1. Estarà a disposició del Síndic de Greuges, el món local i la Inspecció d’Educació
  2. Simó: “El Departament seguirà treballant per garantir a tot l’alumnat les mateixes oportunitats d’assolir l’èxit educatiu”
  3. A través de 150 indicadors, permetrà optimitzar l’anàlisi i el seguiment de la segregació escolar per a la presa de decisions
  4. La dotació de suports econòmics per a l’alumnat en situació de vulnerabilitat passa de 9 a 19 milions d’euros
Vuitena reunió del Pacte contra la segregació{"name":"2024/01/10/11/35/b4ee4389-8789-40d3-895f-e59ac3fa3e01.jpeg","author":"Educació","type":"0","location":"0","weight":301564}


El Departament d’Educació llança una eina de visualització de dades per ajudar tots els actors implicats en la lluita contra la segregació escolar. Es tracta d’una plataforma que unifica un total de 150 indicadors de 10 blocs temàtics, per optimitzar l’anàlisi i el seguiment de la segregació escolar arreu de Catalunya, i prendre les decisions corresponents per millorar la distribució equilibrada de l’alumnat, amb l’objectiu d’assolir l’equitat educativa.


Hi tindran accés, en diferents graus, les unitats dels serveis centrals del Departament d’Educació relacionades amb la lluita contra la segregació i el Síndic de Greuges (que podran consultar tota la informació), els ajuntaments (que visualitzaran la informació dels seus municipis a través de les taules locals de planificació educativa) i els serveis territorials amb la Inspecció d’Educació (que accedirà a les dades del seu àmbit d’actuació o de cada zona educativa per poder treballar a les taules locals de planificació).


La consellera d’Educació, Anna Simó Castelló, ha anunciat el llançament de l’eina en el transcurs de la vuitena reunió de seguiment del Pacte contra la segregació escolar al Parlament de Catalunya, juntament amb la Síndica de Greuges, Esther Giménez-Salinas. Simó ha assegurat que el Departament referma el seu compromís de seguir treballant “per tal de garantir a tot l’alumnat les mateixes oportunitats per assolir l’èxit educatiu, tenint en compte la seva diversitat i complexitat social”. La titular d’Educació també ha compartit que la dotació de suports econòmics per a l’alumnat en situació de vulnerabilitat ha passat de 9 milions d’euros el curs passat a una primera partida de 19,4 milions d’euros el curs 2023-2024 (una xifra que s’actualitzarà a final de curs, en funció de l’alumnat que arribi amb el curs començat). Simó, per últim, ha explicat que el pressupost de la Generalitat de 2023 ha destinat 55 milions d’euros al desplegament del Pacte, un 56 % més que els comptes de 2022. D’aquest import, 41 milions s’han destinat directament a la distribució equilibrada de l’alumnat.


L’eina per a l’equitat educativa s’ha estat treballant de forma consensuada amb el Síndic de Greuges, amb qui s’han identificat coordinadament els indicadors més rellevants i s’ha establert la metodologia de treball. Així, s’ha determinat que l’eina ha de recollir dades des del curs 2018-2019 del segon cicle d’educació infantil, primària i ESO de centres públics i concertats, i que s’actualitzarà dues vegades l’any.


Ben aviat estarà a disposició dels actors implicats, perquè els ajudi en la planificació escolar i la preinscripció del curs 2024-2025. Les primeres dades que s’hi estan bolcant són de context; de detecció d’alumnat en situació de vulnerabilitat; zonificació i adscripcions de centre i reserva de places per a alumnat amb necessitats educatives (NEE), que és la informació més necessària en un primer moment. Posteriorment, l’eina es desplegarà en tot el seu potencial quan s’hi inclogui la informació de la programació de l’oferta, la matrícula viva i els ajuts que rep l’alumnat.


Resta de mesures contra la segregació


Simó també ha recordat davant els integrants del Pacte el seguit de mesures que està emprenent el Departament d’Educació per lluitar contra la segregació, d’entre les quals destaquen la millora en la detecció d’alumnat vulnerable (del 7 % al 24 % en dos cursos), la dotació de suports econòmics per a l’alumnat en situació de vulnerabilitat amb l’augment abans detallat, la reserva diferenciada entre alumnat amb NEE A i NEE B, la reducció de ràtio a I3 i I4, la consolidació de la gratuïtat de l’I2, l’impuls de les oficines municipals d’escolarització, els plans educatius d’entorn (que han passat de 135 el passat curs a 155 aquest) i el finançament de programes PMOE-PROA+, que arriben a 741 centres i a més de 290.000 alumnes.


10 de gener de 2024