1. Anna Simó ha explicat que el Departament d'Educació ha complert amb un 50% dels compromisos adquirits en el ple monogràfic, i que un 25% de les propostes ja estan engegades


  1. La consellera ofereix mà estesa als diferents grups polítics per tal de construir grans consensos


  1. Educació iniciarà un pla pilot per desplegar les zones educatives, previstes a la Llei d’Educació de Catalunya


Fotografia Comissió Educació{"name":"2024/02/05/12/47/afe3963e-3e9f-4804-8d1e-752b0f3e8f18.jpeg","author":"Departament d'Educació","type":"0","location":"0","weight":286339}


La consellera d’Educació, Anna Simó, ha comparegut aquest matí a la Comissió d’Educació del Parlament per retre comptes del grau de compliment dels compromisos contrets en el Ple monogràfic d’educació del juliol de l’any passat. Un gest que fins ara no havia dut a terme anteriorment cap responsable d’Educació per exposar el compliment d’un monogràfic. En el mateix sentit, Simó ha comunicat als diputats que demanarà de comparèixer a la tardor per fer una nova actualització de l’assoliment dels compromisos adquirits.


Simó ha avançat que Educació ha complert amb un 50% dels compromisos adquirits en el Ple monogràfic i que un 25% de les propostes ja estan engegades. Així, la consellera ha repassat les diferents actuacions, per exemple, en matèria de personal docent, lluita contra la segregació escolar, escola inclusiva, formació del professorat, millora de les competències bàsiques o abandonament escolar.


Màxim històric d’aules d’acollida


La titular d’Educació ha explicat que aquest curs s’incrementen de forma notable les aules d’acollida per a l’alumnat nouvingut, que aquest curs beneficia a 31.000 alumnes d’entre 3r de primària i 4t d’ESO –que són els cursos on s’aplica aquest recurs lingüístic i educatiu. Així, a febrer de 2024 hi ha 1.372 dotacions d’aula d’acollida, fet que suposa 402 més que el curs passat. De fet, des que es van crear les aules, és el curs on hi ha més dotacions –el curs 2009 van ser un total de 1.236.


D’altra banda, Simó ha fet un balanç de la prova pilot de les aules d’acollida accelerada que s’han posat en marxa aquest curs a Barcelona. Dels 134 alumnes matriculats de 8 instituts de la ciutat, s’han presentat a la prova de català un total de 127 alumnes. D’aquests, 122 han fet la prova complerta del nivell A1 de català, i un 88% l’han superat.


La consellera ha exposat que “estem treballant per valorar de quina manera començarem a desplegar-ho a la resta de serveis territorials el curs 2024-2025. Pensem que és una bona mesura de poder-ho anar avançant en aquells municipis, com ara Vic, que han expressat la seva voluntat”.


Reducció de l’abandonament escolar


Durant la compareixença Simó ha enumerat les actuacions endegades en matèria de millora de la comprensió lectora, de la llengua anglesa i de les matemàtiques. Per exemple, el programa de millora de la comprensió lectora que aquest febrer s’iniciarà amb una orientació i capacitació a 200 centres que s’integraran en una xarxa per a la millora de la comprensió lectora, amb la voluntat de fer arribar al conjunt del sistema educatiu les activitats que contribueixin a augmentar aquesta competència. L’objectiu és acompanyar a 600 centres a 3 anys vista.


També ja estan en marxa iniciatives per a la millora de les matemàtiques com l’augment de places de formació, la reactivació del programa AraMat, nous recursos per als centres treballats amb la Societat Catalana de Matemàtiques o els acords amb els Instituts de Ciències de l’Educació per a la creació de noves places en cursos de matemàtiques. Alhora, s’està treballant en un projecte per als centres amb més marge de millora en aquesta àrea, que properament es presentarà.


Pel que fa a la lluita contra l’abandonament, Simó ha detallat les diferents mesures del Pla de xoc contra l’abandonament que s’estan treballant per concretar des de les diferents unitats del Departament, per tal de poder-les implantar el curs que ve. També ha exposat que Catalunya segueix el camí de reduir l’abandonament escolar amb un 14% el passat 2023, reduint en més de deu punts el percentatge respecte fa una dècada (24,7% el 2013).


Impuls a les zones educatives


La consellera d’Educació ha avançat que el Departament impulsarà les zones educatives , establertes a la Llei d’educació de Catalunya (article 176) però que a data d’avui encara no s’han desplegat. Ha recordat que entre 2008 i 2011 es va dur a terme un pla pilot de 27 zones educatives, però no es va completar.


Simó ha explicat que les zones educatives permetrà abordar amb més eficàcia aspectes com la segregació escolar, l’absentisme, l’abandonament prematur i els resultats educatius: “Un espai de coresponsabilitat que s’articula a través del projecte de zona, liderat per totes dues administracions amb la implicaciódels centres, els serveis educatius i els agents educatius del territori”.


El nou pla pilot s’iniciarà amb un mínim d’una zona i un màxim de dues per cadascun dels serveis territorials d’educació, és a dir, entre 12 i 24 zones arreu de Catalunya.


Aquesta serà una de les noves mesures destacades en la lluita contra la segregació escolar. Cal també recordar que l'últim informe del Síndic de Greuges destaca que, de les 30 mesures previstes al Pacte contra la Segregació, 13 ja s’han acomplert. S'han reduït un 20 % els nivells de segregació escolar globals al sistema educatiu (i més del 35 % pel que fa a la segregació existent dins dels municipis).


En l’àmbit de l’escola inclusiva, Anna Simó ha citat algunes de les mesures implantades com l’increment de 20 milions d’euros per a professionals d’equips d’assessorament psicopedagògic (EAP), i de serveis educatius específic de CEEPSIR (centres d’educació especial proveïdors de serveis i recursos). També ha explicat que s’han destinat 1,8 milions d’euros a 37 dinamitzadores d’educació especial.


Etapa 0-3


La consellera ha repassat les principals accions d’impuls del primer cicle d’educació infantil, destacant sobretot la gratuïtat de l’infantil 2 durant dos cursos seguits. Així, el curs 2023-2024, Educació va finançar l’I2 per a les llars municipals i les llars del Departament per un import de més de 44 milions d’euros. L’actual curs, al primer quadrimestre la inversió ha estat de gairebé 20 milions d’euros.


Simó ha explicat que s’ha posat sobre la taula una millora del finançament de la plaça d’educació infantil. “Hem proposat a la darrera Comissió Mixta, la millora del finançament de l’educació infantil a través de l’augment de l’aportació de la Generalitat al món local en 200 euros per infant. Com saben, aquesta millora estarà condicionada pel nou pressupost del 2024”, ha afirmat la consellera.



5 de febrer de 2024