Territori

FGC Lleida

Els trens de Ferrocarrils que operaran el servei entre Lleida i Manresa tindran una capacitat de més de 400 persones i incorporaran els últims avenços tecnològics

query_builder   18 desembre 2023 12:40

event_note Nota de premsa

Els trens de Ferrocarrils que operaran el servei entre Lleida i Manresa tindran una capacitat de més de 400 persones i incorporaran els últims avenços tecnològics

FGC Lleida {"name":"2023/12/18/12/21/c79f95a0-9f06-46fb-820a-f5cfdc1f64e8.JPG","author":"DTER","type":"0","location":"0","weight":1977861}


  1. La consellera Ester Capella ha presentat avui la imatge de les quatre unitats amb què FGC operarà a partir del 2025


  1. Ferrocarrils tindrà una capacitat anual d’un milió de viatges

La consellera de Territori, Ester Capella i Farré, el secretari de Mobilitat i Infraestructures, Marc Sanglas i Alcantarilla i el president de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), Toni Segarra i Barreto, han presentat avui les imatges i les característiques tècniques dels quatre trens elèctrics que Ferrocarrils estrenarà a la línia de Rodalies Lleida quan passi a ser l’operadora del servei, l’any 2025. Els nous trens, que ja s’han començat a construir, tindran una capacitat de 439 persones i doblaran les freqüències actuals de pas, amb la qual cosa la línia Lleida-Manresa passarà a tenir una capacitat anual d’un milió de viatges.


La consellera Ester Capella ha manifestat que “fruit del compromís del Govern amb el transport públic avui podem presentar ja les imatges i les característiques dels quatre trens elèctrics que Ferrocarrils estrenarà a la línia de Rodalies Lleida a mitjan del 2025, quan passi a ser l’operadora del servei”. La consellera ha afegit que “el subministrament dels 4 trens, amb un cost de 44 M€, possibilitarà la millora de l’accessibilitat, la fiabilitat i la velocitat del servei i és una mostra més de l’aposta del Govern pel servei ferroviari de les Terres de Ponent”.


Per la seva banda, el president de Ferrocarrils, Toni Segarra, ha explicat que els nous trens “seran elèctrics i accessibles, incorporaran els últims avenços tecnològics i milloraran les condicions de confort i d’accessibilitat de les persones usuàries”. Segarra ha ressaltat que amb l’ampliació de les freqüències de pas i la millora de les cadències, “donem resposta a les necessitats de mobilitat interna de l’àrea de Lleida i la connectem millor amb la Catalunya Central i l’àrea de Barcelona”.


Els nous trens elèctrics, formats per tres cotxes, tindran 6 portes a cada costat (12 en total), 164 seients (140 de fixes i 24 d’abatibles) i una capacitat total de 439 viatgers. A banda dels indicadors sonors d’obertura i tancament de portes, els trens tindran un sistema d’enllumenat verd (obertura) o vermell (tancament) per facilitar la identificació de la maniobra per part de les persones amb discapacitat auditiva. A cada tren hi haurà 15 pantalles panoràmiques d’informació al client (5 a cada cotxe). A més, el sistema d’informació al viatger comptarà amb 16 altaveus a cada cotxe. Per informar els passatgers de les andanes, els trens disposaran de 8 pantalles LED exteriors, 2 de les quals de frontals (ubicades a la part superior de cada cabina) i 6 de laterals.

FGC Lleida{"name":"2023/12/18/12/38/0dc18ba1-def3-4ca2-b57e-02ceae86c70a.jpg","author":"DTER","type":"0","location":"0","weight":2943772}


Millora de l’accessibilitat del servei

Els trens seran accessibles, sense escales d’accés des de l’andana i amb rampa automàtica a les portes properes a la zona de mobilitat reduïda. El pas interior entre cotxes estarà permès mitjançant passadissos d’intercomunicació, amb una lleugera rampa, sense graons. Cada tren disposarà de dos espais reservats per a persones amb mobilitat reduïda, així com dos espais multifuncionals per bicicletes, cotxets, etc.


La zona reservada per a persones amb mobilitat reduïda estarà ubicada al cotxe intermedi i disposarà d’un polsador per sol·licitar parada. El cotxe intermedi, a més, disposarà d’un sistema d’assistència per als usuaris amb audiòfons per comunicar transmissions de servei i anuncis d’emergència. El lavabo del tren, adaptat a persones amb mobilitat reduïda, tindrà porta d’accionament elèctric.


La construcció dels nous trens, ja en curs, va a càrrec de l’empresa Stadler, amb previsió de lliurament del primer tren l’últim trimestre del 2024 i amb la previsió d’inici del servei a finals del 2025, un cop s’hagin rebut les quatre unitats. El contracte adjudicat a Stadler inclou el manteniment dels quatre trens elèctrics per un període de 15 anys. El subministrament de les noves unitats té un cost de 44 milions d’euros i el manteniment, en 21,2 milions.


Millora de les freqüències, la cadència i la puntualitat

El nou servei que operarà Ferrocarrils entre Lleida i Manresa permetrà els següents canvis i millores:

·Reconvertir la línia R12 actual en l’RL3 Lleida-Cervera i l’RL4 Lleida-Manresa, i integrar-la en l’R4 al tram Manresa-Barcelona, mitjançant transbordaments d’entre 5 i 10 minuts.


·Doblar les expedicions actuals entre Lleida i Cervera, en passar de les 6 actuals per sentit en dia laborable a les 12 previstes.


·Incrementar les expedicions entre Cervera i Manresa, de les 3 actuals a les 5 previstes.


·Millorar la cadència dels trajectes, per tal que estiguin millor distribuïts al llarg del dia.


·Millorar l’oferta en hora punta del matí.


·Afavorir una major fiabilitat, puntualitat i qualitat del servei.


·Millorar la coordinació i connectivitat a Lleida, tant amb els serveis d’alta velocitat com amb la línia d’FGC Lleida-Balaguer-La Pobla.


·Afavorir l’eficiència i la velocitat comercial amb parades discrecionals en estacions que tinguin una demanda més baixa.


El taller del Pla de la Vilanoveta s’adequarà per a la nova línia

L’acte de presentació dels nous trens ha tingut lloc al taller del Pla de la Vilanoveta de Lleida, que actualment FGC ja utilitza per a la línia Lleida-La Pobla i que adequarà per a la posada en servei de Rodalies Lleida. La intervenció preveu, entre d’altres obres, l’electrificació de vies i la instal·lació de nous equipaments.

Després de l’acte de presentació dels futurs trens de Rodalies Lleida, la consellera de Territori, Ester Capella, i el president d’FGC, Toni Segarra, han visitat les obres de construcció del nou baixador de Ferrocarrils del polígon del Segre, a la línia Lleida-La Pobla, que permetrà millorar l’accés en transport públic dels treballadors i treballadores del polígon. Els treballs, que avancen a bon ritme, és previst que finalitzin el proper mes de març, quan es posarà en servei el nou baixador.

6  

Imatges

Fotografia presentació nous trens

Fotografia presentació nous trens 1977861

Fotografia visita baixador

Fotografia visita baixador 1966979

Imatge virtual nous trens

Imatge virtual nous trens 2526547

Imatge virtual

Imatge virtual 2943772

Imatge virtual

Imatge virtual 2733472

Imatge virtual

Imatge virtual 2743133

1  

Vídeos

Vídeo imatges virtuals nous trens

1  

Fitxers adjunts

Nota de premsa

Nota de premsa
PDF | 554307

Mobilitat
Transport públic
El Govern a les xarxes
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined
banner acords
banner butlletins
banner premsa
banner transparencia