Educació

El debat promogut pel Consell Escolar de Catalunya conclou que Educació ha de regular l'ús del mòbil amb un marc general ajustable a cada centre

query_builder   12 desembre 2023 19:59

event_note Nota de premsa

El debat promogut pel Consell Escolar de Catalunya conclou que Educació ha de regular l'ús del mòbil amb un marc general ajustable a cada centre

  1. És la principal conclusió del procés participatiu engegat a indicació de la consellera Simó
  2. La regulació en el centre ha de comptar amb la participació de tota la comunitat educativa, segons opina la majoria de consultats
  3. Alguns representants de docents i famílies opten per la prohibició
  4. La consellera Simó compareix davant del ple del Consell Escolar de Catalunya per explicar les 10 mesures després dels resultats de Pisa 2022


El Consell Escolar de Catalunya (CEC) ha conclòs que el Departament d’Educació hauria d’establir un marc general de regulació de l’ús dels telèfons mòbils que es pugui adaptar a la realitat de cada centre. És la principal conclusió del procés participatiu que va engegar per indicació de la consellera d’Educació, Anna Simó Castelló, per abordar la regulació d’aquests dispositius, i que avui s’ha presentat al ple. Segons s’ha acordat, el CEC continuarà debatent sobre l’ús del mòbil, tot i que el Govern seguirà amb el camí previst en la regulació dels dispositius a partir de l’informe que s’entregarà formalment al Departament, un cop complerta la funció de consulta i participació que, estatutàriament, exerceix el ple.


Tal com ja va informar el Departament d’Educació el passat 9 de novembre, amb aquest informe, es redactaran unes instruccions i uns criteris marc, que es faran arribar a tots els centres educatius durant el mes de gener. Durant els mesos següents, els centres educatius podran impulsar aquest debat amb les famílies i regular l’ús del mòbil, d’acord amb el marc establert pel Departament d’Educació, que respectarà els criteris marcats pel Consell Escolar de Catalunya. En el cas que siguin centres que ja en tinguin regulat l’ús, s’adequaran al nou marc general, si ho consideren necessari.


Educació, a través de la Inspecció d’Educació, acompanyarà els centres en aquest procés per tal que en el curs 2024-2025 tots hagin regulat l’ús d’aquests aparells d’acord amb la seva comunitat educativa.


Aquest marc regulador haurà de comptar amb la participació de tota la comunitat educativa, perquè així se’n reforci la corresponsabilitat de l’ús. En línies generals, la regulació hauria de definir clarament quin és l’ús del mòbil en els diferents espais educatius i les activitats no lectives, l’espai de menjador, les extraescolars i les sortides i viatges.


En l’informe presentat al Consell Escolar s’apunta que, a més d’afectar tots els membres de la comunitat educativa (alumnes, docents, personal d’atenció educativa, monitoratge i famílies) per garantir-ne la coherència i la corresponsabilitat, també s’hauria d’adaptar a cada etapa educativa. Concretament, es proposa ser més restrictiu a l’ESO que als ensenyaments postobligatoris, i la majoria dels sectors proposen que la primària sigui una etapa lliure de mòbils. El document també conclou que cal promoure l’ús de les TIC en l’aprenentatge de l’alumnat i garantir una educació en cultura digital i bon ús del mòbil, per no negligir l’objectiu d’assolir les competències digitals que estableix l’actual currículum educatiu.


Funcionament del debat


El procés participatiu s’ha dut a terme des del 23 d’octubre al 30 de novembre, i ha comptat amb dinamitzadors i relators, que han facilitat i conduït els treballs.


En total, s’han fet 34 debats: 20 a centres, 10 als consells territorials i 4 en diferents àmbits del CEC (Junta de Directores i Directors, alumnat, famílies i membres del plenari del CEC). Hi ha participat un total de 684 persones (un 34 % de docents, un 26 % d’alumnes, un 24 % de famílies i un 16 % d’altres procedències).


El document de conclusions també recull aportacions més enllà de les visions majoritàries. Per exemple, el sector docent ha proposat que el marc que estableixi el Departament sigui únic per a tots els centres, i el sector d’alumnes ha demanat parlar de protocols i no de reglamentacions, per evitar relacionar la regulació del mòbil únicament amb prohibicions i restriccions. Alguns dels representants de docents i famílies, segons recull el document, han manifestat la necessitat de prohibir el mòbil als centres fins als 16 anys.


Compareixença de la consellera


La consellera d’Educació ha comparegut davant del ple del CEC per explicar les 10 mesures que va anunciar ahir, dilluns, després dels resultats de les proves PISA 2022. Es poden consultar en la nota de premsa La consellera Simó presenta 10 mesures “profundes” i proposa “fer pinya per millorar el sistema educatiu”.



12 de desembre de 2023

Xarxes socials de Govern
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined
banner acords
banner butlletins
banner premsa
banner transparencia