Elena demana “que s’aprovin nous pressupostos perquè el país ho necessita”, també per millorar la seguretat viària arreu del país

Els accidents mortals de trànsit es redueixen un 20% a les carreteres del Camp de Tarragona durant el 2023


El conseller del Departament d’Interior, Joan Ignasi Elena, acompanyat del director del Servei Català de Trànsit (SCT), Ramon Lamiel, ha anunciat aquest matí a Riudoms una nova línia de 10M€ de subvencions per millorar la mobilitat segura i sostenible en municipis petits i mitjans, un acte que també ha servit per fer balanç de l’accidentalitat a les comarques del Camp de Tarragona i que es publicarà el mes de juny.

El titular d’Interior ha destacat l’aposta del Govern de la Generalitat “per ajudar els municipis en la millora de les vies urbanes, aconseguir una reducció de la velocitat i intervenir a les travesseres dels municipis”.

Segons el conseller, “és fonamental que en l’àmbit de la seguretat viària hi hagi polítiques sancionadores, accions sensibilitzadores i d’intel·ligència artificial també a les vies interurbanes”.

Catalunya necessita uns nous pressupostos, també per aquestes intervencions en seguretat viària que són necessàries i es fan allà on més fa falta. Cal ajudar els municipis amb més dificultats per fer aquest tipus d’obres” ha clos Elena.

Per la seva banda, l’alcalde de Riudoms, Ricard Gili,ha valorat positivament la visita a les obres de millora i accessibilitat de la xarxa viària del municipi destacant la vintena d’actuacions en encreuaments i passos de vianants per fer els trajectes més segurs.

Estem ampliant voreres, eliminant barreres arquitectòniques en passos de vianants i treballant per guanyar visibilitat”, ha explicat Gili.

Aquest nou programa dotat amb deu milions d’euros per promoure una mobilitat més segura i sostenible en l’àmbit urbà, amplia la línia de subvencions que el Servei de Català de Trànsit va atorgar a finals de 2022 amb la mateixa dotació econòmica i que ha beneficiat un total de 90 municipis d’arreu de Catalunya. Un d’aquests municipis és Riudoms, seu de l’acte de la presentació d’avui, on s’han efectuat obres de pacificació de la mobilitat amb la subvenció concedida per l’SCT.

Aquestes noves ajudes que es tramitaran al llarg d’aquest 2024 continuaran afavorint els municipis de menys de 50.000 habitants que desenvolupin actuacions vinculades a la mobilitat segura, sostenible i intel·ligent, impulsin la pacificació del trànsit i aconsegueixin una reducció de l’accidentalitat en l’entorn urbà. L’import màxim a atorgar a cada municipi serà de 150.000 euros i la subvenció serà del 100% de la quantitat sol·licitada, amb caràcter de bestreta.Concretament les actuacions municipals subvencionables seran:

Les actuacions a les travesseres (carreteres que creuen els municipis) mitjançant la intervenció urbanística i/o la incorporació d’elements per pacificar el trànsit

Les reformes urbanes que promoguin la mobilitat segura i sostenible i, molt especialment, la mobilitat activa (a peu i en bicicleta)

Les reformes urbanes per donar compliment a les zones de 30 km/h (implantació de plataformes úniques, “superilles”, l’increment d’amplada de la vorera per pacificar el trànsit i reduir la superfície destinada als vehicles privats)

La millora dels itineraris de vianants accessibles, molt especialment a les travesseres

La millora de la senyalització i la incorporació d’elements que permetin la pacificació i la restricció del trànsit amb zones lliures de vehicles

Les actuacions que promoguin la mobilitat elèctrica compartida i la intermodalitat

Les actuacions digitals que comportin una millora de la mobilitat i la congestió del trànsit


Reducció d’un 20% dels sinistres mortals a les carreteres del Camp de Tarragona el 2023

Al Camp de Tarragona i en xarxa viària interurbana, hi va haver 20 morts en 16 accidents mortals, el que suposa 2 víctimes mortals menys que el 2022 i una reducció del 20% dels sinistres mortals, atès que l’any anterior se’n van registrar 20. L’any 2019 van morir també 20 persones en 20 accidents mortals. Quant al nombre de ferits greus a les vies del Camp de Tarragona el 2023 se’n van registrar 77, 2 més que el 2022, i en el cas dels ferits lleus també hi va haver un increment del 6,6%.

En zona interurbana, els mesos del 2023 que van registrar més morts a les carreteres del Camp de Tarragona van ser l’abril i l’agost amb 4 víctimes mortals cada mes, seguit dels mesos de gener, juliol i desembre amb 3 morts respectivament. Dels 16 accidents mortals, 11 van ser amb més d’un vehicle implicat, entre els quals 4 encalços i 3 col·lisions frontals.

Quant a la sinistralitat per comarques, el 40% dels morts en aquesta vegueria es va concentrar a l’Alt Camp (8), seguida del Tarragonès (4) i la Conca de Barberà (4). D’altra banda les vies de la vegueria amb més mortalitat durant el 2023 van ser l’AP-7, l’N-420 i la C-37 amb 3 persones finades respectivament. Concretament l’autopista AP-7 el 2023 va registrar 2 morts menys que el 2022.


Baixen el nombre de motoristes i vianants morts al Camp de Tarragona

De les dades de morts per tipus de vehicle, predominen els turismes (11) i quant als col·lectius vulnerables el 2023 es van registrar 3 motoristes morts, 2 vianants i també va morir un ciclista a la xarxa viària del Camp de Tarragona. En aquest sentit, el 30% de les persones finades en aquesta vegueria van ser col·lectius fràgils, tot i que convé destacar que es van reduir el nombre de motoristes morts passant de 7 el 2022 a 3 el 2023, i també baixen el nombre de vianants finats, de 5 el 2022 a 2 el 2023.

Si s’analitza la sinistralitat pel gènere, de les 20 víctimes mortals, 11 eren homes i 9 eren dones. En concret el 2023 es van registrar 8 homes menys finats per accidents de trànsit i 6 dones més que el 2022. Dels 11 homes morts a les vies del Camp de Tarragona l’any passat, 8 eren conductors, 2 passatgers i un vianant, i de les 9 dones mortes, 4 eren conductores, 4 passatgeres i un vianant.

Les dues franges d’edat amb més morts són la franja de 35 a 44 anys i la de 45 a 54 anys amb 4 víctimes cada tram i convé destacar negativament la mort d’un infant menor de 14 anys. Pel que fa a l’accidentalitat segons el dia de la setmana, convé destacar que 12 dels 20 morts van perdre la vida en dies feiners i els 8 restants en caps de setmana o festius. En aquest sentit, el dia i la franja horària amb més probabilitat de patir un accident mortal a les carreteres del Camp de Tarragona és el diumenge a la tarda amb un 28%.

Pel que fa a les dades de sinistralitat en zona urbana, l’any 2023 hi va haver 5 víctimes mortals a la vegueria del Camp de Tarragona. L’any 2019 n’hi va haver 2 i al 2022, 4. Tant pel que fa als ferits greus com els ferits lleus, al 2023 en zona urbana es va registrar un increment respecte el 2019, amb un augment del 62% i de l’11%, respectivament. Pel que fa als accidents amb víctimes, durant el 2023 n’hi va haver 856, quan en tot el 2019 n’hi va haver 720, cosa que suposa un augment del 19%.

D’altra banda, convé destacar que aquest 2024, a les carreteres de la vegueria del Camp de Tarragona, s’ha registrat un accident mortal de trànsit i 7 persones ferides de gravetat en sinistres viaris. L’accident mortal s’ha produït aquesta setmana a la carretera TV-3141 a Riudoms, en el qual un motorista va perdre la vida.

1  

Imatges

Foto

Foto 1880497