- L’objectiu de l’estudi, amb un període de redacció de 10 mesos, és millorar la cobertura en transport públic a la part central i nord del municipi
El Govern, a través de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), ha licitat avui l’anàlisi per avaluar la factibilitat de la construcció d’una segona estació o baixador de la línia S1 d’FGC (Barcelona-Vallès) a Rubí. Ho ha anunciat aquest matí la consellera de Territori, Ester Capella i Farré, durant una visita al Centre Operatiu que Ferrocarrils té a la ciutat vallesana, on hi ha el taller central de la línia Barcelona-Vallès i el centre de comandament de la circulació ferroviària de les línies metropolitanes d’FGC.
Capella ha posat en valor que “el dret a l’accessibilitat i a la mobilitat és la millor eina que tenim per afrontar el repte de l’emergència climàtica” i ha afegit que “el ferrocarril era modern fa cent anys i continua sent el transport del futur”.
La titular de Territori ha explicat que l’estudi valorarà la viabilitat tècnica i funcional d’una nova segona estació, “que s’ubicaria al polígon de la Llana o bé més al nord de la ciutat, amb l’objectiu de millorar la cobertura en transport públic a la part central i nord de Rubí”.
De cada opció analitzada el document farà una proposta de serveis en funció dels diferents escenaris d’oferta i demanda. També “haurà de considerar les solucions necessàries per donar connectivitat a la nova estació” en cotxe, a peu i en bicicleta “amb un nou viaducte que travessi la Riera de Rubí”, ha detallat Capella.
L’estudi detallarà el volum de gasos amb efecte d’hivernacle emesos o estalviats de cada alternativa, tenint en compte la construcció de l’obra, el manteniment de la infraestructura, l’operació dels serveis i l’impacte pels canvis de mobilitat de les persones usuàries.
Amb un termini de redacció de 10 mesos un cop s’adjudiqui i un import de licitació de 53.000 euros (abans d’IVA), el document haurà d’incloure la caracterització de la mobilitat de l’àmbit de Rubí, un resum dels diferents estudis de mobilitat realitzats fins ara, la identificació d’escenaris alternatius, les propostes d’encaix i l’impacte sobre la demanda.
Centre de referència d’FGC
El Centre Operatiu de Rubí (COR), inaugurat l’any 1994, integra el dipòsit de trens així com el taller central de la línia Barcelona-Vallès de Ferrocarrils i la base de manteniment d’infraestructura, via i catenària. Des del 2008, també acull el Centre de Comandament Integrat (CCI), des d’on es controlen la circulació ferroviària i les estacions de les línies Barcelona-Vallès i Llobregat-Anoia d’FGC. En el seu moment, la posada en marxa del CCI va permetre unificar la gestió de les línies, modernitzar el sistema de comandament i optimitzar recursos tecnològics i humans.
El CCI està format per quatre centres amb funcions específiques que supervisen i asseguren les 24 hores del dia el funcionament de les Línies Metropolitanes d’FGC. Es tracta del Control de Trànsit Centralitzat, el Centre de Supervisió d’Estacions, el Centre d’Informació al Client i el Centre de Supervisió de Persones i Béns.
Aquest matí al COR, la consellera ha visitat el Centre de Comandament Integrat, ha fet un recorregut pel taller de manteniment de trens i ha provat el simulador de conducció que s’utilitza en els processos formatius d’FGC i on els futurs maquinistes poden practicar la conducció dels trens en situacions excepcionals o amb condicions meteorològiques adverses. També ha pogut conèixer la Nau del tren històric del Vallès, que acull diferents vehicles històrics restaurats i preservats per Ferrocarrils que han donat servei a la línia Barcelona-Vallès.
“FGC és la joia de la corona, és allò que pensem que ha de ser en el futur Rodalies de Catalunya pel que fa a fiabilitat, informació acurada, servei immillorable i trens de qualitat. Aquest és el model que volem per a tota la xarxa ferroviària de Catalunya”, ha posat en valor Capella.
Nou intercanviador a Rubí-Hospital General
Capella també s’ha desplaçat a l’estació d’Hospital General on el Govern construirà un nou intercanviador ferroviari que permetrà enllaçar aquesta estació de la línia S1 d’FGC amb l’estació de Rubí Can Vallhonrat de la línia R8 de Rodalies. Aquest és un dels dos intercanviadors que l’executiu català executarà en el marc del protocol de les encomanes de gestió amb l’Estat. L’altre és el que construirà a Volpelleres, per connectar aquesta estació de la línia S2 d’FGC amb la de Sant Cugat Coll Favà (R8 Rodalies). El Govern ja ha aprovat la signatura d’aquest conveni amb l’Estat, amb una inversió de 36 milions. Un cop l’Estat aprovi també el conveni, se’n podrà formalitzar la signatura.
1