·L’any passat van morir 150 persones en 134 accidents mortals, 53 de les quals eren motoristes
·Es consolida la disminució del 37,5% de les víctimes mortals a l’AP-7 respecte a l’any anterior
·El Servei Català de Trànsit, conjuntament amb agents de Trànsit de Mossos d’Esquadra, és l’autoritat de trànsit de l’Estat que presenta una major reducció de la taxa de mortalitat
La mortalitat a les carreteres catalanes es va reduir un 13,8% l’any passat respecte al 2019, any de referència per al compliment dels objectius de reducció de la sinistralitat del Pla de Seguretat Viària 2020-2023. 150 persones van morir en 134 accidents mortals a la xarxa viària interurbana catalana, 53 de les quals eren motoristes.
Així ho recull l’informe sobre la sinistralitat a les carreteres catalanes del 2023, que el conseller d’Interior, Joan Ignasi Elena, ha exposat aquest dimarts al Govern.
El Servei Català de Trànsit, conjuntament amb agents de Trànsit de Mossos d’Esquadra, és l’autoritat de trànsit de l’Estat que presenta una major reducció de la taxa de mortalitat a les carreteres, per sobre de l’11% de reducció registrat al País Basc i l’augment del 8% de la Dirección General de Tráfico (DGT).
Es redueixen un 37,5% les víctimes mortals a l’AP-7
L’AP-7, amb 15 morts, és la carretera que acumula més sinistres mortals el 2023, tot i que es consolida la reducció de les víctimes mortals d’aquesta via respecte a l’any passat (-37,5%), quan hi va haver 24 morts. La xifra de morts d’enguany és la mateixa que la del 2019, abans de l’alliberament dels peatges i l’augment de circulació que ha comportat.
La resta de vies amb més sinistralitat es distribueix en les següents carreteres: A-2 (8 persones mortes), N-II (7), N-340 (6) i C-32, C-37 iC-55 (5). Totes aquestes carreteres presenten reduccions de sinistres respecte al 2019, i l’A-2 és la via que presenta una reducció més important amb un descens del 50% de les víctimes mortals (de 16 a 8 persones mortes).
53 motoristes morts i menys ciclistes i vianants morts
El 2023 han mort a les carreteres catalanes 53 motoristes, xifra que representa gairebé el 35,5% de les víctimes mortals. L’any 2022 van perdre la vida 44 motoristes i, el 2019, 48.
Quant al conjunt de col·lectius vulnerables, motoristes, vianants i ciclistes sumen quasi la meitat de víctimes mortals (45%) a les carreteres catalanes. Aquest 2023 han mort també 12 vianants i 4 ciclistes. En relació amb l’any passat, això representa dues víctimes mortals menys pel que fa als ciclistes i set menys en el cas dels vianants.
8 de cada 10 víctimes són homes
De les 150 víctimes mortals registrades enguany a les carreteres catalanes, el 80 % són homes. Per edat, la franja que concentra més víctimes mortals és la de 35 a 44 anys. A més, la franja de 45 a 54 anys és la que ha registrat més increment, d’un 29%, respecte a l’any passat.
Si s’analitzen les morts per tipus de dia de la setmana, el 48% es va produir en dia feiner i el 52% en cap de setmana o festiu. En aquest sentit, la probabilitat de patir un accident mortal és més elevada en cap de setmana o festiu, sobretot en diumenge.
Accions que realitza el Departament d’Interior
Durant aquests tres darrers anys s’ha executat el Pla de Seguretat Viària 2021-2023. Es tracta d’un Pla d’actuacions del Govern en el qual els diferents departaments aporten objectius i mesures per a la reducció de la sinistralitat.
Entre les actuacions del Departament d’Interior en la reducció de la sinistralitat, cal destacar:
- Campanyes de comunicació i conscienciació per la seguretat viària, compareixences en les principals operacions anuals de gran mobilitat, activitat a xarxes socials per informar de les incidències, d’accidents i del comportament del trànsit, i per compartir textos i missatges d’educació viària, amb un increment de 50.000 seguidors aquests darrers dos anys i mig.
- Elaboració i informació del mapa segur de trànsit per a col·lectius vulnerables.
- Programes de formació i educació viària per a municipis, escoles i esdeveniments amb testimonis de víctimes i pràctiques de seguretat viària amb bicicletes i motos elèctriques.
- Programa de formació de professors d’autoescoles (150 nous professors) i nou cicle formatiu professional de professors d’autoescola i tècnics de mobilitat, en col·laboració amb el Departament d’Educació.
- Formació específica al col·lectiu de motoristes i col·laboració amb la mesa de la bicicleta en la construcció de carrils bicicleta, i implantació de mesures de seguretat a carretera.
- Elaboració de Plans de Seguretat Viària i Estudis Tècnics per a més de cent nous municipis.
- Elaboració d’un Dossier Tècnic sobre Patinets i redacció d’Ordenança tipus per als municipis de Catalunya.
- Creació d’una línia de subvencions bianual de 10.000.000 d’euros per a intervencions de seguretat viària i mobilitat sostenible en els municipis de menys de 50.000 habitants.
- Servei d’atenció i informació a les víctimes de trànsit i a les seves famílies.
- Creació del nou servei INVICTES d’atenció a les víctimes de trànsit ferides greus.
- Estudi i anàlisi del comportament de la mobilitat, especialment de l’anell viari metropolità i de l’autopista AP7. Presentació del pla d’actuacions per a l’autopista AP-7.
- Col·laboració i recerca amb equips universitaris i amb el sector de l’automoció amb un treball d’investigació per avaluar el risc d’accident, especialment a l’AP-7.
- Implantació de càmeres amb intel·ligència artificial per avaluar la barreja de trànsit, determinar el percentatge de trànsit de diferents tipologies de vehicles i realitzar prediccions de la congestió abans que es produeixi.
- Aplicació de la intel·ligència artificial en sistema de càmeres per sancionar distraccions (mòbil) i falta de seguretat passiva (cinturó).
- Ús de drons per estudiar congestions i per sancionar maniobres inadequades.
- Aplicació de mesures de gestió de trànsit a les vies d’alta capacitat i a la xarxa secundària per donar més capacitat a les vies i més fluïdesa al flux de trànsit (limitació de velocitat, limitació de vehicles pesants, restricció de vehicles pesants).
- Instal·lació setmanal de 100 km de carrils addicionals a les vies AP-7 i C-32
- Instal·lació de sistemes de velocitat intel·ligent per a la protecció de ciclistes en túnel, per prevenir la irrupció de fauna a la via i per evitar sinistralitat en cruïlles.
- Anàlisi i estudi de la sinistralitat en les vies interurbanes.
- Estratègia dinàmica de radars amb la incorporació de l’helicòpter falcó, vigilància amb drons, carro radar i 4 motos espiell.
- Estudi i avaluació de la reducció de sinistralitat dels 250 radars situats a la xarxa viària i renovació de radars en les zones de velocitat variable i el túnel de Vallvidrera.
- Nova infraestructura de velocitat variable a l’autopista C-58.
- Publicació de les Directrius per a les Policies Locals i per a Mossos d’Esquadra.
- Programació de 14 campanyes anuals per a la reducció de la sinistralitat i el control de velocitat, distraccions, consum d’alcohol i drogues, ciclistes, motoristes, semàfors, patinets, sistemes de protecció passiva en vehicles i autocars, entre d’altres.
- Campanyes de controls de velocitat per saturació a l’AP7.
- Programació de macrocontrols periòdics per a vehicles pesants.
- Programa de controls aleatoris de les ITV de vehicles pesants
- Incorporació d’una nova flota de vehicles per a Mossos d’Esquadra de Trànsit.
- Manteniment dels sectors territorials de trànsit i reforç amb nous Mossos d’Esquadra de Trànsit als diferents sectors operatius.
- Inici d’una nova promoció de 200 nous Mossos d’Esquadra de Trànsit.
Noves accions per part del Departament d’Interior
Durant aquest primer trimestre del 2024 s’aprovarà el nou Pla de Seguretat Viària de Catalunya 2024-2026. El pla recollirà propostes dels diferents Departaments i, pel que fa al Departament d’Interior, impulsarà quatre grans línies estratègiques d’actuació:
- Cosir el país amb infraestructures de gestió de trànsit, seguretat viària i mobilitat sostenible, per reduir la sinistralitat a la xarxa viària de Catalunya, de la Catalunya sencera, amb una inversió de 60 milions d’euros en els pròxims 3 anys.
- Promoure una formació continuada al llarg de la vida dels conductors amb el teixit d’autoescoles, els centres de formació i els centres de reconeixement mèdic.
- Establir una nova estratègia de control de la sinistralitat i la mobilitat amb estratègies dinàmiques en el control de la velocitat, les emissions i les distraccions.
- Col·laborar amb el teixit associatiu i amb els ens locals per la reducció de la sinistralitat, la formació de la ciutadania i l’atenció de les víctimes de trànsit.