants d’entitats que han participat en aquesta iniciativa de la Direcció General de Comerç.
 
La guia, que conté més de mig miler d’explotacions que fan venda directa a Catalunya, recull informació de productors agroalimentaris que, de manera individual o agrupada, venen els seus productes directament al consumidor, sigui a la mateixa explotació, en mercats i fires, per internet, etc.
 
Compra a pagès presenta una fitxa d’explotacions agràries domiciliades a Catalunya que ofereixen de manera regular productes de la seva pròpia explotació, siguin frescos o elaborats. En el cas dels productes elaborats, la matèria primera principal prové exclusivament de la seva pròpia explotació, amb els corresponents permisos sanitaris. La guia inclou agricultors professionals, explotacions agràries prioritàries (EAP) i agrupacions de productors que almenys el 50% dels seus socis són agricultors professional o EAP.  
 
La guia en format paper es distribuirà a través de les oficines territorials del DIUE i els consells comarcals, i el mapa es trobarà també en les oficines de turisme, organismes locals i entitats del sector, així com en diferents fires i mostres gastronòmiques i agroalimentàries. A més, es podrà consultar en format digital a través del web Gastroteca.cat i també serà accessible gratuïtament a través dels telèfons mòbils de darrera generació, amb l'avantatge que la informació està geolocalitzada i s'ofereix a l'usuari per ordre de proximitat a partir de la seva posició.
 
Consum de proximitat
 
La publicació d’aquesta guia pretén promoure el consum de proximitat, responsable i sostenible que comporta múltiples beneficis. El fet de minimitzar la distància física entre el lloc d’origen del producte i el lloc de consum del producte suposa, d’una banda, una millora mediambiental evident atès que implica la reducció del transport i, conseqüentment, de les emissions de CO2 i, de l’altra, millores de les propietats organolèptiques –frescor i gust- dels productes, ja que un producte fresc que sigui proper es pot collir en el seu moment més òptim i arribar en poques hores al consumidor, sense necessitat de passar per càmeres frigorífiques i/o passar per tractament per a fer-los més perdurables.
 
Una altra conseqüència del consum de proximitat és que promou el contacte directe entre el productor i el consumidor; que facilita la comunicació i millor comprensió entre tots dos. Així, el productor té la informació sobre què valora i com vol el producte el consumidor, i aquest darrer guanya igualment en informació i en confiança entorn els productes que consumeix.
 
Finalment, un altre factor a tenir en compte és la proximitat estacional: incentivant el consum dels productes de temporada es contribueix a diversificar també el gust del consumidor. En aquest sentit, els productes propers de temporada s’estalvien tractaments per a fer-los perdurables més enllà de la seva estacionalitat.
 
Tots aquests aspectes de la proximitat, representen un guany social evident que es tradueix en benefici per als productors, comerciants i els consumidors finals i que contribueix a generar sinergies de complicitat entre els diferents sectors productius i els consumidors en un territori determinat. En aquest sentit, la guia vol ser també un reconeixement al col·lectiu de la pagesia que dedica part del seu esforç i treball diaris a l’elaboració de productes agroalimentaris de qualitat.
 
95 explotacions de Lleida
 
La guia inclou informació de 510 explotacions de 351 municipis diferents, 95 de les quals pertanyen a les comarques de Lleida i es distribueixen entre un total de 64 municipis:
 
  • 27 productors al Segrià (17 municipis)
  • 2 a la Segarra (2 municipis)
  • 4 al Pla d‘Urgell (4 municipis)
  • 16 a la Noguera (12 municipis)
  • 21 a l’Urgell (12 municipis)
  • 25 a Les Garrigues (17 municipis)
 
                                                                        
Pel que fa als mercats de venda directa de productes agroalimentaris, els més freqüents són els següents:
 
  • Mercat de l’Hort a la Taula de Lleida
  • Fira de Santa Llúcia de Balaguer
  • Fira de Sant Miquel de Lleida
  • Fira de l’Oli de Les Borges Blanques
  • Fira Biocultura de Barcelona  
 
Pel que fa al potencial turístic de les explotacions:
 
  • 3 disposen d’allotjament rural
  • 45 fan altres promocions
  • 87 ensenyen les instal·lacions
  • 15 fan rutes turístiques
 
Pel que fa al tipus de productor:
 
  • Un 68% són productors professionals
  • Un 7% són Explotacions Agràries Prioritàries
  • Un 5% són agrupacions de productors
  • Un 17%, altres.

Tipologia de productors
 
Dels 510 productors que participen en la guia “Compra a pagès”, 308 són agricultors professionals, i 148 són Explotacions Agràries Prioritàries i la resta són agrupacions. La majoria de productors que fan venda directa (el 63%) pertanyen a una o més entitats de recolzament, majoritàriament coopertatives, que els donen suport a la seva activitat.
 
Potencial Turístic
 
La majoria de les explotacions (75%) fan promoció dels seus productes, i ensenyen les seves instal·lacions als consumidors i visitants, mentre un 53% fan altres activitats de promoció com participació en mercats i fires. Un 21% participen en rutes turístiques, i un 9% tenen allotjament de turisme rural i promouen l’agroturisme.
 
Les Terres de l’Ebre i Tarragona destaquen per fer promoció a les explotacions agràries, i la majoria dels productors d’aquestes demarcacions que fan venda directa ensenyen les instal·lacions i/o participen en rutes agro-eno-turístiques. Hi ha gran varietat de productes agroalimentaris de qualitat amb dues denominacions d’origen, el vi i l’oli.
 
El perfil del productor que fa venda directa està molt associat la producció ecològica. Un 30% tenen el segell del CCPAE (Consell Català de la Producció Agrària Ecològica), i encara hi ha un gruix relativament important de productors que estan en procés de tramitació d’aquest segell de certificació ecològica. També hi ha productors que disposen d’altres distintius com producció integrada, DO Catalunya, DO Conca de Barberà, DO Costers del Segre, DO Empordà, DO Montsant, DO Penedès, DO Pla de Bages, DO Tarragona, carnet artesà etc. I destaca el creixement del moviment Slow Food que representa un 3%.
 
Tipologia de productes
 
Els productes més comuns a Catalunya vinculats a la venda directa són els de la categoria hortalisses i tubercles, principalment, a les comarques de Barcelona, Girona i Alt Pirineu i Aran. Les comarques de Lleida, Terres de l’Ebre i Tarragona són eminentment productores de fruita seca, dolça, melmelades i confitures. I a les comarques de Catalunya Central els productes protagonistes són carns, embotits i derivats.
 
El Govern a les xarxes
undefined
undefined
undefined
undefined
banner acords
banner butlletins
banner premsa
banner transparencia