1. El turisme cultural ha estat l’àmbit de principal interès dels visitants a les oficines, amb un 30% de les consultes
  2. Les oficines utilitzen des d’aquest any el programa Infotourist, que permet analitzar amb detall la demanda i elaborar noves estratègies en la gestió turística

Aquest 2023, la Xarxa d’Oficines de Turisme de la Generalitat ha atès més de 2 milions de visitants. Concretament, s’hi ha registrat l’atenció a 2.129.308 persones. Aquesta dada s'ha recollit mitjançant Infotourist, el nou programa de gestió estadística de les oficines de turisme de la Xarxa. En total, més de 200 oficines i uns 90 punts d’informació dels parcs naturals de Catalunya han atès les consultes dels turistes que visiten el nostre país.

La Direcció General de Turisme (DGT) segueix desenvolupant mecanismes que permetin millorar la governança turística de la destinació Catalunya. En aquest cas, Infotourist permet registrar tot tipus d'informació sobre el perfil dels visitants que fa ús de les oficines de turisme. Això ha de permetre conèixer millor el perfil de la demanda turística que ens visita i elaborar estratègies de futur adaptades a ella. La posada en marxa d’aquesta eina s’inscriu en l’eix 4 del Compromís Nacional per un Turisme Responsable, que recull 12 iniciatives per desenvolupar un turisme basat en la innovació. Catalunya aspira a ser una referència internacional en la gestió del coneixement turístic a partir de la incorporació de noves eines tecnològiques, tot impulsant la transició verda i digital del sector.

Perfil de l’usuari de les oficines de turisme de Catalunya

La procedència dels turistes que sol·liciten informació a les oficines de turisme de la Xarxa correspon en un 42,67% a mercats internacionals, un 41,70% d’origen català i un 15,63% de la resta de l’Estat. Cal destacar que un 10,4% del total de visitants que ha demanat informació en alguna de les oficines viu al municipi, posant de manifest que les oficines han esdevingut un referent per a la informació turística dels mateixos residents. Els mercats internacionals més rellevants per a les oficines són, per ordre de magnitud: França (16,3% del total d’usuaris), Regne Unit (6,3%), Alemanya (4%), Països Baixos (2,3%) i Itàlia (1,9%). Pel que fa al turisme intern, els turistes procedents del Barcelonès són majoritaris, amb el 15,6% del total de persones ateses.

Entre els seus interessos principals, hi figura en primer lloc el turisme cultural, que consta en un 31,6% de les demandes registrades i comprèn totes les peticions relacionades amb monuments, patrimoni cultural, museus, exposicions i esdeveniments. Altres peticions habituals fan referència a la informació sobre transports (7,4%), espais naturals (7,4%), rutes i itineraris (6,7%) i turisme actiu i de natura (4,7%).

El motiu del viatge és majoritàriament d’oci o vacances (86,3%), mentre que un 5,3% visiten Catalunya per raons de negocis, congressos o esdeveniments. El percentatge restant comprèn desplaçaments per motius familiars, viatges escolars i la mobilitat relacionada amb el curs d’estudis o per raons de salut, entre altres.

Pel que fa als acompanyants, els usuaris de les oficines acostumen a viatjar en parella (44%) o en família (22%). A major distància es troben els usuaris que viatgen sols (17,6%) o amb amics (12,8%) i finalment aquells que ho fan en grups organitzats (3,3%).

En relació a la distribució territorial de les atencions realitzades per demarcacions, un 45,3% s’han concentrat a Girona, un 23,9% a Barcelona, un 20,4% a Tarragona i un 10,4% a Lleida. Quant a l’interès segons marca turística, les peticions d’informació han fet referència a: Costa Brava (36,8%), Costa Daurada (15,1%), Pirineus (14,4%), Costa Barcelona (12,5%), Barcelona (6,7%), Terres de l’Ebre (5,3%), Paisatges Barcelona (4,3%), Terres de Lleida (3,5%) i Val d’Aran (1,4%).

El rol de les oficines de turisme de Catalunya

Les oficines de turisme de la Xarxa de Catalunya dediquen el seu esforç a fer difusió de l’oferta turística dels seus municipis i del seu entorn, però també fan una tasca de dinamització de l’activitat econòmica del teixit empresarial local. En aquest sentit, estan en contacte permanent amb el sector hoteler, la restauració i el comerç local, alhora que organitzen i difonen tota mena d'activitats de promoció com fires, mercats, jornades gastronòmiques, festivals o programes d'estiu.

Al mateix temps, vetllen per la qualitat dels serveis de la seva destinació, sovint obtenint certificats de qualitat (com ara ISO, Q, EMAS o Biosphere) i gestionant les auditories anuals per mantenir-los. També treballen projectes perquè els seus municipis formin part de programes com els de l'Agència Catalana de Turisme que, mitjançant l’especialització de la seva oferta segons les necessitats dels turistes, accedeixen a nous públics interessats en segments com el turisme familiar, el turisme esportiu o el turisme cultural.

Aquesta implicació genera un alt coneixement sobre les destinacions, els seus públics, els seus visitants i la població local, posicionant-les com a instruments de gran valor estratègic per a la gestió turística dels municipis.