1. El Departament de Territori posa en funcionament els últims trams de l’obra, entre Cabrera d’Anoia i l’enllaç d’Igualada, que sumen 9,5 quilòmetres de longitud
  2. L'actuació a la C-15, amb una inversió de 81 MEUR, és una de les més importants a la xarxa viària de la Generalitat dels últims anys

El Departament de Territori ha finalitzat les obres de millora de la funcionalitat i la seguretat viària de l’Eix Diagonal entre Vilafranca del Penedès i Igualada, amb la posada en funcionament, aquest matí, dels trams que restaven entre Cabrera d’Anoia i Igualada. Amb una inversió de 81 MEUR, aquesta és una de les actuacions més importants a la xarxa viària de la Generalitat dels últims anys, que ha anat entrant en servei progressivament des de l’estiu passat.

Aquesta intervenció a l’Eix Diagonal, que s’ha dividit per trams, ha abastat una longitud total de 31 quilòmetres i ha inclòs la construcció d’un tercer carril, la instal·lació d’un separador central i el desdoblament d’un tram com a principals millores, per a facilitar els avançaments i la fluïdesa de la circulació i reduir el risc d’accidents frontals.

La consellera de Territori, Ester Capella, en una visita recent a les obres de la C-15
La consellera de Territori, Ester Capella, en una visita recent a les obres de la C-15
{"name":"2023/12/23/16/27/c76958b5-8dba-4e06-bab2-1ca66b9517ad.jpg","author":"Lali Puig","type":"0","location":"0","weight":403046}


Els dos trams que s’han posat en funcionament avui sumen 9,5 quilòmetres, la meitat dels quals corresponen al desdoblament de la carretera. En concret, s’han dut a terme les actuacions següents:

  1. Cabrera d’Anoia – la Torre de Claramunt: En aquest tram, d’uns 5 quilòmetres de longitud, s’ha mantingut la secció d’un carril per sentit, atesa la complexitat de l’orografia, i s’ha reforçat la separació entre els sentits de la circulació mitjançant la senyalització d’una franja central vermella i dues línies blanques amb marca vial sonora, ulls de gat i amb fites. També s’han millorat els sistemes de contenció i s’han construït diferents espais d’aturada segura en els vorals.
  2. La Torre de Claramunt – enllaç d’Igualada: En quest tram, de 4,5 quilòmetres s’ ha millorat la funcionalitat i seguretat adoptant una solució de desdoblament per assolir dos carrils per sentit de la circulació (secció 2+2) a partir de la carretera existent.

L’Eix Diagonal està format per les carreteres C-15 i C-37 i uneix Vilanova i la Geltrú amb Manresa, tot connectant el Garraf, l’Alt Penedès, l’Anoia i el Bages. La seva posada en servei fa més de 10 anys, ha potenciat les comunicacions intercomarcals i les de més llarg recorregut i ha esdevingut artèria de la xarxa viària. A més, ha contribuït a potenciar l’activitat econòmica al seu entorn i ha obert noves possibilitats d’intercanvi.

Per a millorar la funcionalitat i afavorir la seguretat viària, la Generalitat va iniciar la tardor de 2021, un conjunt de millores, en funció del trànsit i les característiques de cada tram. L’altre àmbit on s’ha actuat és entre Vilafranca del Penedès i Cabrera d’Anoia, de 21,6 quilòmetres de longitud. En aquest tram, s’ha implantat un tercer carril a la carretera, de manera que ha quedat una secció 2+1.

Els dos sentits de la circulació estan separats per una barrera física, de manera que s’evita el risc de patir un xoc frontal o frontolateral, que pot tenir conseqüències molt greus. Les zones d’avançament es van distribuint alternadament amb intervals regulars i equilibradament per sentit. La configuració d’aquest tram de 2+1 s’insereix en el Pla del Govern per a transformar carreteres convencionals a aquest sistema per a reduir els accidents frontals.

Altres actuacions

En paral·lel a l’obra que ara finalitza, el Departament té en redacció l’estudi informatiu del tram situat entre el túnel de Cabrera i l’enllaç de la Torre Claramunt per impulsar i programar les actuacions de millora general corresponents. Finalment, s’està redactant el projecte constructiu per a la millora de la mobilitat dels tractors i la maquinària agrícola entre Olèrdola i Vilafranca, i Vilafranca i Sant Pere de Riudebitlles, així com la de ciclistes, vianants i vehicles de mobilitat activa, en coordinació amb el Consell Comarcal de l’Alt Penedès.