1. Els resultats de PISA estan alineats amb els resultats de les proves de competències que a Catalunya es fan anualment, i que apunten que aquest any 2023 es comença a revertir la baixada, especialment en les competències cientificotècniques i matemàtiques
  2. PISA confirma una caiguda generalitzada de resultats en la majoria d’estats, amb especial impacte en els països de més complexitat


Valoració dels resultats de PISA 2022{"name":"2023/12/05/14/01/adb0135d-4598-49e5-9c1f-b72f5dd6656c.jpeg","author":"Educació","type":"0","location":"0","weight":137239}


Els resultats de PISA confirmen la caiguda generalitzada dels resultats de la majoria dels països després dels tancaments de centres educatius que va provocar la pandèmia de la covid-19. L’informe apunta que la caiguda generalitzada no es relaciona directament amb els dies de tancament, sinó amb la situació global derivada de la pandèmia: els canvis en la capacitat dels grups classe, les interrupcions en l’escolarització o les afectacions socioemocionals.


Les proves PISA que es van desenvolupar als centres educatius l’abril de 2022 van en la línia dels resultats de les proves de competències elaborades aquell mateix any pel Consell Superior d’Avaluació del Sistema Educatiu de Catalunya (CSASE). En aquelles proves es va veure com totes les competències avaluades baixaven de manera contundent. Les proves d’avaluació del CSASE que s’han fet un any després de les PISA, al maig de 2023, indiquen que es comença a revertir la tendència a la baixa en matemàtiques i en la competència cientificotècnica. No obstant això, les proves de competències de 2023 ja indicaven que aquesta reversió encara no s’ha donat en les llengües catalana i castellana, coincidint amb les caigudes més contundents de PISA 2022. Les proves de competències de 2023 també indicaven que la reversió dels resultats està sent més ràpida en els entorns i perfils d’alumnat més vulnerables.


Una altra derivació que PISA referma és la correlació entre resultats i vulnerabilitat socioeconòmica: han caigut més en els entorns més vulnerables, i això afecta molt Catalunya, un dels països amb més alumnat vulnerable i immigrant de totes les anàlisis PISA.


El Departament d’Educació continua desplegant diferents mesures per a millorar els resultats de competències, especialment pel que fa a les matemàtiques i les llengües. El paquet de mesures activat per revertir els resultats educatius implica focalitzar els recursos especials en els 750 centres de més complexitat a partir del programa PMOE-PROA+; identificar i acompanyar els 400 centres amb més potencial de millora; destinar recursos i noves formacions docents especialment en competència matemàtica i lectora; i avaluar més i més continuadament el sistema educatiu, fent retorn de les dades als centres perquè puguin treballar des de la seva autonomia.


El secretari de Polítiques Educatives, Ignasi Garcia Plata, i el director general d’Innovació, Digitalització i Currículum, Joan Cuevas, han pogut valorar els resultats de PISA 2022 i han explicat que les proves diagnòstiques que elabora el Consell Superior d’Avaluació del Sistema Educatiu ja feien esperar aquestes dades. Garcia Plata han ressaltat que “el sistema educatiu ja està desplegant un seguit de mesures dissenyades i focalitzades a revertir la situació, fet que ja s’ha començat a produir segons les dades de competències de 2023, encara que de manera precoç”. El Secretari de Polítiques Educatives ha afirmat que “les proves PISA tanquen un cicle de resultats negatius post pandèmia per al sistema educatiu català, tal i com han manifestat les successives proves de competències bàsiques, PIRLS i ara PISA” però ha recordat que en les darreres proves de competències bàsiques, posteriors a PISA, ja es veia un canvi de tendència en alguns dels resultats. Garcia Plata ha manifestat la importància de donar continuïtat a les mesures que s’estan impulsant.


Per tot això, el secretari de Polítiques Educatives, Ignasi Garcia Plata, ha volgut enviar un missatge de confiança en la resiliència del sistema educatiu català: “El nostre sistema educatiu una pandèmia. Tot això és normal que es noti. Però volem demanar confiança en els docents, en els centres educatius i en el sistema. En educació no hi ha fórmules màgiques, però ja fa temps que estem treballant amb diverses iniciatives que han de reportar una millora de resultats”. El secretari també traslladat que l’augment de plantilles (7.600 docents nous aquesta legislatura) i mesures com la reducció de ràtios són mesures estructurals que repercutiran en positiu al sistema.



5 de desembre de 2023