Drets Socials

La directora general de l'Agència Catalana de la Joventut, Laia Girós i Barrés, presenta la cartera de serveis de la XNEJ 2024

Augmenten un 23% les consultes dels joves catalans a la Xarxa Nacional d'Emancipació Juvenil durant el 2023

query_builder   16 gener 2024 16:54

event_note Nota de premsa

Augmenten un 23% les consultes dels joves catalans a la Xarxa Nacional d'Emancipació Juvenil durant el 2023

Les 476.337 consultes registrades durant l’any passat han estat majoritàriament sobre l’oferta educativa i l’ocupació, mentre que la salut emocional ha tingut un fort increment

Més de 16.000 joves i uns 300 professionals de joventut participen a les formacions, tallers i xerrades que la XNEJ ha ofert el 2023

La Xarxa Nacional d’Emancipació Juvenil (XNEJ) —el servei que assessora les persones joves en tots els seus àmbits vitals— va atendre durant el passat any 2023 un total de 377.625 joves que van fer-hi fins a 476.337 de consultes sobre diferents temàtiques. 

Les dades, donades a conèixer avui per l’Agència Catalana de la Joventut (ACJ), han estat recollides als 239 Punts d’Informació Juvenil (PIJ) i 44 Oficines Joves (OJ) que formen part de la Xarxa i que disposen de registre, les quals són aproximadament la meitat del total. 

Per demarcacions territorials, la distribució és la següent:

Demarcació

Serveis d’informació, orientació i assessorament juvenil

Usuaris/àries (*)


Consultes (*)

Barcelona

149 PIJ i 15 OJ

241.889

326.020

Girona

29 PIJ i 8 OJ

63.918 

67.219

Lleida, Alt Pirineu i Aran

9 PIJ i 11 OJ

24.409

27.006

Tarragona

28 PIJ i 6 OJ

37.771

43.237

Terres de l’Ebre

18 PIJ i 4 OJ

9.638

12.855

TOTAL

233 PIJ i 44 OJ

377.625

   476.337


* Consultes i persones usuàries als PIJ i OJ que disposen de registre

Les qüestions més sol·licitades van estar relacionades amb l’oferta formativa i educativa a Catalunya —amb un 27% de les consultes ateses—, seguides de les d’ocupació i treball —amb un 18%— i de salut i esports —amb un 16%—.

En total, les consultes han crescut un 23% respecte de les de l’any 2022, en el qual es van assolir les 386.434 consultes. En l’àmbit concret de l’ocupació, les consultes han arribat a les 45.928 impulsades sobretot per la subtemàtica referent a la cerca de feina. De fet, un total de 33.547 consultes van ser fetes per persones que cercaven feina, mentre que 11.115 més ho van ser per persones que ni estudiaven ni treballaven.

I pel que fa a les qüestions de salut, el percentatge de consultes a la XNEJ s’ha incrementat en un 21% del 2022 al 2023. En concret, s’ha passat de les 34.659 consultes el 2022 a les 42.062 el 2023. D’aquest manera, la salut continua acumulant un 16% de les consultes, un percentatge alt respecte dels registrats abans de la pandèmia (d’entre un 7% i un 11%). 

Dins d’aquest mateix àmbit, les subtemàtiques de salut mental i emocional i de sexualitat i afectivitat també continuen amb xifres destacades. Així, els professionals de la XNEJ van atendre el 2023 fins a 1.178 consultes en l’àmbit de salut mental i 18.878 consultes més referides a la salut emocional. El creixement en aquest darrer àmbit de la salut emocional és de 9.397 consultes, el doble respecte de l’any anterior, unes xifres atribuïbles a la situació post-pandèmica. I pel que fa a la subtemàtica sobre sexualitat i afectivitat, les OJ i els PIJ han registrat 13.286 consultes durant el 2023.

Tornant a l’estadística general de la XNEJ de l’any passat 2023, les dades fetes públiques avui situen les consultes sobre les activitats d’educació en el lleure i recreatives com la següent temàtica en nombre de consultes, amb un 16%, seguida de les qüestions de participació (5%), cohesió social (5%), cultura (4%), habitatge (3%), mobilitat, solidaritat i relacions internacionals (3%), turisme (1%), i tecnologies de la comunicació i la comunicació i medi ambient (els dos àmbits per sota de l’1%).

L’atenció presencial, majoritària

Durant el 2023 s’ha registrat un 82% d’atenció als joves de manera presencial ja sigui als propis PIJ i OJ (55%) com en serveis descentralitzats que la XNEJ presta en altres espais com són els IES o els espais de joves (27%). La resta de consultes s’han atès de manera telemàtica, en concret un 14%, mentre que el 4% restant s’ha fet per telèfon.

En relació amb el perfil de les persones usuàries, les noies i els nois estan equilibrats amb un 49,9% dels atesos, mentre que un 0,2% correspon a persones no binàries. Pel que fa a l’edat, els menors de 16 anys van ser el col·lectiu amb més consultes el 2023 amb un 42%. El segueixen els inclosos en la franja de 16 a 20 anys (23%), seguits dels del grup dels joves entre 21 i 25 anys (15%), d’entre 26 i 29 (6%) i dels de 30 a 34 (5%). Finalment, un 9% de persones de 35 anys o més també van fer ús del servei per a qüestions relacionades amb la joventut.

D’acord amb el nivell d’estudis, la major part de les consultes van ser realitzades per joves estudiants que cursaven ESO (38%), mentre que un 11% cursaven estudis postobligatoris i un 2% estudis universitaris.

I pel que fa a la llengua utilitzada en la consulta, el 88% va utilitzar el català, l'11% el castellà, el 0,3% l’aranès i el 0’4% d’altres llengües.

Nova cartera de serveis pel 2024

A més de l’assessorament, la XNEJ també ofereix formacions especialitzades a joves i a professionals de joventut. Al llarg del 2023, els diferents punts i oficines joves van oferir un total de 216 tallers i xerrades en les quals van assistir un total de 2.248 joves de manera presencial, als quals es van sumar 16.152 visualitzacions a Instagram. Les temàtiques van ser sobre educació, treball, salut o habitatge, amb tallers i xerrades com ara “Què hem de tenir en compte quan signem un contrate de lloguer?”, “Com, on i quan començo a estudiar”, “Escape room laboral” o “Relacions saludables a la xarxa”.

Així mateix, la xarxa va oferir l’any passat sis formacions en els quals van participar fins a 291 professionals de joventut. Algunes de les xerrades van ser en el camp de la prevenció del suïcidi juvenil, l’orientació acadèmica o el voluntariat internacional.

Per a aquest any 2024, la cartera de serveis de la XNEJ ofereix noves formacions especialitzades per a joves i professionals en els àmbits d’educació (4 tallers), habitatge (4 xerrades i 2 tallers), mobilitat internacional (6 xerrades), salut (4 tallers) i treball (10 xerrades i 8 tallers).

Com a novetats, en l’àmbit de la orientació acadèmica hi ha els tallers “El repte de triar: autoconeixement i autonomia en la presa de decisions” i “L’aventura de construir el projecte de vida”. També per a millorar l’èxit curricular, s’hi incorporen les propostes “Estudiem? activitat pràctica per a l’adquisició i millora de les tècniques d’estudi” i “Com soc i com em sento? Activitat d’autoconeixement i exploració de les competències clau per a l’aprenentatge i la presa de decisions”.

En l’àmbit laboral, algunes novetats d’enguany són “Saps què vols ser: test d’interessos professionals” o xerrades per a l’aprofitament de les xarxes socials com Linkedin i sobre els drets i deures laborals. Pel que fa l’habitatge, l’oferta XNEJ 2024 inclou un nou taller sobre “allotjaments per a estudiants”.

Finalment, en l’eix del benestar i qualitat de vida es proposen nous tallers com són “Qui soc? Em conec més i m’estimo”, “Connecta’t al benestar. Eines per a unes relacions saludables a les xarxes socials” o “Em comprenc, eines per a quan arriben l’angoixa i l’estrès”.

Aquesta és la nova oferta presentada avui en una jornada informativa amb 120 professionals, durant la qual la directora general de l’Agència Catalana de la Joventut, Laia Girós i Barrés, n'ha destacat l’adaptació dels continguts a les noves situacions que les persones joves viuen en el context actual, l’augment significatiu del pressupost i la millora de l’avaluació. En aquest sentit, ha subratllat “l’esforç conjunt per poder construir una xarxa que ofereix informació, orientació i assessorament de qualitat per a millorar la vida de les persones joves”. Així mateix, Girós ha recordat que l’oferta d’aquest 2024 s’ha alineat amb els objectius del recentment aprovat Pla Nacional de Joventut de Catalunya.

La XNEJ no només actua com una eina d’atenció, informació i assessorament a les persones joves, sinó també com un instrument al servei de les administracions i dels professionals del món local. En aquest sentit, la XNEJ constitueix una xarxa de xarxes territorials que, més enllà d’aglutinar recursos i serveis per a l’emancipació dels i les joves, també contribueix a l’impuls i al desplegament territorialitzat dels programes de joventut i reforça, d’aquesta manera, la capil·laritat de les polítiques públiques adreçades al jovent català.

2  

Imatges

La directora general de l'Agència Catalana de la Joventut, Laia Girós i Barrés, presenta la Cartera de Serveis de la XNEJ 2024

La directora general de l'Agència Catalana de la Joventut, Laia Girós i Barrés, presenta la Cartera de Serveis de la XNEJ 2024 974650

Logotip de la XNEJ

Logotip de la XNEJ 73611

Xarxes socials de Govern
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined
banner acords
banner butlletins
banner premsa
banner transparencia