- La consellera de Territori aprova el Pla territorial sectorial de l’habitatge, que modifica a l’alça els objectius de lloguer social inclosos en el document inicial amb l’objectiu d’arribar a la mitjana europea
- Aquesta revisió implica un increment de 73.000 nous habitatges de lloguer social respecte els inicialment previstos
- Les àrees de demanda residencial forta i acreditada estan conformades per 163 municipis on hi viu el 82,7% de la població de Catalunya
La consellera de Territori, Ester Capella i Farré, ha aprovat avui provisionalment el Pla territorial sectorial de l’habitatge (PTSH), el document que ha d’orientar a mig i llarg termini les polítiques d’habitatge a Catalunya. Aquesta aprovació inclou un canvi significatiu respecte els objectius de lloguer social del document inicial: eleva al 10,3% el parc de lloguer social que, en 20 anys, caldrà que disposin els municipis amb més dificultats d’accés a d’habitatge i on hi viu el 82,7% de la població. L’objectiu d’aquest increment és arribar als nivells de la mitjana europea. Actualment a Catalunya el parc de lloguer social està per sota del 2%.
El document inicial, aprovat l’octubre del 2021, fixava arribar a una mitjana del 7% d’habitatges de lloguer social respecte el parc d’habitatges totals al conjunt de Catalunya en 20 anys. El nou document incrementa aquesta mitjana global fins al 9% però l’eleva al 10,3% en els 163 municipis declarats com a àrees de demanda residencial forta i acreditada (annex 1). Amb aquesta modificació, s’estima la recomanació del Consell de Treball, Econòmic i Social de Catalunya (CTESC) que demanava elevar el percentatge de lloguer social per arribar a la mitjana de la Unió Europea, que està a l’entorn del 9%.
Amb l’increment dels objectius de lloguer social, per tant, el pla preveu l’ampliació del parc en 275.000 nous habitatges de lloguer social per al conjunt de Catalunya, el que suposa un increment de 73.000 nous pisos respecte el document inicial.
Tal com ha explicat la consellera Capella, “per a nosaltres és un objectiu de mínims” per tal de “semblar-nos als països europeus que han fet els deures”.Cal tenir present que “aquest pla fa 17 anys que s’està elaborant” i, per tant, “hi havia qüestions que calia modificar. Era bàsic que pogués donar resposta a les necessitats reals que tenim com a país ara i els propers anys”, ha detallat la titular de Territori. “Tenim una vocació ambiciosa” per aconseguir que “el dret a l’habitatge esdevingui un dret fonamental”, ha assegurat Capella.
Amb aquesta aprovació provisional, el PTSH continua la seva tramitació fins a l’aprovació definitiva, amb l’objectiu que entri en vigor l’1 de juliol d’aquest mateix any.
La consellera Capella ha informat de la modificació als membres del Consell Assessor de l’Habitatge de Catalunya, reunit avui. El consell és un òrgan de caràcter consultiu i assessor del Govern en matèria d’habitatge i la seva funció és la de contribuir al disseny i implantació de les diferents línies d’actuació que integren la política d’habitatge de la Generalitat. En formen part la pròpia Generalitat, l’administració local, associacions de consumidors i usuaris, de joves, entitats i agents socials, sindicals i empresarials, associacions veïnals i col·legis professionals i empresarials.
Avui s’hi ha convidat també, per primera vegada, representants dels moviments socials i del teixit associatiu vinculats a l’habitatge, com el Sindicat de Llogateres, la Plataforma d’Afectats per la Hipoteca (PAH) o la Xarxa d'Economia Solidària, entre d’altres (annex 2). “Hem convidat els membres que creiem que haurien d’estar presents i que mai han participat, els moviments socials i altres entitats del tercer sector”, ha volgut explicitar la consellera Capella.
Divisió territorial, objectius de lloguer social i solidaritat urbana
El Pla Territorial Sectorial de l’Habitatge està regulat en la Llei del dret a l’habitatge (18/2007). S’ha dissenyat reconeixent les diverses realitats de la població, racionalitzant els recursos, amb la visió de constituir el marc orientador per a l’aplicació a tot el territori de Catalunya de les polítiques d’habitatge i amb l’objectiu de fer efectiu l’accés a un habitatge digne, assequible i social.
Per a la consecució dels objectius de lloguer social, el PTSH divideix el territori de Catalunya en àrees que configuren els àmbits d’actuació. Queden establertes segons si són àrees de demanda residencial forta i acreditada (tipus 1 i 2); àrees preferents; àrees no preferents i àrees rurals. La definició d’aquest municipis s’ha realitzat atenent a la seva rellevància territorial i pes demogràfic.
Els percentatges resultants són els següents:
- Àrees de demanda forta i acreditada (1 i 2): 10,3%
- Àrees preferents: 3,6%
- Àrees no preferents: 3,1%
- Àrees rurals: 1,3%
El PTSH aprovat manté l’Objectiu de Solidaritat Urbana, que busca que en 20 anys es destinin com a mínim el 15% dels habitatges existents a polítiques socials a les zones de demanda residencial forta i acreditada.
Plans per a àrees rurals i col·lectius específics
El Pla posa el focus no només en les àrees amb molta demanda sinó també en la singularitat i especificitats de l’entorn rural i en col·lectius amb necessitats determinades. D’aquesta manera, preveu el seu desplegament mitjançant el desenvolupament dels següents plans específics:
- De les àrees rurals, amb l’objectiu de millorar l’encaix de les polítiques d’habitatge en aquestes zones.
- De lluita contra el sensellarisme, amb la planificació i el desplegament de les polítiques de prevenció i d’intervenció en matèria d’emergència.
- Per a les persones grans, per atendre les creixents necessitats residencials d’aquest grup de població.
- De lloguer privat, amb l’objectiu d’ampliar-ne l’oferta.
- De rehabilitació, posant el focus en planificar la rehabilitació funcional, constructiva, energètica i d’accessibilitat universal.
- Per a les dones i els infants, posant èmfasi en les que pateixen qualsevol forma de violència masclista i es troben en situació de precarietat econòmica.
(Trobareu els annexos 1 i 2 a continuació)
8 de febrer de 2024
Annex 1. Àrees de demanda forta i acreditada
1.Abrera
2.Alella
3.Amposta
4.Anglesola
5.Arenys de Mar
6.Arenys de Munt
7.Argentona
8.Badalona
9.Badia del Vallès
10.Balaguer
11.Banyoles
12.Barberà del Vallès
13.Barcelona
14.Bellpuig
15.Berga
16.Bisbal d’Empordà, la
17.Blanes
18.Cabrera de Mar
19.Cabrils
20.Caldes d’Estrac
21.Caldes de Montbui
22.Calella
23.Calldetenes
24.Cambrils
25.Canet de Mar
26.Canonja, la
27.Canovelles
28.Cardedeu
29.Castellar del Vallès
30.Castellbisbal
31.Castelldefels
32.Cerdanyola del Vallès
33.Cervelló
34.Cervera
35.Corbera de Llobregat
36.Cornellà de Llobregat
37.Cubelles
38.Esparreguera
39.Esplugues de Llobregat
40.Falset
41.Figueres
42.Fondarella
43.Fornells de la Selva
44.Franqueses del Vallès, les
45.Garriga, la
46.Gavà
47.Girona
48.Golmés
49.Granollers
50.Guissona
51.Hospitalet de Llobregat, l’
52.Igualada
53.Llagosta, la
54.Lleida
55.Lliçà de Vall
56.Llinars del Vallès
57.Lloret de Mar
58.Malgrat de Mar
59.Manlleu
60.Manresa
61.Martorell
62.Martorelles
63.Masnou, el
64.Matadepera
65.Mataró
66.Miralcamp
67.Molins de Rei
68.Mollerussa
69.Mollet del Vallès
70.Montblanc
71.Montcada i Reixac
72.Montgat
73.Montmeló
74.Montornès del Vallès
75.Mont-ras
76.Móra d’Ebre
77.Móra la Nova
78.Òdena
79.Olesa de Montserrat
80.Olot
81.Palafolls
82.Palafrugell
83.Palamós
84.Palau d’Anglesola, el
85.Palau-solità i Plegamans
86.Pallejà
87.Palma de Cervelló, la
88.Papiol, el
89.Parets del Vallès
90.Pineda de Mar
91.Polinyà
92.Pont de Suert, el
93.Porqueres
94.Prat de Llobregat, el
95.Premià de Dalt
96.Premià de Mar
97.Puigcerdà
98.Reus
99.Ripoll
100.Ripollet
101.Roca del Vallès, la
102.Roquetes
103.Rubí
104.Sabadell
105.Salou
106.Salt
107.Sant Adrià de Besòs
108.Sant Andreu de la Barca
109.Sant Andreu de Llavaneres
110.Sant Boi de Llobregat
111.Sant Celoni
112.Sant Climent de Llobregat
113.Sant Cugat del Vallès
114.Sant Esteve Sesrovires
115.Sant Feliu de Guíxols
116.Sant Feliu de Llobregat
117.Sant Fost de Campsentelles
118.Sant Fruitós de Bages
119.Sant Joan Despí
120.Sant Just Desvern
121.Sant Pere de Ribes
122.Sant Pol de Mar
123.Sant Quirze del Vallès
124.Sant Sadurní d’Anoia
125.Sant Vicenç de Montalt
126.Sant Vicenç dels Horts
127.Santa Coloma de Cervelló
128.Santa Coloma de Farners
129.Santa Coloma de Gramenet
130.Santa Margarida de Montbui
131.Santa Perpètua de Mogoda
132.Santa Susanna
133.Sarrià de Ter
134.Seu d’Urgell, la
135.Sitges
136.Solsona
137.Sort
138.Tarragona
139.Tàrrega
140.Teià
141.Terrassa
142.Tiana
143.Tona
144.Torelló
145.Torredembarra
146.Torrelles de Llobregat
147.Tortosa
148.Tremp
149.Vallirana
150.Valls
151.Vendrell, el
152.Vic
153.Vilablareix
154.Viladecans
155.Viladecavalls
156.Vilafant
157.Vilafranca del Penedès
158.Vilagrassa
159.Vilamalla
160.Vilanova del Camí
161.Vilanova i la Geltrú
162.Vilassar de Dalt
163.Vilassar de Mar
Annex 2. Consell Assessor de l’Habitatge
ACPB Associació de Consumidors Província de Barcelona |
APCE Associació de Promotors i Constructors d'Edificis de Catalunya |
Comissió Obrera Nacional de Catalunya |
Col·legiOficial d'Agents de la Propietat Immobiliària a Barcelona |
Col·legiOficial d'Agents de la Propietat Immobiliària a Tarragona |
Col·legiOficial d'Agents de la Propietat Immobiliària a Lleida |
Col·legiOficial d'Agents de la Propietat Immobiliària a Girona |
CONFAVC Confederació d'Associacions Veïnals de Catalunya |
Consell de Col·legis d'Enginyers Graduats i d'Enginyers Indust. Catalunya |
Consell General de Cambres de la Propietat Urbana Catalunya |
FAVIBC - Federació d'Associacions de Veïns d'Habitatge Social Catalunya |
Federació de Cooperatives d'Habitatges de Catalunya |
FIBS Fundació Família i Benestar Social |
GHS Gestors d'Habitatge Social de Catalunya / Associació de Gestors de Polítiques Socials d’Habitatges de Catalunya |
Gremi de Constructors d'Obres de Barcelona i Comarques |
OCUC Organització de Consumidors i Usuaris de Catalunya |
UGT Unió General de Treballadors de Catalunya |
Taula d’entitats del tercer sector social de Catalunya |
Foment del Treball Nacional - Patronal catalana |
PIMEC |
Consell Nacional de Joventut de Catalunya |
Associació ProHabitatge |
Observatori DESC |
Fundació Arrels |
Fundació Hàbitat 3 |
Càtedra UNESCO d’Habitatge de la Universitat Rovira i Virgili |
Departament de la Vicepresidència i de Polítiques Digitals i Territori |
Institut Català del Sòl |
Departament d'Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural (DACAAR)- Secretària d'Acció Climàtica |
Agència Habitatge de Catalunya |
Conselh Generau d'Aran |
Ajuntament de Barcelona |
Àrea Metropolitana de Barcelona |
Associació Catalana de Municipis i Comarques |
Col·legi d'Arquitectes de Catalunya |
Consell de Col·legis d'Aparelladors, Arquitectes tècnics i Enginyers d'Edificacions de Catalunya |
FMC Federació de Municipis de Catalunya |
TER - Direcció general d’Ordenació del territori, Urbanisme i Arquitectura |
Associació de Micropobles de Catalunya |
Associació del Sindicat de llogaters i llogateres |
Consell de col·legis d'administradors de finques de Catalunya |
Plataforma d'afectats per la hipoteca |
CTESC Consell de Treball, Econòmic i Social de Catalunya |
Consell dels il·lustres col·legis d'advocats de Catalunya |
La Dinamo Fundació |
Cooperativa d'habitatge Sostre Cívic |
Perviure |
Fundació Foment Habitatge social |
Fundació Sergi |
Associació Provivienda Catalunya |
XES Xarxa d'Economia Solidària |
COHABITAC coordinadora fundacions d'habitatges social |
* En gris, els representants dels moviments socials i del teixit associatiu vinculats a l’habitatge convidats avui per primera vegada.
1