- El secretari d’Empresa i Competitivitat ha inaugurat l’estand de Catalunya a la fira internacional de turisme de Madrid que acull mig centenar d’empreses i entitats del sector turístic català
- Els visitants de l’estand de Catalunya podran conèixer l’oferta de turisme nàutic amb la Copa Amèrica, així com descobrir la marca sonora de Catalunya
- La despesa del turisme internacional a Catalunya ha tancat l’any 2023 amb 21.200 M€, un 27% més respecte al 2022
El secretari d’Empresa i Competitivitat, Albert Castellanos Maduell, acompanyat de la directora general de Turisme, Marta Domènech i Tomàs, el director de l’Agència Catalana de Turisme (ACT), Narcís Ferrer i Ferrer, i el delegat del Govern de la Generalitat a Madrid, Joan Capdevila i Esteve, ha inaugurat aquest matí l’estand de Catalunya a la fira internacional de turisme de Fitur, que se celebra del 24 al 28 de gener a Madrid.
En la seva intervenció, Castellanos ha destacat que “les actuacions de la Generalitat per transformar el model turístic de Catalunya s’estan traslladant a les dades del darrer balanç turístic del 2023”. En aquest sentit, el secretari ha posat com a exemple l’augment de la despesa turística dels visitants internacionals respecte a la del període anterior, que ha passat de 16.659 M€ l’any 2022 a 21.200 M€ el 2023, és a dir, un 27% més. La despesa mitjana per persona també ha crescut respecte al 2022 i sobrepassa la xifra històrica de l’any 2019. Aquestes xifres situen el 2023 com l'any de consolidació de la recuperació del turisme a Catalunya.
Catalunya ha liderat les arribades de turistes internacionals a l’Estat, amb un 20% del total. En aquest sentit, el secretari d’Empresa i Competitivitat ha fet referència als esforços que està realitzant el sector turístic per distribuir les arribades al llarg de tot l’any. Això és possible gràcies a un canvi en el comportament de l’oferta, més compromesa amb la desestacionalització, oferint més d’un 7% de places d’allotjament els mesos d'octubre, novembre i desembre que en anys anteriors. Així mateix, quant a la desconcentració territorial, el turisme a les comarques d’interior ha guanyat pes lleugerament respecte a la costa, passant del 13,5% el 2019 al 15% el 2023 del volum de turisme.
Segons Castellanos, “hem marcat un rumb cap a un turisme de més qualitat; hi ha indicadors que ens fan saber, per exemple, que hi ha visitants que cada vegada estan més interessats pel turisme interior. Per tant, estem satisfets perquè aquestes dades marquen una tendència a la qual políticament ens vam comprometre amb l’aprovació del Compromís Nacional per un Turisme Responsable”.
Referent als mercats de procedència, França segueix encapçalant les arribades dels visitants estrangers amb 3,8 milions de turistes, seguit del Regne Unit amb 2 milions, tot i que encara es troba lleugerament per sota de les xifres del 2019 –afectada per la situació econòmica del país i les fluctuacions de canvi de moneda-. Malgrat això, el mercat britànic ha millorat les xifres respecte a l’any 2022 (un 26 % més). El primer mercat no europeu són els Estats Units.
La Copa Amèrica 2024, protagonista de l’estand de Catalunya
L’estand de Catalunya disposa d’un espai de 725 m² amb l’oferta de les 9 marques turístiques i 48 coexpositors entre empreses i entitats del sector turístic català.
En aquest enllaç podreu consultar el llistat de coexpositors
Enguany, els visitants trobaran un gran espai dedicat a la Copa Amèrica Barcelona 2024, on hi ha exposada una embarcació similar a les que participaran en aquesta competició de ressò internacional. Les persones que visitin l’estand podran viure una experiència immersiva de realitat virtual en la qual se simula la sensació d’estar dins d’un dels monocasc durant la regata.
La Copa Amèrica suposa una gran oportunitat per a Catalunya per consolidar el seu posicionament també com a referent mundial en turisme esportiu. I no només com a emplaçament per a la celebració de grans proves internacionals, sinó també com a amfitriona per a aficionats i clubs, com, per exemple, els nàutics, que cerquen al territori instal·lacions de qualitat per a la pràctica de diferents esports. Es tracta d’un tipus d’activitat que es desenvolupa al llarg de tot l’any, segons la modalitat esportiva.
Així mateix, la Copa Amèrica té un efecte tractor per a diverses indústries catalanes que s’hi vinculen, l’anomenada economia blava. En el cas del turisme, afavoreix l’aparició i el desenvolupament d’experiències de turisme nàutic i de turisme blau al territori. Algunes d’elles són la reactivació de la xarxa d’Estacions Nàutiques de Catalunya, la posada en marxa de paquets turístics de turisme nàutic al llarg de tota la costa i l'increment d’oferta en activitats com campus internacionals de vela, caiac de mar, surf de rem, submarinisme, rem o natació en aigües obertes, entre d’altres.
Catalunya presenta la primera marca sonora d’una destinació
L’estand català també té una experiència de realitat virtual per presentar la marca sonora de Catalunya. Aquesta iniciativa ajuda a enfortir la destinació, reconeguda als principals mercats internacionals de proximitat, i la dota de nou significat per seguir sent rellevant entre els potencials turistes d’arreu del món.
Les persones assistents a la fira poden experimentar en primícia amb unes ulleres de realitat virtual i uns auriculars amb cancel·lació de so els elements gràfics i sonors que configuren la identitat de la marca Catalunya. Fent servir el recurs del trencadís, ja característic de la seva identitat gràfica, els elements del logotip van canviant de posició per explicar l’essència del país formant: un patí català (per representar la costa, la cultura i l’esport), un porró amb un calçot (per identificar la gastronomia), la muntanya de Montserrat (per mostrar la identitat cultural i la natura) i un castell amb l’enxaneta fent l’aleta (per representar el patrimoni immaterial del país). Tot això, està acompanyat d'una banda sonora que remet a elements on la tradició i la modernitat estan en equilibri.
Segueix-nos a les xarxes _________________________________________________________
- Twitter: @turismecat | @empresacat | @treballcat
- Youtube: https://www.youtube.com/turismecat