1. La Comissió d’urbanisme ha aprovat inicialment el Pla que qualifica com a sistema viari un total de 27,3 quilòmetres d’antics traçats ferroviaris i camins, que es destinaran a ciclistes i vianants
mapa{"name":"2023/12/01/11/53/febdeb57-2a30-4aea-b92d-dec843b8b73d.jpg","author":"Territori","type":"0","location":"0","weight":187964}

La Comissió territorial d’urbanisme de les Terres de l’Ebre, presidida pel director general d’Ordenació del Territori, Urbanisme i Arquitectura, Agustí Serra, ha aprovat avui inicialment el Pla especial urbanístic autònom, impulsat per la Diputació de Tarragona, que possibilitarà ampliar la via verda de la Val de Zafán amb un nou tram de 27,3 quilòmetres entre Roquetes i la Ràpita. Ara, el Pla se sotmetrà a informació pública.

Aquesta nova Via Verda connectarà amb dues infraestructures existents: la Via Verda Baix Ebre (la ruta 40 del Camí Natural de l'Ebre GR-99 Oriental) i la ruta 41 del Camí Natural de l'Ebre GR-99. Com les altres, serà una infraestructura per a ús recreatiu i esportiu i un eix de mobilitat sostenible que s’habilitarà aprofitant antics traçats ferroviaris connectats amb diversos camins o espais d'ús públic.

La nova via tindrà una longitud total d’uns 27 km i una amplada de 3,50 metres. Es pavimentarà amb un doble tractament superficial i tindrà un pendent del 2%. Pràcticament tot el traçat serà d’ús exclusiu per a ciclistes i vianants i únicament hi haurà 560 metres de recorregut on serà compartit amb el trànsit rodat d’accés a finques particulars, a més d’un petit tram urbà a Amposta. Per fer possible la nova Via Verda, el Pla especial qualifica com a sistema viari la totalitat del recorregut i concreta gràficament el traçat de la nova infraestructura.

Així, es duran a terme obres de condicionament del terreny, millora del drenatge, del paviment i del ferm, així com col·locació de mobiliari, elements de contenció i senyalització.

També es construiran passos sobre els barrancs del Pasqualet i de la Galera; passarel·les de fusta de 10 m sobre els canals i desguassos existents, i una passarel·la elevada metàl·lica per al pas sobre l’autopista AP-7 i la carretera C-12, dividida en diferents trams però amb una longitud total de 115m. Finalment, es construiran diverses rampes per salvar desnivells.

El pressupost aproximat de les obres és d’uns sis milions d’euros, dels quals cinc procediran del Fons NextGeneration. Per assegurar la cooperació entre les administracions implicades, es va signar un conveni entre la Diputació de Tarragona i els ajuntaments de Roquetes, Tortosa, Amposta i la Ràpita.

El termini d’execució de la nova Via Verda finalitza a mitjans de l’any 2025. Per aquest motiu, la Diputació de Tarragona ha dividit el projecte en dos. El projecte de la fase 1, que inclou els trams que passen per antics traçats ferroviaris en desús, camins existents o paral·lels a camins existents o carreteres es començarà a executar simultàniament a la tramitació del Pla especial. I el projecte de la fase 2, que inclou els trams de connexió que fan necessària l’obertura de nous vials, s’executarà un cop s’hagi aprovat el Pla especial.

1  

Imatges

Mapa del traçat

Mapa del traçat 187964

1  

Fitxers adjunts

Nota de premsa

Nota de premsa
PDF | 306463